Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2020616_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
25. februar 2019
2019-931
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 5. februar stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Rasmus Prehn (S).
Spørgsmål nr. 384:
Herlevs borgmester Thomas Gyldal Petersen (S), kritiserer, at staten skal have
fire ud af 11 bestyrelsespladser i regeringens foreslåede trafikselskab for hoved-
stadsområdet, HOT. I artiklen ”Ét trafikselskab for hovedstadens tog, busser og
letbane skal være HOT markante borgmestre siger NOT!” bragt i Politiken
den
24. januar 2019, udtaler
Thomas Gyldal Petersen: ”De skal sidde
i et trafiksel-
skab, der ikke har noget med staten at gøre. Vi taler om en stærk centralise-
ring.” Vil ministeren medgive, at der er tale om en centralisering, når staten
skal sidde med i et kommende trafikselskab? Ministeren bedes endvidere rede-
gøre for, hvorfor staten skal have plads i et trafikselskab, når kommunerne
fremover skal stå for al driften af den kollektive trafik, hvis regionerne nedlæg-
ges som foreslået af regeringen.
Svar:
HOT skal varetage indkøb, planlægning og kundekontakt for så vidt angår S-
tog, hvor staten ejer og finansierer både infrastruktur og drift. HOT skal ligele-
des varetage al indkøb, planlægning og kundekontakt for metrotrafikken, hvor
staten ejer 41,7 pct.
Alene S-togstrafikken tegner sig for 30 pct. flere personkilometer end den kol-
lektive bustrafik i
hele
Movias nuværende område.
Derfor skal staten have pladser i HOT’s bestyrelse.
Jeg mener ikke, at denne konstruktion giver anledning til at tale om centralise-
ring.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen