Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2016648_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. februar 2019
2019-746
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 28. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Kaare Dybvad (S).
Spørgsmål nr. 353:
Vil ministeren redegøre for status på arbejdet med at sammenskrive lejeloven
og boligreguleringsloven?
Svar:
Jeg har indhentet svarbidrag fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyser
følgende:
”Sammenskrivningen
af lejeloven og boligreguleringsloven er en del af forliget
af 11. juni 2014 om forenkling og modernisering af lejelovgivningen indgået af
den daværende regering (Socialdemokratiet og Radikale Venstre) og Venstre,
Dansk Folkeparti, Enhedslisten samt Socialistisk Folkeparti. Ved indtræden i
regeringen (Venstre) i november 2016 tiltrådte Liberal Aliance og Det Konser-
vative Folkeparti forliget.
Med forliget var der enighed om, at lejeloven og boligreguleringsloven skulle
sammenskrives i et to-faset forløb. 1. fase er gennemført med de ændringer af
lejelovgivningen, der indgår i L 310, herunder en fjernelse af enslydende be-
stemmelser i de to love. Disse trådte i kraft den 1. juli 2015. 2. fase omfatter en
sammenskrivning på baggrund af den evaluering af lovændringerne, der var
enighed om at foretage 2 år efter lovændringernes ikrafttræden.
Evalueringen af 20. december 2017 gav ikke anledning til ændringer.
Forligskredsen blev i september 2018 præsenteret for en række muligheder for
nogle mindre materielle ændringer i den sammenskrevne lov. Der har dog ikke
været enighed i forligskredsen om nogen af disse mulige ændringer.
Sammenskrivningen indebærer herefter alene en teknisk sammenskrivning,
dvs. at retstilstanden skal forblive uændret på alle punkter.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 353: Spm. om en redegørelse for status på arbejdet med at sammenskrive lejeloven og boligreguleringsloven, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016648_0002.png
I den forelagte struktur for sammenskrivningen opereres med 2 love, som fore-
slået i den enighedsliste, som de 5 lejer- og udlejerorganisationer afleverede
tilbage i 2008.
Den ene lov kommer udelukkende til at indeholde regler vedrørende det direk-
te lejeforhold, så lejerne og udlejerne i modsætning til i dag kan nøjes med at
orientere sig i denne ene lov. Den anden lov bliver en offentligretlig lov, der
bl.a. vil regulere bopælspligt, Huslejenævnenes virksomhed, tvangsadministra-
tion og en række øvrige forhold af offentlig retlig karakter.
Dermed vil opdelingen svare til opdelingen på det almene område, hvor der
dels er en almenlejelov, dels en almenboliglov, som indeholder forskellige reg-
ler, der ikke umiddelbart regulerer forholdet imellem lejer og udlejer.
Da der er tale om nyaffattelse af lovbestemmelserne indebærer det, at der skal
skrives bemærkninger til hele bestemmelsen, også selv om der er tale om vide-
reførelse af gældende ret. Det er som udgangspunkt ikke tilstrækkeligt, at der i
de specielle bemærkninger til bestemmelser, der viderefører gældende ret, ale-
ne henvises til, at den hidtil gældende retstilstand foreslås videreført uændret.
Dette gælder også i tilfælde, hvor der som led i en regelforenkling foretages en
sammenskrivning af flere love.
En sammenskrivning af lejelovgivningen indebærer med andre ord, at alle rele-
vante fortolkningsbidrag fra de oprindelige lejelove og senere lovændringer
skal gennemgås og indarbejdes i bemærkningerne til lovforslaget.
Dette arbejde har vist sig at være yderst tidskrævende, dels fordi lejelovgivnin-
gen er kompliceret og præget af mange års løbende justeringer og tilføjelser,
dels fordi de eksisterende bemærkninger langt fra er fyldestgørende.
Da det er en forudsætning, at retstilstanden forbliver uændret ved sammen-
skrivningen, er det helt essentielt, at bemærkningerne til lovforslaget er dæk-
kende og præcise. Dette kræver en intern kvalitetssikring, som har vist sig at
have et større omfang end først antaget og dermed også at være yderst tidskræ-
vende.
For at sikre den tilstrækkelige kvalitet har styrelsen besluttet at indgå kontrakt
med en ekstern juridisk konsulent for yderligere kvalitetssikring.
Af den sammenskrevne lejelovs 25 kapitler er pr. dags dato 7 kapitler færdigbe-
arbejdet inkl. intern kvalitetssikring. 11 kapitler er udarbejdet men endnu ikke
internt kvalitetssikret. 5 kapitler er under udarbejdelse og 2 kapitler (lovens
anvendelsesområde og lovens ikrafttrædelse) afventer udarbejdelse.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 353: Spm. om en redegørelse for status på arbejdet med at sammenskrive lejeloven og boligreguleringsloven, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016648_0003.png
Den offentligretlige lov skal have 10 kapitler. Heraf er de 6 kapitler udarbejdet
men endnu ikke kvalitetssikret. 3 kapitler er under udarbejdelse og også her
afventer udarbejdelsen af ikrafttrædelseskapitlet.
1. udkast til en sammenskrevet lejelov og 1. udkast til en offentligretlig lov efter
såvel intern som ekstern kvalitetssikring forventes færdig medio september
2019 til brug for en drøftelse i forligskredsen.
Efter høringsproces m.m. påtænkes lovforslagene fremsat i folketingssamlin-
gen 2019/2020 efter årsskiftet 2019/2020.”
Jeg har meddelt styrelsen, at jeg synes det er utilfredsstillende, at processen
med sammenskrivning er blevet yderligere forsinket. Jeg har endvidere med-
delt styrelsen, at jeg meget kraftigt går ud fra, at den nye tidsplan holder. Ende-
lig har jeg bedt styrelsen om at komme med en status for arbejdet i juni, som
jeg vil videreformidle til forligskredsen.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen