Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2019597_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. februar 2019
2019-848
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 31. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 376:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. januar 2019 samt materiale
fra foretræde 31. januar 2019 vedrørende projektet "Traffic Conductor", jf. TRU
alm. del
bilag.
Svar:
Jeg har forelagt materialet
om ”Traffic Conductor” for Vejdirektoratet, der be-
mærker følgende:
”Traffic Conducter” beskrives som et system, der kan etablere datakommunika-
tion mellem biler og infrastruktur ved, at der implementeres en såkaldt OBU
(On Board Unit) i alle biler
i Danmark. OBU’en vil konstant (hvert sekund)
sende information om køretøjets identitet og position til et centralt system, der
på baggrund af disse informationer kan udarbejde anbefalinger til den enkelte
bilist og sende disse anbefalinger til relevante køretøjer via OBU-enhederne.
Systemer, der giver løbende information om de enkelte køretøjers position (re-
altidslogning) og muligheden for at målrette kommunikation til køretøjer base-
ret på deres position og køreretning, vil, som det også beskrives i oplægget fra
Traffic Conductor, give en række muligheder. Køretøjer kan f.eks. advares om,
at et udrykningskøretøj nærmer sig, og grundlaget for planlægning af ny infra-
struktur, trafikanalyser og trafikledelse kan forbedres (f.eks. muligheder for at
opdage og reagere på begyndende kø-dannelse).
Vejdirektoratet arbejder i dag indirekte med disse ting ved hjælp af kommuni-
kationskanaler som radio, egne apps og åbne data (der gør det muligt for 3.
part at give rutevejledning på baggrund af Vejdirektoratets data). Hertil kom-
mer brug af positionsdata fra en anonymiseret stikprøve af køretøjer (flådeda-
ta) til løbende at følge trafiksituationen på vejene. En større udbredelse af real-
tidslogning og en mulighed for at målrette kommunikation til køretøjerne må
dog generelt forventes at være en opgave, der ligger i regi af vejmyndighederne
i forhold til at udvikle og anvende trafikledelse. Principperne i ”Traffic Conduc-
tor” falder ind under det begreb, der i fagkredse kaldes C-ITS
systemer (Coope-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/1-19 samt materiale fra foretræde 31/1-19 vedrørende projektet "Traffic Conductor", til transport-, bygnings- og boligministeren
2019597_0002.png
rative Intelligent Transport Systems), og for hvilke der igennem en årrække har
været en omfattende udvikling i Europa, både på det tekniske og regulative
område.
Vejdirektoratet deltager i EU's arbejde på området, både inden for CEN (Euro-
pean Committee for Standardization) og europæiske grupper og projekter som
f.eks. NordicWay og NEXT ITS. Det overordnede formål er at sikre sammen-
hæng i tilgangen til teknologi og kommunikationsprotokoller, så der kan køres
på tværs af Europa med de samme muligheder for at kommunikere med vej-
sideudstyr/vejmyndigheder og andre køretøjer på vejen.
De centrale principper og mål fra det fælles europæiske arbejde er:
At der sikres kontinuitet i tjenesterne, dvs. tilgængeligheden af C-ITS-
tjenester i hele EU for slutbrugerne. Dette skønnes at være den vigtigste
faktor for hurtig indførelse af C-ITS i Europa, og systemer bør derfor
baseres på fælles standarder og dataprofiler, der sikrer, at der kan etab-
leres datakommunikation mellem forskellige systemer på tværs af pro-
ducenter og landegrænser.
At data, der udsendes af C-ITS fra køretøjer, skal betragtes som per-
sonoplysninger, da de vil vedrøre en identificeret eller identificerbar fy-
sisk person. Indførelsen af C-ITS kræver derfor overholdelse af den
gældende lovgivning om databeskyttelse.
Side 2/3
Det beskrevne ”Traffic Conductor” system har sammenfald med mange af de
grundlæggende ideer og formål, der ligger bag det arbejde, der sker på EU-
niveau.
Et dansk “Traffic Conductor” system kan dog være problematisk, når det kom-
mer til at sikre teknisk kompatibilitet med andre systemer. Ifølge beskrivelsen
af Traffic Conductor vil der være tale om et lukket proprietær patentbeskyttet
system, hvilket kan umuliggøre dataudveksling med andre europæiske syste-
mer og køretøjer fra andre lande.
Da ”Traffic Conductor” systemet også indebærer,
at køretøjerne konstant afgi-
ver et positionssignal og logges i realtid, betyder det, at der indsamles person-
data og dermed, at databeskyttelsesforordningen såvel som databeskyttelses-
loven skal overholdes. Der er i oplægget om ”Traffic Conductor”
ikke redegjort
for, hvordan de persondataretlige regler overholdes.
I oplægget om ”Traffic Conductor” angives flere formål med systemet
herunder
at det kan booste samkørsel baseret på, at borgerne får adgang til at se, hvor
mange, der kører fra x-by til y-by morgen og aften som et grundlag for at ar-
rangere samkørsel. Det kan dog være vanskeligt at opnå en tilstrækkelig ano-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 376: Spm. om kommentar til henvendelse af 22/1-19 samt materiale fra foretræde 31/1-19 vedrørende projektet "Traffic Conductor", til transport-, bygnings- og boligministeren
2019597_0003.png
nymisering af data, idet lokationsdata indeholder information om start og slut-
punkter for ture, og personer kan identificeres i henhold til konkrete adresser.
Derudover kan det oplyses, at EU i 2015 har vedtaget forordning 2015/758 om
typegodkendelseskrav for indførelse af et køretøjsmonteret eCall-system og en
ny forordning om typegodkendelse og markedsovervågning får virkning fra
2020. Det betyder, at alle nye personbiler i dag allerede har et eCall system. Det
giver mulighed for at alarmere 112 ved tryk på en knap, som så oplyser bilens
nøjagtige position til redningscentralen. Det fremgår tydeligt af forordningen
(2015/758) og af præampelbetragtningerne, at sådanne overvågningssystemer
skal overholde databeskyttelsesreglerne.
I forhold til omkostninger må etablering af et system til realtidslogning af køre-
tøjer på det danske vejnet forventes at medføre betydelige udgifter til udvikling,
indkøb af hardware, montering af OBU’er, validering, behandling og opbeva-
ring af data, administration af systemet, samt kontrol af udstyret i den enkelte
køretøjer.”
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen