Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. februar 2019
2019-646
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. januar stillet mig føl-
gende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 340:
På hvilken måde vil regeringens udspil vedrørende kollektiv transport i hoved-
stadsområdet sikre, at der anlægges helhedsbetragtninger for, hvordan det
samlede kollektive transportsystem bedst tilrettelægges til gavn for borgerne,
når der fortsat er tale om, at de forskellige transportformer finansieres af for-
skellige instanser (kommuner, HOT, staten), der må formodes at have egne
økonomiske interesser (ligesom det er tilfældet i dag)?
Svar:
Et af formålene med regeringens udspil om en samlet organisering af den of-
fentlige transport i hovedstadsområdet er netop at der skal anlægges en hel-
hedsbetragtning ved tilrettelæggelsen af den kollektive trafik.
Det opnås ved at samle de i dag selvstændigt organiserede transportformer i ét
selskab, HOT. Billetindtægter og tilskud til den kollektive trafik vil som ud-
gangspunkt skulle tilgå HOT. Dermed vil der ikke være selskaber bag de enkel-
te transportformer, som har incitament til at optimere den enkelte transport-
form over andre.
Det er korrekt, at de forskellige transportformer fortsat vil have forskellige fi-
nansieringsmodeller. F.eks. beslutter og finansierer kommunerne den kommu-
nale bustrafik, HOT beslutter og opkræver finansiering for den regionale bus-
trafik og staten beslutter og finansierer S-togstrafikken.
HOT’s formål
vil være at skabe det bedst mulige offentlige transportnet på
tværs af transportformer med henblik på at øge antallet af rejsende, der benyt-
ter kollektiv transport. Jeg ser ingen modsætning i myndighedernes økonomi-
ske interesser. Der er tværtimod en styrket fælles målsætning om at tiltrække
flere passagerer til den kollektive transport, dels vil det være en målsætning for
HOT, dels vil det være i myndighedernes interesse fordi det giver billigere tra-
fik, hvis kapaciteten udnyttes bedre.