Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2016753_0001.png
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
ERHVERVSMINISTEREN
ERHVERVSMINISTERIET
Besvarelse af spørgsmål 351 alm. del stillet af udvalget den 25. januar
2019 efter ønske fra Kaare Dybvad (S).
Spørgsmål:
Vil ministeren vurdere nedenstående to forslag i forhold en sag om en
fredet bygning, hvor det opleves, at ejerforeningens bestyrelse, som be-
står af udenbys spekulanter, ikke sikrer den nødvendige vedligeholdelse
af bygningen? Den nuværende bestyrelse har 55 pct. flertal og har ved
valg af afstemningsform på generalforsamlingen sørget for, at medlem-
mer, der selv ejer deres lejligheder og bor i ejendommen, ikke er repræ-
senteret i bestyrelsen.
A. At der indføres en generalklausul om god foreningsskik i lov om ejer-
lejligheder og evt. andre relevante love. Dette skal give domstolene mu-
lighed for at pådømme bestyrelser og generalforsamlinger en adfærd, der
1) tager hensyn til mindretal ved valg af afstemningsform til bestyrelses-
valg og 2) sikrer, at alle relevante love, herunder lov om ejerlejligheder
og bygningsfredningsloven samt ejendommens vedtægter ikke kan til-
sidesættes uden konsekvens, f.eks. i form af personlige bøder eller karan-
tæne i forhold til bestyrelsesarbejde.
B. At der indføres særlige bestemmelser for fredede bygninger, der sikrer,
at sager i forhold til manglende vedligeholdelse og renovering hurtigt kan
tages op af domstolene.
Svar:
Indledningsvis skal jeg bemærke, at jeg som minister ikke kan gå nærme-
re ind i den konkrete sag. Jeg kan alene gøre rede for de generelle regler
på området, og jeg har i den forbindelse bl.a. bedt Erhvervsstyrelsen om
bidrag hertil. Erhvervsstyrelsen oplyser følgende:
”Omfanget
af bestyrelsens pligter bestemmes af den enkelte ejerforenings
vedtægter eller af bestemmelserne i normalvedtægten for ejerforeninger.
Efter normalvedtægtens § 9 påhviler det bestyrelsen at sørge for god og
forsvarlig varetagelse af ejendommens anliggende, herunder vedligehol-
delse af denne i det omfang, dette efter ejendommens karakter må anses
for påkrævet.
Vedligeholdelse af ejendommen varetages af bestyrelsen inden for de
rammer, der besluttes på generalforsamlingen. I den forbindelse skal be-
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
Fax
33 92 33 50
33 12 37 78
CVR-nr. 10 09 24 85
EAN nr. 5798000026001
[email protected]
www.em.dk
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministerens vurdering af to forslag i forhold en sag om en fredet bygning, hvor det opleves, at ejerforeningens bestyrelse ikke sikrer den nødvendige vedligeholdelse af bygningen, til transport-, bygnings- og boligministeren
styrelsen tillige sikre sig, at offentligretlige regler, i fx byggelov og byg-
ningsfredningslov, om bygningsmæssige krav overholdes.
En eventuel tvist om en ejerforenings overholdelse af sine pligter i relati-
on til vedligeholdelse vil skulle afgøres ved domstolene.
Det beror på foreningens vedtægter og beslutninger truffet på generalfor-
samlingen, hvordan bestyrelsen i den enkelte forening sammensættes.
Efter normalvedtægtens § 8 er kun ejerforeningens medlemmer, disses
ægtefæller/samlevere og myndige husstandsmedlemmer valgbare til be-
styrelsen. Det er imidlertid ikke et krav, at bestyrelsesmedlemmer har
bopæl i foreningens ejendom.”
I forhold til forslag A om at indføre en generalklausul i ejerlejlighedslo-
ven kan jeg oplyse, at regeringen i marts 2018 modtag et forslag til en ny,
moderniseret ejerlejlighedslov fra Udvalget om ejerlejlighedsloven, der
bl.a. indeholder et forslag til en generalklausul, der gør det muligt at se
bort fra helt urimelige vilkår eller generalforsamlingsbeslutninger. Det
kan f.eks. være beslutninger truffet i henhold til vedtægter, hvor en op-
rindelig ejer har bibeholdt en afgørende majoritet og samtidig alene beta-
ler en begrænset del af fællesudgifterne. Bestemmelsen er således tænkt
anvendt, hvor en mindre del af foreningens medlemmer sikrer sig formel
majoritet til at kunne gennemføre beslutninger i foreningen overfor et
formelt mindretal, der i realiteten udgør flertallet.
Det er fortsat regeringens ambition at modernisere ejerlejlighedsloven, og
vi arbejder derfor på at få politisk opbakning til en ny, moderniseret ejer-
lejlighedslov. I den sammenhæng er jeg positiv over for at se nærmere på
at indsætte en generalklausul i loven.
I forhold til forslag A om at bygningsfredningsloven ikke kan tilsidesæt-
tes uden konsekvens, oplyser kulturministeren, som er ressortansvarlig
for bygningsfredningsloven, følgende:
”Bygningsfredningslovens formål er at værne landets ældre bygninger af
arkitektonisk, kulturhistorisk eller miljømæssig værdi.
Det følger af lovens § 9, at en fredet bygning af ejeren eller brugeren skal
holdes i forsvarlig stand, herunder tæt på tag og fag. Kravet i § 9 om for-
svarlig stand har til formål at forebygge alvorligt forfald af bygningerne,
så de kan bevares for eftertiden. Således skal bygningen være vedlige-
holdt på en måde, så der ikke opstår nedbrydning af konstruktionerne.
Hertil kommer, at det følger af lovens § 33, at det påhviler den til enhver
tid værende ejer eller bruger af en fredet bygning at berigtige forhold,
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 351: Spm. om ministerens vurdering af to forslag i forhold en sag om en fredet bygning, hvor det opleves, at ejerforeningens bestyrelse ikke sikrer den nødvendige vedligeholdelse af bygningen, til transport-, bygnings- og boligministeren
som er i strid med loven eller de i henhold til loven meddelte tilladelser
eller særlige bevaringsbestemmelser.
Overtrædes disse bestemmelser af ejere eller brugere af den fredede byg-
ning, kan vedkommende person straffes med bøde efter bygningsfred-
ningslovens § 34.
Straffen kan endvidere stige indtil fængsel i 1 år, hvis overtrædelsen er
begået forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved overtrædel-
sen er voldt skade på de interesser, som loven tilsigter at beskytte i hen-
hold til lovens formål, eller fremkaldt fare herfor eller opnået eller tilsig-
tet en økonomisk fordel for den pågældende selv eller andre, herunder
ved besparelser.
Efter bygningsfredningsloven kan der også pålægges selskaber mv. (juri-
diske personer) strafansvar efter reglerne i straffelovens kapitel 5.
Der findes således regler i bygningsfredningsloven, hvorefter ejere og
brugere, såvel fysiske som juridiske personer, ved domstolene kan straf-
fes for ikke at holde fredede bygninger
i forsvarlig stand.”
I forhold til forslag B foreslås det, at der indføres særlige bestemmelser
for fredede bygninger. Dette er ligeledes kulturministerens ressortområde,
som oplyser følgende herom:
”Det
er Kulturministeriets vurdering, at bygningsfredningsloven indehol-
der bestemmelser, der kan sikre, at ejere og brugere holder de fredede
bygninger i forsvarlig stand. Efter bygningsfredningsloven kan kulturmi-
nisteren (Slots- og Kulturstyrelsen) meddele et påbud ved manglende
overholdelse af loven. Såfremt et påbud ikke efterkommes, indeholder §
33 bestemmelser med henblik på efterkommelse. Slots- og Kulturstyrel-
sen kan desuden, som oplyst under besvarelsen af spørgsmål A, indgive
politianmeldelse med henblik på strafforfølgelse.”
Med venlig hilsen
Rasmus Jarlov
3