Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2017196_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. februar 2019
2019-853
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 31. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 377:
Hvad vil konsekvenserne være i form af mistede indtægter og en forlængelse af
tilbagebetalingstiden af Storebæltsbroen, hvis det gøres henholdsvis gratis eller
50 pct. billigere for elbiler at passere Storebælt? Beregningen bedes baseret på
Energistyrelsens Basisfremskrivning for antallet af elbiler. Spørgsmålet stilles i
forlængelse af ministerens besvarelse af TRU alm del - spm. 260.
Svar:
Energistyrelsens Basisfremskrivning fra 2017 når frem til en bestand på 30.000
elbiler i 2020 og 135.000 elbiler i 2030. Dette kan omsættes til, at 0,8 pct. af
trafikarbejdet i 2020 foretages af elbiler, mens andelen i 2030 forventes at væ-
re 3,0 pct.
Med disse forudsætninger vil konsekvenserne af at gøre det gratis eller 50 pct.
billigere for elbiler at passere Storebælt være relativt begrænsede svarende til et
par måneders længere tilbagebetalingstid for gælden.
Men det er vigtigt at holde sig for øje, at konsekvenserne er begrænsede, netop
fordi der i beregningen er forudsat et begrænset gennemslag af elbiler i den
samlede bilbestand. Såfremt der kommer væsentligt flere elbiler, vil konse-
kvenserne for Storebæltsforbindelsen økonomi være tilsvarende større.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen