Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
19. marts 2019
2019 - 1381
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 26. februar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Spørgsmål nr. 423:
Har ministeren overvejet at indføre en mulighed for, at politiet kan gennemføre
mobile lydtest, hvor køretøjet kan testes på stedet og herefter konfiskeres eller
modtage bøde alt efter lovovertrædelsens størrelse bl.a. som en del af en præ-
ventiv indsats?
Svar:
Indledningsvist kan jeg oplyse, at jeg den 13. marts 2019 fremsatte et forslag til
ændring af færdselsloven, hvorefter bødeniveauet for ulovlig støj fra motor-
drevne køretøjer forhøjes fra 1.000 kr. til 2.500 kr. i førstegangstilfælde. Jeg
henviser i den forbindelse til min besvarelse af TRU-spørgsmål nr. 422. Jeg
forventer, at en forhøjelse af bødeniveauet vil have en præventiv virkning på
særligt ulovligt støjende motorcykler, som ofte kan være meget generende for
deres omgivelser.
Jeg er opmærksom på, at det kan være forbundet med vanskeligheder at kon-
trollere, om et køretøj er i en sådan ulovlig stand, at det afgiver ulovlig støj.
Politiets bilinspektører råder over transportabelt måleudstyr til støjmåling af
motorcykler. Politiet har således mulighed for at tilkalde en bilinspektør til at
foretage en støjmåling på stedet. For at opnå fornøden sikkerhed for et teknisk
korrekt resultat, der kan danne bevismæssigt grundlag for strafforfølgning,
stilles der dog krav til selve støjmålepladsen, og det kan derfor være nødvendigt
at indkalde køretøjet til syn hos en godkendt prøvningsinstans med henblik på
at foretage en støjmåling.
Gennemførelse af støjmålinger kræver derudover, at politiet har adgang til op-
lysninger om den støjreferenceværdi, som er gældende for det konkrete køretøj,
og som måles i forbindelse med typegodkendelsen af køretøjet eller i forbindel-
se med første syn af køretøjet. Dette vil være tilfældet for langt de fleste køretø-
jer, men ikke for alle. Eksempelvis foreligger der ikke altid en støjreference-
værdi for motorcykler fra før 1. juli 1969 og for visse brugt importerede køretø-
jer.