Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1970029_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
16. n ov ember 2018
2018-5582
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. oktober 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Carolina Magda-
lene Maier (ALT).
Spørgsmål nr. 42:
Vil ministeren fremlægge de beregninger, som regeringen hidtil har lagt til
grund for samtlige dele af projekterne præsenteret den 5. oktober 2018 vedrø-
rende ny bydel, metro, havnetunnel m.v. i København?
Svar:
Som det fremgår af principaftalen om Lynetteholmen, er udgangspunktet for
anlæg af øen og etablering af den nødvendige infrastruktur, at projektet samlet
set kan finansieres af egne indtægter.
Der skal nu gennemføres en VVM-undersøgelse af jordopfyldet, og der skal
gennemføres forundersøgelser af infrastrukturen
Østlig Ringvej og metrobe-
tjening
samt finansielle analyser mv. af projektet.
Alle beregninger vil således blive konsolideret i forbindelse med de nærmere
undersøgelser af projektet. På den baggrund vil parterne drøfte den konkrete
udformning af projekterne. Statens udgangspunkt for drøftelserne er de øk o-
nomisk mest hensigtsmæssige løsninger for infrastrukturprojekterne.
Anlæg af Lynetteholmen forventes samlet set at være selvfinansierende, idet
indtægter fra modtagelse af overskudsjord (ca. 1 mia. kr.) kan finansiere om-
kostninger til etablering af spuns i øens omkreds (ligeledes ca. 1 mia. kr.).
Nettoomkostningen for metrobetjening af området ved en forlængelse af Nor d-
havnsmetroen, det vil sige anlægsomkostninger fratrukket billetindtægter,
skønnes samlet set at beløbe sig til omkring 2 mia. kr.
Østlig Ringvej skønnes at koste omkring 20 mia. kr., jf. den strategiske analyse
af projektet fra 2013. Omkostninger til drift, vedligehold og betalingssystem for
Østlig Ringvej skønnes at beløbe sig til omkring 2 mia. kr.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 42: MFU spm. om de beregninger der ligger til grund for ny bydel, metro, havnetunnel m.v., til transport-, bygnings- og boligministeren
1970029_0002.png
Indtægtssiden vil blandt andet bestå af brugerbetaling fra bilisterne, der benyt-
ter Østlig Ringvej, byudvikling af Lynetteholmen og af andre arealer i området,
indtægter fra parkering, havnedrift mv. samt økonomiske bidrag fra Refshaleø-
ens Ejendomsselskab A/S og andre private grundejere i området. Infrastruktu-
ren er netop en forudsætning for at kunne byudvikle private såvel som offentli-
ge grunde og dermed for værdiskabelsen herfor.
På det nuværende grundlag er det vurderingen, at den samlede værditilvækst
inklusive bidrag fra private grundejere kan finansiere anlæg af Lynetteholmen
og etablering af Østlig Ringvej og metrobetjening. De nærmere undersøgelser
vil kvalificere delprojekterne og dermed også den samlede økonomi i projektet.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen