Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2012064_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. februar 2019
2019-846
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 31. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 372:
Vil ministeren redegøre for, hvad Socialdemokratiets infrastrukturplan ”Dan-
mark skal have
en ny langsigtet infrastrukturplan” koster inklusiv allerede be-
sluttede projekter og det nuværende niveau for fornyelse og vedligehold? Mini-
steren bedes lægge til grund, at de eksempler på projekter, der er listet i Social-
demokratiets plan (s. 4-5) som f.eks. en forlængelse af Hillerødmotorvejen og
en udbygning af Fynske Motorvej E20 syd om Odense, skal gennemføres.
Svar:
I tabel 1 nedenfor fremgår en foreløbig beregning af det finansieringsbehov, der
følger af Socialdemokratiets infrastrukturplan, ”Danmark skal have en ny lang-
sigtet Infrastrukturplan”.
Tabel 1. Socialdemokratiets infrastrukturplan, 2019-priser
Mia. kr.
Socialdemokratiets økonomiske ramme til infrastrukturinvesteringer
Allerede besluttede projekter
Nuværende udgiftsniveau til kapitalbevarende vedligeholdelse og
fornyelse af veje og baner
Resterende projekter i Togfonden
I alt besluttede projekter og resterende projekter i Togfonden
Nye vejprojekter
Nye baneprojekter, herunder udbygning af letbane i Ring 3
Puljer
I alt
Difference ift. økonomisk ramme - minimum
70,0
21,8
22,5
21,4 - 22,3
65,7 - 66,6
45,4 - 55,8
3,8 - 4,1
uoplyst
114,9 - 126,5
44,9 - 56,5
Der er i opgørelsen af finansieringsbehovet forudsat følgende:
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 372: Spm. om, hvad Socialdemokratiets infrastrukturplan Danmark skal have en ny langsigtet infrastrukturplan koster inklusiv allerede besluttede projekter og det nuværende niveau for fornyelse og vedligehold, til transport-, bygnings- og boligministeren
2012064_0002.png
Socialdemokratiets investeringsplan forudsættes at dække perioden
2021-2030, og det økonomiske afløb for allerede besluttede infrastruk-
turprojekter i denne periode på 21,8 mia. kr. er således medtaget i op-
gørelsen. Heri indgår bl.a. de på finansloven indbudgetterede tog-
fondsprojekter med afløb i 2021-2030.
Det nuværende udgiftsniveau til kapitalbevarende vejvedligeholdelse og
banefornyelse videreføres i 2021-2030, hvilket medfører udgifter på ca.
22,5 mia. kr.
Alle resterende projekter i Togfonden gennemføres. Det vil medføre
udgifter på ca. 21,4-22,3 mia. kr.
Herudover er der i Socialdemokratiets infrastrukturplan nævnt nye
vejprojekter for i størrelsesordenen 45,4-55,8 mia. kr. og nye banepro-
jekter for i størrelsesordenen 3,8-4,1 mia. kr.
Der er i Socialdemokratiets investeringsplan afsat puljer til cykelstier
og trafikstøj uden beløbsangivelse. De anførte summer i tabellen er der-
for ekskl. udgifter til disse puljer.
Side 2/2
Herudover bemærkes det, at det er forventningen, at det nuværende udgiftsni-
veau til kapitalbevarende vejvedligeholdelse og banefornyelse ikke vil være
tilstrækkeligt i perioden 2021-2030, og at det følgelig vil være nødvendigt at
allokere yderligere midler hertil udover de i tabel 1 angivne 22,5 mia. kr.
I bilag 1 specificeres anlægsoverslagene for projekterne i investeringsplanen.
Anlægsoverslagene er baseret på antagelser om, hvilke konkrete projekter, der
er tale om. En del af overslagene er behæftet med stor usikkerhed, da de kun er
undersøgt på meget begrænset niveau.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen