Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2029448_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. marts 2019
2019-1261
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 20. februar 2019 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 403:
Vil ministeren oplyse om konsekvenserne for det norvestjyske område ved an-
læg af Billundbanen, når der forudsættes halvtimesdrift, herunder hvilke over-
vejelser Banedanmark har gjort sig for strækningen Vejle-Jelling, hvor der skal
køre tre togpar i timen, et togpar i timen mod Struer-Holstebro-Herning og to
togpar i timen mod Billund? Endvidere bedes oplyst andre konsekvenser for
togdriften på strækningen for så vidt angår godstog mod Herning-Holstebro-
Struer, herunder militære transporter til og fra Holstebro.
Svar:
I
Banedanmarks beslutningsgrundlag: ”Ny bane til Billund” fra december 2018
anfører Banedanmark følgende:
”Med
den forventede halvtimesdrift Vejle-Billund udnyttes kapaciteten inten-
sivt hele dagen på den enkeltsporede strækning mellem Vejle og Jelling/-
Gadbjerg. Det betyder, at det kun vil være muligt at betjene strækningen Vej-
le-Herning med ét tog pr. time i hver retning.
For at undgå at forsinkelser fra landstrafikken forplanter sig til trafikken
mod Billund og Herning (og omvendt), vil det sandsynligvis være nødvendigt
at adskille togtrafikken Vejle-Herning-Struer helt fra landstrafikken, så rejser
til og fra f.eks. Odense og København altid vil indebære
togskift i Vejle.”
Jeg har endvidere forelagt Banedanmark spørgsmålet om, hvordan den forud-
satte togbetjening til Billund påvirker godstogstrafikken. Banedanmark oply-
ser:
”Godstog til Herning og Struer, herunder militære
transporter, vil kun kunne
køre mellem Jelling og Vejle i nattetimerne eller såfremt der aflyses persontog
mellem Vejle og Billund i dag- eller aftentimerne.”
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 404: Spm. om ministeren er enig i Banedanmarks kommentarer i notatet Høringsnotat – Supplerende VVM-høring – Ny bane til Billund, jf. TRU alm del - bilag 131, side 32, som lyder: Halvtimesdrift på Billundbanen vil have konsekvenser for driften på Vejle-Struer. Dette fremgik allerede af Trafikstyrelsens foranalyse af Billundbanen. Nye simuleringer bekræfter resultaterne fra foranalysen. Begrænsning på driften på Vejle-Struer, mulig øget ventetid i Herning og afkobling af Vejle-Struer fra landsdelstrafikken er således sandsynlige konsekvenser af halvtimesdriften på Billundbanen. Udbygning af infrastrukturen mellem Vejle og Jelling indgår ikke som en af projektet Ny banen til Billund., til transport-, bygnings- og boligministeren
2029448_0002.png
Med
venlig
hilsen
Side 2/2
Ole Birk Olesen