Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2018882_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
21. februar 2019
2019-794
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 30. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Torsten Schack Pedersen (V).
Spørgsmål 370:
Ministeren bedes kommentere artiklen "Landing med GPS kan hjælpe lufthav-
ne i Aars og Thisted - men myndighederne tøver" bragt i NORDJYSKE den 28.
januar 2019. I forlængelser heraf bedes ministeren redegøre for andre landes
erfaringer med indførsel af GPS systemer i mindre lufthavne.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyser
følgende som jeg kan henholde mig til:
”Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen kan oplyse, at styrelsen behandler alle an-
søgninger vedrørende GPS-anflyvninger, og at styrelsen løbende er i dialog
med flere flyvepladser vedrørende sådanne muligheder.
Styrelsen indgår således også gerne i dialog med flyvepladserne i Aars og Thi-
sted. Styrelsen har imidlertid ikke modtaget egentlige ansøgninger fra hverken
Aars eller Thisted flyveplads, som nævnte artikel omhandler. På den baggrund
kan styrelsen heller ikke genkende udmeldingen om, at der tøves i forhold til
godkendelsen af GPS-anflyvninger på Aars og Thisted flyvepladser, som det
bliver fremlagt i artiklen.
Thisted Kommune har dog tidligere rettet henvendelse til styrelsen vedrørende
muligheden for at foretage GPS-anflyvning til Thisted flyveplads. Styrelsen har
stillet sig til rådighed
for afholdelse af et indledende
møde omhandlende krav
til en ansøgning om GPS-anflyvning. Thisted Kommune har imidlertid endnu
ikke kontaktet styrelsen for gennemførelsen af et sådant møde.
Godkendelse af en GPS-procedure på flyvepladser i Danmark kan finde sted på
baggrund af en ansøgning fra den enkelte flyveplads. Ansøgningen skal define-
re, hvordan der ved hjælp af en række mitigerende tiltag opnås et tilstrækkeligt
højt flyvesikkerhedsniveau. Det er ansøgers ansvar, at de mitigerende tiltag
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 370: MFU spm. om kommentar til artiklen "Landing med GPS kan hjælpe lufthavne i Aars og Thisted - men myndighederne tøver" bragt i NORDJYSKE den 28/1-19, til transport-, bygnings- og boligministeren
2018882_0002.png
sikrer, at flyvesikkerhedsniveauet er tilsvarende det danske minimums flyve-
sikkerhedsniveau.
Det er i nævnte artikel fremført, at det er muligt at anvende en GPS-
anflyvningsprocedure i flere andre lande.
GPS-anflyvningsprocedurer er ikke
vidt udbredt på europæisk plan. Ifølge Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens oplys-
ninger har Frankrig, Schweiz og Østrig enkeltstående eksempler på GPS-
anflyvningsprocedurer, men ingen af landene har udbredt muligheden som et
generelt koncept.
England har tidligere været nævnt som foregangsland for implementering af
GPS-anflyvningsprocedurer, og landet har udsendt nationale retningslinjer for,
hvorledes de vil kunne godkendes. Ifølge Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens
oplysninger er der dog endnu ikke godkendt nogen reel GPS-
anflyvningsprocedure ved brug af kommunikationsudstyr (UNICOM).
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen bemærker hertil, at luftrumsstrukturerne og
brugen af luftrummet er forskelligt fra land til land, hvilket giver forskellige
forhold og muligheder. Det er derfor ikke nemt at sammenligne direkte med
andre landes erfaringer med GPS-procedure med mulighederne for etablering
af GPS-procedure i det danske luftrum.
Jeg kan derudover oplyse, at der er et større europæisk arbejde i gang for at
udarbejde retningslinjer for denne type af anflyvninger til mindre ukontrolle-
rede flyvepladser.
Det europæiske luftfartssikkerhedssagentur (EASA) arbejder således sammen
med European Global Navigation Satellite Systems Agency (GSA) for at udar-
bejde regler for området. De retningslinjer, der må forventes at komme ud af
dette arbejde, vil efterfølgende kunne danne grundlag for en dansk praksis og
en eventuel yderligere udvikling på området.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen