Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. marts 2019
2019-1415
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 27. februar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 433:
”Vil
ministeren redegøre for, om det i forbindelse med evalueringen af forsøget
med de såkaldte ”stærekasser” vil blive evalueret, hvorvidt stærekasserne bety-
der en generel nedsættelse af hastighederne på dele af det danske vejnet, som
det var tilfældet ved indsættelsen af de 75 nye fotovogne i 2015, eller om stære-
kasserne kun fører til nedsættelse af hastigheden på vejstrækningerne tæt ved
stærekassernes placering
–
og derfor kun til faldende antal bøder og faldende
antal fartsyndere på netop de vejstrækninger? Der henvises til følgende uddrag
af artiklen ”Her blitzer stærekasserne flest” i Transportmagasinet
den 25. fe-
bruar 2019:”Ifølge Rigspolitiet er antallet af udskrevne bøder dog faldende må-
ned efter måned (spørgerens fremhævelse), og det begejstrer hos Vejdirektora-
tet, selvom man dog ikke er helt klar til at drage konklusioner om stærekasser-
nes effekt:- Vi kommer først til at vurdere stærekasserne, når de har kørt et år.
Andre faktorer kan også spille ind. Eksempelvis vintervejret, som jo også får
bilisterne til at sænke farten. Men erfaringer fra udlandet viser dog, at antallet
af fartsyndere med tiden falder, efter stærekasserne bliver sat op (spørgerens
fremhævelse), siger Marianne Steffensen til DR.”
Svar:
I forsøget med stærekasser er der opsat i alt 20 stærekasser på 11 strækninger
jævnt fordelt over hele landet. Strækninger er udvalgt på baggrund af mange
ulykker med personskade og høje hastigheder.
Stærekasserne skal netop få bilisterne til at nedsætte hastigheden der, hvor vi
konkret ved, at der sker mange ulykker, og hvor der bliver kørt med høj fart.
Stærekasserne har ligeledes potentiale til at foretage hastighedskontroller hele
døgnet, mens de mobile vogne kan foretage lokale kontroller af kortere varig-
hed.
En kombination af stærekasser og mobile vogne tilskynder til, at hastigheden
nedsættes både der hvor det er særligt kritisk og generelt på vejnettet. Det er
derfor kombinationen af mobile og faste hastighedskontroller forventes at have