Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. marts 2019
2019 - 1381
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 26. februar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Spørgsmål nr. 424:
Har ministeren undersøgt, hvordan der i andre lande sættes ind for at imødegå
problemer med larmende køretøjer, og hvad erfaringerne herfra er?
Svar:
Til brug for besvarelse af spørgsmålet har jeg indhentet bidrag fra Færdselssty-
relsen, som oplyser følgende:
”På baggrund af det aktuelle spørgsmål har Færdselsstyrelsen taget kon-
takt til myndigheder i Norge, Sverige, Storbritannien og Holland, men har
hidtil kun fået oplysninger fra Sverige og Storbritannien.
Fra Sverige er det blevet oplyst, at der i praksis ikke foretages støjkontroller
ude på vejene, da det anses for værende for kompliceret. Storbritannien for-
tæller, at landets myndigheder har muligheden for at gennemføre støjkon-
troller, men oplyser ikke nærmere om dette foregår i praksis. Begge lande
bemærker udfordringer med at udføre den korrekte måling og at finde ud
af, hvad der er det tilladte støjniveau for det konkrete køretøj. Det påpeges
bl.a., at politiet, der i begge lande er dem, som har ansvaret for støjkontrol-
len af køretøjerne, i et vist omfang har det fornødne udstyr, men at tvivlen
omkring målemetoder, grænseværdier og tolerancer ved måling i bymæs-
sig bebyggelse, kan afholde sådanne tests fra at blive udført. Ved mistanke
til et støjende køretøj svarer Sverige endelig, at køretøjet indkaldes til syn,
hvilket som ofte giver lovovertræderen tid nok til nedbringelse af støjni-
veauet ved at genmontere
det lovpligtige udstyr.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen