Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2033013_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. marts 2019
2019-1708
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 26. februar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 419:
Vil ministeren oplyse, hvad den gennemsnitlige sparede rejsetid er pr. tur pr.
dansker som følge af hastighedsopgraderinger i de resterende projekter i Tog-
fonden?
Svar:
De resterende hastighedsopgraderinger i Togfonden omfatter hastighedsop-
graderinger af regionalbaner og baner i Østjylland (Fredericia-Aarhus og Lan-
gå-Hobro).
I Banedanmarks anlægsstatus for 2. halvår 2018 fremgår det, at:
”De
regionale hastighedsopgraderinger omfatter følgende strækninger: Aal-
borg-Frederikshavn, Sønderborg-Tinglev, Bramming-Tønder, Esbjerg-
Holstebro, Langå-Struer, Vejle-Struer, Struer-Thisted samt Skanderborg-
Skjern. I 2018 er det aftalt, at strækningen Holbæk-Kalundborg igen indgår.
Undersøgelserne af Kystbanen (Østerport-Helsingør) blev sat i bero i efter-
året 2015. Opgradering af Køge Nord-Næstved er i anlægsfasen.
Beslutningsgrundlag for de regionale hastighedsopgraderingsprojekter ud-
arbejdes i 2018-2019. I den forbindelse vil det blive vurderet, om der er behov
for egentlige VVM-undersøgelser. Udarbejdelse af beslutningsgrundlagene vil
ske på baggrund af opdaterede forudsætninger om trafikering mv. på de en-
kelte strækninger med henblik på mest mulig reduktion af rejsetiden for pas-
sagerne målt op mod anlægsomkostningerne.”
På baggrund ovenstående vurderes der på nuværende tidspunkt ikke at være
grundlag for at kunne opstille en oversigt over rejsetidsbesparelserne for regio-
nalbanerne.
For hastighedsopgraderingerne af strækningerne Fredericia-Aarhus og Langå-
Hobro viser tidligere beregninger, at den isolerede rejsetidsbesparelse er på ca.
1 minut for hver strækning. Hastighedsopgraderingen Fredericia-Aarhus er dog
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 419: Spm. om, hvad den gennemsnitlige sparede rejsetid er pr. tur pr. dansker som følge af hastighedsopgraderinger i de resterende projekter i Togfonden, til transport-, bygnings- og boligministeren
2033013_0002.png
tæt knyttet til en ny bane over Vejle Fjord og ny bane mellem Hovedgård-
Hasselager. Såfremt disse nye baner bliver anlagt, vil rejsetidsbesparelsen af
hastighedsopgraderingen forøges til 1,5 minut.
Selve projekterne med ny bane over Vejle Fjord og ny bane mellem Hovedgård-
Hasselager giver en rejsetidsbesparelse på henholdsvis ca. 8-9 minutter og ca.
4,5-6 minutter. Disse projekter er ikke hastighedsopgraderinger, men giver en
rejsetidsbesparelse som følge af kortere linjeføring i forhold til den eksisteren-
de jernbane og mulighed for at køre med højere hastighed.
Regeringen og Danske Folkeparti har med
Aftale om et sammenhængende
Danmark
Investeringsplan 2030
afsat en pulje på 2,1 mia. kr. til hastigheds-
opgraderinger mv. på jernbanen. Med henblik på tilrettelæggelse af indsatsen
bliver der gennemført en screening af mulige hastighedsopgraderinger af jern-
banenettet.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen