Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2015521_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
12. februar 2019
2019-681
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 25. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Henning Hyllested (EL).
Spørgsmål nr. 350:
Hvornår forventes det, at Metroselskabet omfatter eksempelvis enkeltbilletter
og turisprodukter af kvalitetstillægget, således at tillægget for alle omfattede
rejser kunne nedsættes?
Svar:
Henset til spørgsmålets tekniske karakter har jeg indhentet svarbidrag fra Me-
troselskabet, der oplyser:
”Enkeltbilletter
og de forskellige varianter af turistproduktet CityPass ud-
gjorde i 2017 hhv. ca. 13 pct. og 1 pct. af den samlede omsætning i den kollek-
tive trafik i hovedstadsområdet.
En anselig andel af salget af turistprodukter (herunder særligt CityPass) samt
enkeltbilletter i DOT foregår på fysiske billetautomater på DSB's og Metrosel-
skabets stationer og for enkeltbilletternes vedkommende også i Movias bus-
ser. F.eks. var det i 2017 ca. 85 pct. af omsætningen af CityPass, der blev solgt
på billetautomat eller i betjent salg.
At kunne købe en billet på stationen understøtter, at den kollektive trafik er
nem tilgængelig for alle, og at kunder der kun sjældent kører med det kollek-
tive, og dermed ikke har et Rejsekort og/eller en smartphone, kan købe billet.
Dette gælder også for turister. Salget af billetter flytter sig dog i stadig sti-
gende omfang over på mobil og rejsekort, så det kan på et tidspunkt være
naturligt at se på, om der skal ske en egentlig udfasning af billetautomater.
Så længe disse fysiske salgskanaler opretholdes i deres nuværende form, vur-
deres det ikke muligt at kunne understøtte en kundevenlig købsproces, der
involverer valg mellem gyldighed til metroen eller ej på disse produkter. Dette
skyldes bl.a., at det ikke er muligt at opkræve ørebeløb (f.eks. 1,60 kr. i kvali-
tetstillæg) ved salg af enkeltbilletter i Movias busser, da buschauffører kun
tager imod kontanter. Derudover vil det
med den nuværende teknologi
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 350: Spm. om, hvornår det forventes at Metroselskabet omfatter eksempelvis enkeltbilletter og turistprodukter af kvalitetstillægget, således at tillægget for alle omfattede rejser kunne nedsættes, til transport-, bygnings- og boligministeren
2015521_0002.png
forventes at forlænge købsprocessen for alle enkeltbillet- og CityPass-kunder
på billetautomater, hvis der skal indføres forskellige priser på billetprodukter
hhv. med gyldighed til metroen og uden gyldighed til metroen.
Det vil således afhænge af den teknologiske udvikling, herunder evt. udvikling
af alternative salgskanaler, hvornår det vil kunne gøres tilstrækkeligt enkelt
for kunderne at skulle foretage sådanne valg. Dette afhænger af, hvilke be-
slutninger der i de kommende år vil blive taget i fællesskab i DOT samt i de
fælles selskaber (herunder Rejsekort A/S), som selskaberne deltager i. Det er
derfor vanskeligt at sætte en tidshorisont på, hvornår det vil blive muligt at
kunne opkræve kvalitetstillæg på enkeltbilletter og turistprodukter på en
kundemæssigt tilfredsstillende måde, men det vil næppe blive inden for de
næste 3-5
år.”
Jeg henholder mig til Metroselskabets svarbidrag.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen