Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. februar 2019
2019-794
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål 370:
Ministeren bedes kommentere artiklen "Landing med GPS kan hjælpe lufthav-
ne i Aars og Thisted - men myndighederne tøver" bragt i NORDJYSKE den 28.
januar 2019. I forlængelser heraf bedes ministeren redegøre for andre landes
erfaringer med indførsel af GPS systemer i mindre lufthavne.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyser
følgende som jeg kan henholde mig til:
”Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen kan oplyse, at styrelsen behandler alle an-
søgninger vedrørende GPS-anflyvninger, og at styrelsen løbende er i dialog
med flere flyvepladser vedrørende sådanne muligheder.
Styrelsen indgår således også gerne i dialog med flyvepladserne i Aars og Thi-
sted. Styrelsen har imidlertid ikke modtaget egentlige ansøgninger fra hverken
Aars eller Thisted flyveplads, som nævnte artikel omhandler. På den baggrund
kan styrelsen heller ikke genkende udmeldingen om, at der tøves i forhold til
godkendelsen af GPS-anflyvninger på Aars og Thisted flyvepladser, som det
bliver fremlagt i artiklen.
Thisted Kommune har dog tidligere rettet henvendelse til styrelsen vedrørende
muligheden for at foretage GPS-anflyvning til Thisted flyveplads. Styrelsen har
stillet sig til rådighed
for afholdelse af et indledende
møde omhandlende krav
til en ansøgning om GPS-anflyvning. Thisted Kommune har imidlertid endnu
ikke kontaktet styrelsen for gennemførelsen af et sådant møde.
Godkendelse af en GPS-procedure på flyvepladser i Danmark kan finde sted på
baggrund af en ansøgning fra den enkelte flyveplads. Ansøgningen skal define-
re, hvordan der ved hjælp af en række mitigerende tiltag opnås et tilstrækkeligt
højt flyvesikkerhedsniveau. Det er ansøgers ansvar, at de mitigerende tiltag