Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2025605_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. marts 2019
2019 - 1008
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 7. februar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kim Christiansen (DF).
Spørgsmål nr. 391:
Kan ministeren be- eller afkræfte, at personale fra en konkret baneentreprenør
uden gyldig tilladelse, lokomotivførercertifikat, forsikring eller anden relevant
dokumentation fremførte et lokomotiv fra Høje Taastrup via Kastrup og til Kø-
benhavn H i tidsrummet den 4. januar 2013
5. januar 2013? Og kan ministe-
ren be- eller afkræfte, at den konkrete baneentreprenør ikke var dækket af den
fornødne forsikring ved denne kørsel? Vil ministeren endvidere oplyse, hvad
sanktionsmulighederne generelt er i sådanne tilfælde?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, der oplyser:
”Banedanmark bemærker, at
der spørges til en hændelse, der er omfattet af den
type oplysninger, der registreres i Banedanmarks sikkerhedshændelsessystem
SafetyNet. Det er Banedanmarks vurdering, at oplysninger i SafetyNet, som er
indberetningspligtige til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, ikke kan udleveres
eller videregives, da der gælder en særlig tavshedspligt for Banedanmark om
denne type oplysninger.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens ansatte er jf. jernbanelovens § 78, stk. 4, for-
pligtet til at hemmeligholde de oplysninger, der indberettes om ulykker, forlø-
bere til en ulykke eller en sikkerhedsmæssig hændelse. Bestemmelsen indebæ-
rer, at der ikke må ske offentliggørelse af det indberettede materiale. Såfremt
oplysninger, som er tavshedsbelagte for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i ste-
det kræves udleveret fra en til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen indberetnings-
pligtig som f.eks. Banedanmark, vil beskyttelsen af denne type oplysninger og
hensynet ved den særlige tavshedspligt i jernbanelovens § 78, stk. 4, ikke blive
iagttaget. Således mener Banedanmark, at tavshedspligten tillige gælder for
Banedanmark, jf. offentlighedslovens § 33, nr. 5.
På den baggrund kan Banedanmark hverken be- eller afkræfte, om personale
fra en konkret baneentreprenør uden gyldig tilladelse, lokomotivførercertifikat,
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, at personale uden gyldig tilladelse, lokomotivførercertifikat, forsikring eller anden dokumentation fremførte et lokomotiv fra Høje Taastrup via Kastrup og til København H den 4/1 – 5/1 2013, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025605_0002.png
forsikring eller anden relevant dokumentation fremførte et lokomotiv fra Høje
Taastrup via Kastrup og til København H i tidsrummet den 4. januar 2013
5.
januar 2013. Ligeledes kan Banedanmark hverken be- eller afkræfte, om den
konkrete baneentreprenør var dækket af den fornødne forsikring ved denne
kørsel.
Banedanmark kan oplyse, at Banedanmark tidligere har modtaget anmodnin-
ger om aktindsigt i den pågældende hændelse, og at anmoderen er blevet med-
delt afslag på aktindsigt med henvisning til ovenstående bestemmelser. I for-
bindelse med en klage over Banedanmarks afslag på aktindsigt har Transport-,
Bygnings- og Boligministeriets departement stadfæstet Banedanmarks afgørel-
se om afslag.
I henhold til Banedanmarks procedure for sanktioner ved sikkerhedsmæssige
afvigelser m.m. kan følgende forhold medføre en sanktion overfor en medar-
bejder eller en entreprenør: Alvorlige sikkerhedsmæssige hændelser, uheld
eller ulykke, overtrædelse af regler og retningslinjer, dårlig eller manglende
sikkerhedsplanlægning, kritisabel sikkerhedsmæssig adfærd, manglende svar i
forbindelse med undersøgelser, væsentlig tilsidesættelse af betingelserne for
godkendelse som entreprenør, eller afgivelse af urigtige oplysninger.
Banedanmark kan i henhold til proceduren anvende følgende sanktioner over-
for enkeltpersoner samt entreprenører, såfremt jernbanesikkerheden bringes i
fare: Udelukkelse fra sikkerhedsarbejde, jernbanesikkerhedsmæssig advarsel,
fratagelse af kompetencer, skærpet tilsyn, eller fratagelse af godkendelse til at
udføre sikkerhedsmæssigt arbejde i en nærmere fastsat periode.
Såfremt en hændelse vurderes at have betydning for jernbanesikkerheden, ud-
arbejder en undersøgelsesleder i Banedanmark en redegørelse eller undersø-
gelsesrapport, hvor de involverede parter inddrages og høres. På baggrund af
redegørelsen/rapporten samt eventuelle tidligere hændelser/afvigelser vurde-
rer undersøgelseslederen alvorlighedsgraden af hændelsen, samt hvorvidt der
er grundlag for en sanktion.”
Jeg har taget Banedanmarks svar til efterretning. For så vidt angår den del af
spørgsmålet, hvor der nævnes en hændelse fra januar 2013, gør jeg opmærk-
som på, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen jf. jernbanelovens § 78, stk. 4 er
underlagt en særlig tavshedspligt vedrørende indberetninger om ulykker, for-
løbere til en ulykke eller en sikkerhedsmæssig hændelse. Denne særlige tavs-
hedspligt vil være forspildt, hvis Banedanmark eller jeg viderebragte de oplys-
ninger, som Transport-, Bygnings- og Boligudvalget spørger ind til. Jeg har
derfor ikke yderligere oplysninger til sagen.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 391: Spm. om, at personale uden gyldig tilladelse, lokomotivførercertifikat, forsikring eller anden dokumentation fremførte et lokomotiv fra Høje Taastrup via Kastrup og til København H den 4/1 – 5/1 2013, til transport-, bygnings- og boligministeren
2025605_0003.png
Med
venlig
hilsen
Side 3/3
Ole Birk Olesen