Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2027401_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. marts 2019
2019-771
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 29. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål 361 (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Ida Auken (RV).
Spørgsmål nr. 361:
Vil ministeren redegøre for, om det er en følge af mere lempelige krav til do-
kumentation af byggevarer i kontakt med drikkevand, som er årsagen til, at fire
ud af seks armaturer er blevet testet ulovlige på det danske marked, som en
markedskontrol fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen viser, jf. styrelsens notat
af 31. oktober 2018 ”Opfølgende markedskontrol af byggevarer i kontakt med
drikkevand 2018”?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som admini-
strerer reglerne om byggevarer i kontakt med drikkevand. Styrelsen har oplyst
følgende:
”I
Danmark er der regler for markedsføring og salg af byggevarer i kontakt med
drikkevand. De danske regler har til formål at sikre, at byggevarer i kontakt
med drikkevand ikke afsmitter potentielt sundhedsskadelige stoffer til drikke-
vandet. I henhold til reglerne skal der foreligge en dansk eller nogle konkret
angivne udenlandske godkendelser/certifikater inden markedsføring og salg af
byggevarer i kontakt med drikkevand i Danmark. Dermed skal en aktør
der
ønsker at markedsføre og sælge fx vandhaner
sikre, at det sker efter reglerne.
Der er fra myndighedernes side gennemført flere markedskontrolindsatser
med, om reglerne for markedsføring og salg af byggevarer i kontakt med drik-
kevand overholdes. De gennemførte markedskontroller har været stikprøveba-
seret, og der har senest været fokus på internetforhandlere. Det har konsekven-
ser, hvis det konstateres, at reglerne ikke overholdes.
Når produkter som følge af kontrol konstateres ulovlige på det danske marked,
skyldes det, at reglerne for markedsføring og salg af byggevarer i kontakt med
drikkevand er overtrådt.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 361: MFU spm. om det er en følge af mere lempelige krav til dokumentation af byggevarer i kontakt med drikkevand, som er årsagen til, at fire ud af seks armaturer er blevet testet ulovlige på det danske marked, som en markedskontrol fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen viser, til transport-, bygnings- og boligministeren
2027401_0002.png
Det kan i øvrigt oplyses, at ressortansvaret for den udførende markedsovervåg-
ning af byggevarer er overført til Sikkerhedsstyrelsen under Erhvervsministeri-
et pr. 1. februar 2019.”
Jeg kan supplerende oplyse, at reglerne vedrørende byggevarer i kontakt med
drikkevand blev ændret i 2016. Baggrunden var, at godkendelsesordningen for
byggevarer godkendt til drikkevand (GDV-ordningen), der blev indført 1. april
2013, ikke fungerede efter hensigten. Det var der bred politisk anerkendelse af.
Det fremgår af aftalen om Vækstpakken fra juni 2014, at godkendelsesordnin-
gen for byggevarer i kontakt med drikkevand skulle moderniseres.
Det indgik også i SR-regeringens byggepolitiske strategi fra november 2014, at
godkendelsesordningen i 2015 skulle moderniseres med henblik på, at ordnin-
gen så vidt muligt kunne samordnes med lignende ordninger i andre EU-lande.
Der var således en række udfordringer med GDV-ordningen fra 2013. Ordnin-
gen blev løbende kritiseret for at være langt mere bureakratisk og vanskelig at
leve op til end de udenlandske ordninger. Mange producenter og virksomheder
oplevede konkret, at sagsbehandlingstiden for en godkendelse var uforholds-
mæssig lang. Det blev oplevet som en væsentlig hindring for at kunne sælge
produkter og dermed for at have ordentlige konkurrencevilkår.
Udfordringerne med GDV-ordningen fra 2013 medførte, at det var nødvendigt
at forlænge de tidligere såkaldte VA-godkendelser. GDV-ordningen blev ellers
indført i 2013 som erstatning for VA-ordningen i et forsøg på at skabe mere
objektive og gennemsigtige krav i godkendelsesordningen for byggevarer i kon-
takt med drikkevand og for at skærpe de sundhedsmæssige krav.
Det var på denne baggrund, at det i 2016 blev muligt, at godkendelser og certi-
fikater fra ordninger i Tyskland, Holland og Sverige
i tillæg til den danske
godkendelsesordning
kan danne grundlag for markedsføring og salg af byg-
gevarer i kontakt med drikkevand uden en supplerende dansk godkendelse.
Afslutningsvis bemærkes, at det må forventes, at handel med vandhaner og
andre byggevarer i kontakt med drikkevand flytter til udenlandske hjemmesi-
der, herunder muligvis til steder uden krav til afsmitning af stoffer til drikke-
vandet, hvis der ikke findes et tilstrækkeligt udbud af produkter på det danske
marked. Af hensyn til både forbrugere, producenter og forhandlere er det der-
for væsentligt, at der er velfungerende regler på området for byggevarer i kon-
takt med drikkevand i Danmark.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen