Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2025624_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. marts 2019
2019-1117
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 20. februar 2019 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 407:
Vil ministeren redegøre for, hvor mange minutter i løbet af 1 år en typisk bil-
pendler vil spare, hvis følgende vejprojekter gennemføres?:
Den 3. Limfjordsforbindelse
Opgradering Ålbæk-Skagen
Opgradering Rute 26 på Mors og i Thy
Rute 26 Mundelstrup-Søbyvad
Opgradering Herning-Ringkøbing
E45, 6 spor Skanderborg S - Vejle N
E45, 6 spor Aarhus N
Randers
E45, 6 spor Aarhus N - Aarhus S
Rute 34 ml. Hagebro og Skive
Motorvejshul ved Herning
Jysk parallelmotorvej, Haderslev-Give
Jysk parallelmotorvej, Give-Viborg
E45/E20, udbygning ved Kolding
Fynsk motorvej, S om Odense
Opgradering af Rute 9 på Tåsinge
Rute 11, opgradering ved Varde
Skovvejen Kalundborg, 3 etape
Rute 54, Næstved-Rønnede
Ny statsvej på Stevns
Rute 9, Lolland/Langeland
Fremskudt færgeleje ved Tårs
Frederikssundmotorvejen
Hillerødsmotorvej forlænget
Helsingørmotorvejen, sidste etape
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Det
er ikke umiddelbart muligt at svare på spørgsmålet. Der er i forbindelse
med VVM-undersøgelser, foranalyser og strategiske analyser for de fleste af
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 407: Spm. om, hvor mange minutter i løbet af 1 år en typisk bilpendler vil spare, hvis følgende vejprojekter gennemføres, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025624_0002.png
projekterne gennemført trafikberegninger med en trafikmodel, og på baggrund
af denne har det også været muligt at beregne de samlede tidsbesparelser i be-
regningsåret (det forudsatte åbningsår), som det også er muligt at opdele på
køretøjstyper og formål.
Det er imidlertid vanskeligt at beregne tidsbesparelsen for den enkelte trafi-
kant, herunder for en typisk pendler, da det vil afhænge af trafikantens start-
og måldestinationer samt rejsetidspunkt. Den største effekt af et projekt vil
som regel være på selve projektstrækningen, men projektet kan også påvirke
andre strækninger i positiv eller negativ retning som følge af ændrede trafik-
mængder og tilhørende ændring i trængsel.
Derfor henvises i stedet til svaret på TRU spørgsmål nr. 400, hvoraf de samlede
tidsbesparelser i åbningsåret fremgår sammen med bolig-arbejdsturenes
(pendlere) andel heraf.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen