Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
27. februar 2019
2019-1100
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 11. februar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Mads Fuglede (V).
Spørgsmål nr. 396:
Ministeren bedes redegøre for, hvorfor Vejdirektoratet i sin støjhandlingsplan i
de sidste ti år fra 2013-2023 ikke har prioriteret støjdæmpende asfalt på Dan-
marks største udfaldsvej Holbækmotorvejen fra Brøndbyøster (nedkørslen fra
Motorring 3) og inkluderet Danmarks største motorvejsudfletning (Klovtofte-
grenen og Vallensbækgrenen) for udgående trafik. Se vedlagte kort med angi-
velse af trafikstøj mellem A-B + A-C samt jernbanestøj mellem A-D.
Svar:
Vejdirektoratet har oplyst, at der i 2012 er udlagt støjreducerende asfalt på
Holbækmotorvejen mellem fra Vallensbæk Torvevej til Vallensbæk Sø. På de
øvrige dele af motorvejsstrækningen, der spørges til, er der i 2012 udlagt et
traditionelt asfaltslidlag.
I forbindelse med vedligehold af asfaltslidlag på statens veje, er der fokus på
omkostningseffektiv anvendelse af mindre støjende asfaltbelægninger. Leveti-
den for støjreducerende slidlag er kortere end for et traditionelt slidlag, og de er
dermed lidt dyrere i brug, da de oftere skal udskiftes. Ifølge Vejdirektoratet
holder en støjreducerende belægning i ca. 12 år, mens en traditionel belægning
holder i ca. 17 år. På den baggrund prioriteres støjreducerende asfaltbelægnin-
ger på de dele af statens vejnet, hvor der er den største boligtæthed.
Vejdirektoratet vurderer, at der vil gå flere år før den strukturelle holdbarhed
på motorvejsstrækningen er opbrugt, og har derfor ingen aktuelle planer om
udskiftning af asfalten for nuværende.
Vejdirektoratet tester i øjeblikket den danskudviklede klimavenlige asfalt på
flere strækninger i Danmark. Klimavenlig asfalt mindsker rullemodstanden
mellem dæk og asfalt og forventes dermed både at mindske vejstøjen og redu-
cere bilisternes brændstofforbrug, så udledningen af CO2 bliver nedsat.