Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2025618_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. marts 2019
2019-1117
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 12. februar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 400:
Vil ministeren oplyse, hvor meget rejsetid der spares, hvis nedenstående vej-
projekter gennemføres? Ministeren bedes oplyse den sparede rejsetid for hver
af følgende vejprojekter
:
Den 3. Limfjordsforbindelse
Opgradering Ålbæk-Skagen
Opgradering Rute 26 på Mors og i Thy
Rute 26 Mundelstrup-Søbyvad
Opgradering Herning-Ringkøbing
E45, 6 spor Skanderborg S - Vejle N
E45, 6 spor Aarhus N
Randers
E45, 6 spor Aarhus N - Aarhus S
Rute 34 ml. Hagebro og Skive
Motorvejshul ved Herning
Jysk parallelmotorvej, Haderslev-Give
Jysk parallelmotorvej, Give-Viborg
E45/E20, udbygning ved Kolding
Fynsk motorvej, S om Odense
Opgradering af Rute 9 på Tåsinge
Rute 11, opgradering ved Varde
Skovvejen Kalundborg, 3 etape
Rute 54, Næstved-Rønnede
Ny statsvej på Stevns
Rute 9, Lolland/Langeland
Fremskudt færgeleje ved Tårs
Frederikssundmotorvejen
Hillerødsmotorvej forlænget
Helsingørmotorvejen, sidste etape
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om sparet rejsetid ved indførelse af vejprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025618_0002.png
”For
en række af de forespurgte projekter er der gennemført trafik- og effektbe-
regninger samt samfundsøkonomisk analyse i forbindelse med en VVM-
undersøgelse, foranalyse, strategisk analyse eller i forbindelse med de såkaldte
genberegninger af tidligere gennemførte beregninger. Det gælder dog ikke dem
alle, og for nogle, som har været undersøgt, findes der ikke beregning for den
ønskede delstrækning.
Følgende projekter og delstrækninger er ikke beregnet;
-
-
-
-
-
-
-
Opgradering Rute 26 på Mors og i Thy,
E45, 6 spor Skanderborg S - Vejle N,
E45, 6 spor Aarhus N
Randers,
E45, 6 spor Aarhus N
Aarhus S,
Rute 34 ml. Hagebro og Skive,
Rute 11 opgradering ved Varde
Fremskudt færgeleje ved Tårs.
Side 2/3
I nedenstående tabel er medtaget summen af tidsbesparelserne fra den sam-
fundsøkonomiske beregning i persontimer (last- og varebiler medregnes som
en person) i det forudsatte åbningsår samt bolig-arbejdsstedsrejsers (pendlere)
andel heraf. Endvidere er anført forudsat åbningsår, samt hvilken type under-
søgelse, der ligger til grund. Da der er tale om forskellige åbningsår og bereg-
ningsmetoder, kan de opgjorte tidsbesparelser ikke direkte sammenlignes eller
sammenlægges.
Projekt
Timer
pr. år
1.427.000
39.000
308.000
200.000
343.000
3.967.000
2.494.000
823.000
Heraf
bolig-
arbejde
431.000
6.000
65.000
26.000
40.000
757.000
433.000
164.000
Åbningsår
Undersøgelse
3. Limfjordsforbindelse
Opgradering Ålbæk-Skagen
Rute 26 Mundelstrup-
Søbyvad
Opgradering Herning-
Ringkøbing
1
Motorvejshul ved Herning
Jysk parallelmotorvej, Hader-
slev-Give
2
Jysk parallelmotorvej, Give-
Viborg
3
E45/E20, udbygning ved
Kolding
4
2030
2020
2025
2025
2018
2030
2030
2025
Genberegning
Screening
VVM påbegyndt
Genberegning
Forundersøgelse
VVM (Herning
Holstebro)
Strategisk genbe-
regning
Strategisk genbe-
regning
Genberegning
Forslag 3A
Alternativ A
3
Alternativ A
1
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 400: Spm. om sparet rejsetid ved indførelse af vejprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025618_0003.png
Fynsk motorvej, S om Odense
Opgradering af Rute 9 på
Tåsinge
5
Skovvejen Kalundborg, 3
etape
Rute 54, Næstved-Rønnede
Ny statsvej på Stevns
6
Rute 9, Lolland
7
Frederikssundmotorvejen
Hillerødmotorvejens forlæn-
gelse
Helsingørmotorvejen, sidste
etape
203.000
73.000
556.000
432.000
182.000
86.000
1.674.000
853.000
64.000
43.000
10.500
72.000
73.000
50.500
11.500
655.000
376.000
27.000
2025
2020
2025
2025
2025
2020
2025
2025
2025
Genberegning
Forundersøgelse
Genberegning
VVM
Forundersøgelse
Forundersøgelse
Genberegning
VVM
Genberegninger
Side 3/3
Der bør generelt tages forbehold for at bruge de konkrete beregningsresultater
fra de projekter, som er genberegnet samt resultaterne for Næstved
Rønnede,
idet der er en række metodiske udfordringer forbundet hermed. Det er derfor
aftalt, at der skal gennemføres genberegninger af disse projekter med den nye-
ste version af Landstrafikmodellen eller OTM, forventeligt ultimo 2019.”
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen
Alternativ 1
Forslag 1 på Tåsinge
6
Forslag A
7
Forslag D+A4 på Lolland
4
5