Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. februar 2019
2019 - 637
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 23. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Malte Larsen (S).
Spørgsmål nr. 331:
Har ministeren planer om at etablere shunt ved afkørsel 39 Randers Nord på
E45? Hvad vil det koste at etablere denne shunt? Baggrunden for spørgsmålet
er, at en shunt vil sikre fremkommelighed og trafiksikkerhed for den sydfra
kommende trafik. Som det er i dag holder bilister ofte i flere hundrede meter
lange køer på selv motorvejen. Dette skaber ofte farlige situationer.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende:
”Muligheden
for at etablere en shunt ved frakørselsrampen fra syd mod øst i
retning ind mod Randers blev senest analyseret i 2015. Trafikken gav dengang
anledning til kødannelser på 10-15 biler ad gangen i kortere perioder med for-
sinkelser på 30-45 sekunder pr. køretøj, når køen var længst. Disse problemer
forekom om eftermiddagen, mens der om morgenen ikke blev konstateret pro-
blemer i trafikafviklingen.
Et groft anlægsoverslag i en helt indledende analysefase viste, at etablering af
shunten ville kræve en projektbevilling på 6,0 mio. kr. (i prisniveau 2015). Pro-
jektet havde en positiv samfundsøkonomisk forrentning, som dog ikke kunne
måle sig med en række andre analyserede projekter, som var bedre forrentet.
Vejdirektoratet har derfor ikke pt. udarbejdet et færdigt beslutningsgrundlag
for etablering af shunten. Vejdirektoratet har dog observeret, at trafikbelast-
ningen er forøget, og køproblemerne er blevet væsentligt større siden 2015.
Vejdirektoratet vil revurdere analysen af tilslutningsanlæg Randers Nord i for-
bindelse med den VVM-undersøgelse af udbygning af E45 mellem Aarhus N og
Randers N, der pågår for øjeblikket. Der er således allerede igangsat arbejder,
der skal beskrive og vurdere de trafikale, miljømæssige og økonomiske konse-
kvenser af at udbygge motorvejen fra 2 til 3 spor i hver retning. I den forbindel-
se vil tilslutningsanlæggene på strækningen, herunder afkørsel 39, trafikafvik-
lingen, forbedring af trafiksikkerheden og fremkommelighed på strækningen,