Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2033522_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
20. marts 2019
2019 - 1353
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. februar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Merete Dea Larsen (DF).
Spørgsmål nr. 415:
Vil ministeren redegøre for, hvordan det sikres, at lejeloven ikke er i strid med
lov nr. 688 af 8. juni 2018 om forbud mod forskelsbehandling på grund af han-
dicap? Spørgsmålet stilles på baggrund af ministerens svar på TRU alm. del
spørgsmål 373-375.
Svar:
Jeg har bedt Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen bidrage til svaret, og de har til
brug for besvarelsen anmodet Børne- og Socialministeriet om en udtalelse.
Børne- og Socialministeriet udtaler:
”Den
1. juli 2018 trådte lov om forbud mod forskelsbehandling i kraft. Loven
har til formål at forhindre forskelsbehandling på grund af handicap og fremme
ligebehandlingen af personer med handicap. Loven indeholder et bredt dæk-
kende forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap, som gælder for
alle områder i samfundet.
Enhver, som udfører opgaver inden for lovforslagets anvendelsesområde, vil
være omfattet af forbuddet mod forskelsbehandling. Det betyder, at såvel of-
fentlige myndigheder og virksomheder som institutioner, foreninger, selskaber
m.fl., der er organiseret på et privatretligt grundlag, er omfattet af loven.
Loven finder ikke anvendelse på områder, der er omfattet af lov om forbud
mod forskelsbehandling på arbejdsmarkedet m.v., ligesom udøvelse af aktivite-
ter af rent privat karakter er undtaget fra forbuddet mod forskelsbehandling.
Baggrunden herfor er hensynet til privatsfæren.
Loven indeholder et forbud mod både direkte og indirekte forskelsbehandling
på grund af handicap, som gælder for alle områder i samfundet. Med indirekte
forskelsbehandling forstås, at en tilsyneladende neutral bestemmelse, betingel-
se eller praksis vil stille personer med handicap ringere end andre personer.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 415: Spm. om, hvordan det sikres, at lejeloven ikke er i strid med lov nr. 688 af 8. juni 2018 om forbud mod forskelsbehandling på grund af handicap, til transport-, bygnings- og boligministeren
2033522_0002.png
Både direkte og indirekte forskelsbehandling kan dog være lovlig, hvis den har
et sagligt formål, er nødvendig for at opnå formålet, og der er et rimeligt for-
hold mellem det ønskede mål, og hvor indgribende forskelsbehandlingen er for
den eller de, som bliver stillet ringere.
Loven giver mulighed for at klage over overtrædelse af forbuddet mod forskels-
behandling til Ligebehandlingsnævnet. Det er således alene Ligebehandlings-
nævnet, som kan afgøre, om forbuddet mod forskelsbehandling på grund af
handicap er overtrådt i en konkret sag, herunder en sag mellem en privat udle-
jer og en lejer med handicap.”
Det følger således af Børne- og Socialministeriets udtalelse, at lejeaftaler, der
forbyder hold af servicedyr, skal være sagligt begrundede. I tilfælde af klagesa-
ger er det op til Ligebehandlingsnævnet at afgøre, om der er sket usaglig for-
skelsbehandling.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen