Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2032600_0001.png
MIN ISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. n r.
19. m arts 2019
2019-1352
Frederi ksholms Kanal 27 F
1220 Køben h avn K
Tel efon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. februar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 411:
I forbindelse med lastbilparkering på de (statslige) rastepladser vil ministeren
da foranledige, at
fortolkningen af ”parkering uden for afmærket område” lem-
pes/ændres, så det gøres muligt for to lastbilvogntog at parkere i samme P-bås,
hvis det kan ske uden at være til ulempe eller fare? Eller vil ministeren tage
initiativ til simpelthen at forlænge P-båsene til lastbiler, hvor det er muligt, så
der til enhver tid og alle steder på rastepladserne kan holde to lastbiler efter
hinanden, uden at være til fare eller ulempe for øvrige trafikanter? Spørgsmålet
stilles på baggrund af en henvendelse fra en kørende vognmand, der på adskil-
lige rastepladser har konstateret, at bagenden på sættevognen på bagerste
vogntog ganske vist rager ud over P-pladsens afmærkning, men ikke så langt, at
det er til gene på tilkørselsvejen til P-pladsen.
Svar:
Reglerne for parkering skal være forståelige. Derfor tror jeg ikke, at det er en
god idé at indføre en regel, hvor det er lovligt at parkere i samme parkerings-
bås, hvis det kan ske uden at være til ulempe eller fare. Det vil således være en
skønsmæssig vurdering, hvornår en parkering ikke er ulempe eller fare, hvorfor
chaufførerne ikke kan vide, hvorvidt de overholder reglerne eller ej. Hertil
kommer, at det alt andet lige også vil være mere vanskeligt for parkeringsko n-
trollørerne at håndhæve parkeringsreglerne, idet parkeringsafgifter i disse til-
fælde således også vil blive udstedt på baggrund af et skøn. I forlængelse heraf
finder jeg det i øvrigt ikke hensigtsmæssigt at indføre særlige regler for park e-
ringsbåse på landets rastepladser, fordi vi fra regeringens side har besluttet at
intensivere håndhævelsen heraf.
I forhold til anden del af spørgsmålet har jeg bedt Vejdirektoratet om at beskri-
ve mulighederne for at forlænge afmærkningen af P-båsene. Vejdirektoratet
har i den forbindelse oplyst følgende:
”Afmærkningen
af P-båse, herunder længden, og de omkringliggende asfalt-
arealer er udformet således, at der er den nødvendige manøvreplads, så et
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 411: Spm. om lastbilparkering på de (statslige) rastepladser, til transport-, bygnings- og boligministeren
2032600_0002.png
sættevognstog/modulvogntog kan svinge uhindret til og fra P-båsene uden at
være til ulempe eller fare for sig selv eller de øvrige trafikanter.
Der er visse trafiksikkerhedsmæssige udfordringer ved at lastbilerne vil
komme til at parkere direkte bagved hinanden, som skal tages i betragtning.
Såfremt lastbilen, som holder forrest i P-båsen, skal holde der længere tid end
lastbilen bagved, så vil den bagved holdende lastbil alt andet lige blive til-
skyndet til at bakke ud i køresporet for at komme ud.
En forlængelse af båsene vil medføre et behov for at forøge manøvrearealet
foran og bag lastbilbåsene, hvilket der kun sjældent vil være mulighed for
indenfor de eksisterende asfalterede arealer på de eksisterende rastepladser.
Jeg ser på baggrund af Vejdirektorats beskrivelse ikke umiddelbart noget per-
spektiv i at arbejde for at forlænge afmærkningen af P-båsene til lastbiler.
Det betyder imidlertid ikke, at regeringen ikke er opmærksom på, at der kan
være et behov for at udvide den generelle kapacitet på statens rastepladser.
Derfor således af Aftale om et sammenhængende Danmark af 12. marts 2019
mellem regeringen og Dansk Folkeparti, at aftaleparterne nøje vil vurdere be-
hovet for en eventuel udvidelse af kapaciteten for lastbilsparkering på de stats-
lige motorvejsrastepladser. Vurdering af behovene vil ske i dialog med vej-
transportbranchen.
Si de 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen