Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. februar
2019-646
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. januar stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 341:
Hvordan vil regeringens udspil vedrørende kollektiv transport i hovedstadsom-
rådet sikre, at der fortsat vil være økonomi til kollektiv transport på resten af
Sjælland, Lolland, Falster og Møn, hvor kundegrundlag og geografi giver øko-
nomiske udfordringer?
Svar:
Med etableringen af HOT i hovedstadsområdet er det regeringens oplæg, at der
oprettes et selvstændigt trafikselskab på det øvrige Sjælland, Lolland, Falster og
Møn - helt på linje med i resten af landet, hvor regeringen har lagt op til, at de
regionale trafikselskaber fortsætter som fælleskommunale trafikselskaber.
Det sjællandske trafikselskab vil kunne tilrettelægge den kollektive transport
med udgangspunkt i de behov, der karakteriserer dets geografiske område.
Trafikselskabet vil få mulighed for at indkøbe ydelser hos HOT, hvis de finder
dette hensigtsmæssigt.
For så vidt angår den kommunale bustrafik medfører regionernes nedlæggelse
eller den nye organisation i hovedstadsområdet ikke direkte ændringer. Lan-
dets fælleskommunale trafikselskaber bevarer opgaven med at indkøbe trafik-
ken og kommunerne bestiller og finansierer den. I hovedstadsområdet vil den
nye organisation overtage Movias opgaver i forhold til at indkøbe trafikken,
mens kommunerne også her fortsat vil bestille og finansiere den kommunale
trafik. På resten af Sjælland vil et nyetableret trafikselskab få ansvaret for at
varetage de opgaver, som Movia hidtil har varetaget i dette område.
I forhold til den regionale bustrafik så overtager trafikselskaberne i hele landet
ansvaret for at bestille denne. Det gælder således også for den nye organisation
i hovedstadsområdet og for trafikselskabet, som etableres på resten af Sjælland.
De penge regionerne bruger i dag på landsplan på regional bustrafik vil blive
fordelt til kommunerne pr. indbyggertal. Det vil sige, at de penge, som i dag
prioriteres til regional bustrafik også fremover vil være til rådighed til priorite-
ring af regional bustrafik. Man kan sige, at trafikselskaberne beslutter den regi-