Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
22. februar 2019
2019-848
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 31. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 376:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 22. januar 2019 samt materiale
fra foretræde 31. januar 2019 vedrørende projektet "Traffic Conductor", jf. TRU
alm. del
–
bilag.
Svar:
Jeg har forelagt materialet
om ”Traffic Conductor” for Vejdirektoratet, der be-
mærker følgende:
”Traffic Conducter” beskrives som et system, der kan etablere datakommunika-
tion mellem biler og infrastruktur ved, at der implementeres en såkaldt OBU
(On Board Unit) i alle biler
i Danmark. OBU’en vil konstant (hvert sekund)
sende information om køretøjets identitet og position til et centralt system, der
på baggrund af disse informationer kan udarbejde anbefalinger til den enkelte
bilist og sende disse anbefalinger til relevante køretøjer via OBU-enhederne.
Systemer, der giver løbende information om de enkelte køretøjers position (re-
altidslogning) og muligheden for at målrette kommunikation til køretøjer base-
ret på deres position og køreretning, vil, som det også beskrives i oplægget fra
Traffic Conductor, give en række muligheder. Køretøjer kan f.eks. advares om,
at et udrykningskøretøj nærmer sig, og grundlaget for planlægning af ny infra-
struktur, trafikanalyser og trafikledelse kan forbedres (f.eks. muligheder for at
opdage og reagere på begyndende kø-dannelse).
Vejdirektoratet arbejder i dag indirekte med disse ting ved hjælp af kommuni-
kationskanaler som radio, egne apps og åbne data (der gør det muligt for 3.
part at give rutevejledning på baggrund af Vejdirektoratets data). Hertil kom-
mer brug af positionsdata fra en anonymiseret stikprøve af køretøjer (flådeda-
ta) til løbende at følge trafiksituationen på vejene. En større udbredelse af real-
tidslogning og en mulighed for at målrette kommunikation til køretøjerne må
dog generelt forventes at være en opgave, der ligger i regi af vejmyndighederne
i forhold til at udvikle og anvende trafikledelse. Principperne i ”Traffic Conduc-
tor” falder ind under det begreb, der i fagkredse kaldes C-ITS
systemer (Coope-