Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2016632_0001.png
B
A
NE
D A
NM
AR K
T
I L F R E D S H E D S U
ND
E R S Ø
GE
L S E
2018
S
AMLEDE RESULTATER
F
ORETAGET BLANDT
NABOER
TIL BANEARBEJ DE
5.
10.
SEPTEMBER
2018
701
RESPONDENTER
S
EPTEMBER
2 0 1 8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0002.png
1. OM UNDERSØGELSEN
OM UNDERSØGELSEN
BEREGNING AF KVALITETSTAL
MEGAFONS ANBEFALEDE MÅLSÆTNING
INDSATSOMRÅDER
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0003.png
OM UNDERSØGELSEN
2018 (1
AF
2)
O
M
U
N
D E R S Ø
GE
L S E
N
Banedanmark ønsker med årets undersøgelser, at afdække tilfredsheden med informationsindsatsen i forbindelse med arbejdet på jernbanen. I
denne undersøgelse omhandler det naboer (borgere) til arbejdet på følgende 4 strækninger:
Ringsted-Femern (Masnedsundbroen)
Etableringen af en ny jernbanebro over Masnedsund er en del af Ringsted-Femern
Banen. Projektet er massivt til stede i disse år, hvilket giver mulighed for at sammenligne målinger fra år til år. Der er betydelige gener
for naboerne, mens der arbejdes, og der er derfor også iværksat mange kommunikative tiltag.
Kystbanen
Henover sommeren 2018 gennemførte Banedanmark anden og sidste etape af fornyelsen af broer og spor på Kystbanen.
Første etape af det omfattende fornyelsesarbejde blev afviklet i sommeren 2017, hvor vi på samme måde som i år var ude og måle på
kommunikationsindsatsen. Med denne sommers arbejder og efterfølgende tilfredshedsundersøgelse har vi grundlag for at sammenligne
tilfredsheden med kommunikationen på tværs af 2017/2018.
Valby-Frederikssund (Frederikssundbanen)
Den ene af årets store sporfornyelsesprojekter med en gennemgribende fornyelse
af strækningen mellem Valby og Frederikssund. Der har været en omfattende sommerspærring på 12 uger og derudover har vi arbejdet i
forårshelligdagene. Naboerne har været udsat for støj i døgndrift, når vi har arbejdet i nærheden af dem og især naboerne til de to store
arbejdspladser ved Vinge og Pederstrup har været udsat for langvarige støjgener. Vi har i samarbejde med pendlerforening og kommuner
afholdt mange borgermøder og har i det hele taget lavet en stor kommunikationsindsats
også i forberedelsesfasen.
Langå-Hobro
En af de store sporfornyelsesprojekter var i 2018 den lange strækning mellem Langå og Hobro, hvor også stationerne i
Randers og Hobro samt to store broer i Randers blev ombygget. Sporprojektet og broombygningen blev lagt samtidigt for at genere så
lidt som muligt, men de mange arbejder i løbet af året samt de kommende slutjusteringer berører naboerne. Der er både afholdt åbent
hus og derudover informeret igennem alle kanaler.
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0004.png
OM UNDERSØGELSEN
2018 (2
AF
2)
O
M
U
N
D E R S Ø
GE
L S E
N
Undersøgelsen er gennemført som telefoninterview med målgruppen i perioden 5. september til 10. september 2018. Der er i alt gennemført
701 brugbare interviews med målgruppen af borgere, der er nabo til en af de fire strækninger.
Forskelle mellem strækningerne er kommenteret ved et 95%-signifikansniveau. Dette betyder, at en observeret forskel kun er kommenteret,
når forskellen ligger uden for det konfidensinterval i normalfordelingen, der med en sikkerhed på 95% indeholder forskellen. 95%-niveauet er
en alment accepteret standard i både kommerciel og videnskabelig sammenhæng.
Når der for et målepunkt er signifikante forskelle i kvalitetstallet mellem de respektive strækninger, er dette både kommenteret og grafisk
illustreret med en pil op
(signifikant højere end gennemsnittet) eller en pil ned
(signifikant lavere end gennemsnittet) ved siden af figuren.
Der kommenteres i de overordnede konklusioner på det overordnede, samlede kvalitetstal i 2018-undersøgelsen sammenlignet med 2017- og
2016-undersøgelserne.
I kommenteringen kan der være +/- 1% til forskel i sammenlægningen af resultater i forhold til de procenttal, der står i parentes, hvilket
skyldes afrundinger.
For en yderligere metodebeskrivelse og uddybende resultater henvises til tabelrapporten.
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0005.png
KVALITETSTAL
O
M
U
N
D E R S Ø
GE
L S E
N
For at give et overordnet overblik, er der for hvert målepunkt udregnet et kvalitetstal på baggrund af de givne svarfordelinger for dette
målepunkt. Derudover er der udregnet samlede kvalitetstal for hvert indsatsområde, samt overordnede kvalitetstal for hele undersøgelsen.
For at udregne kvalitetstal er de benyttede svarskalaer behandlet som tilfredshedsskalaer.
I kvalitetsmodellen opereres med nedenstående pointsystem for de enkelte svarkategorier. Dvs. at hvis en respondent f.eks. har angivet et
svar i række 2, ”Tilfreds” eller ”Let” i et målepunkt, så gives dette svar 75 point.
POINT I
KVALITETSMODELLEN
100
75
50
25
0
Udeladt
SVARMULIGHEDER
Meget tilfreds
Tilfreds
Hverken tilfreds
eller utilfreds
Utilfreds
Meget utilfreds
Ved
ikke / husker
ikke
Meget enig
Enig
uenig
Uenig
Meget uenig
Ved
ikke / husker
ikke
Meget let
Let
svært
Svært
Meget svært
Ved
ikke
Meget godt
Godt
eller dårligt
Dårligt
Meget dårligt
ikke
I meget høj grad
I høj grad
I nogen grad
I mindre grad
Slet ikke
ikke
Meget vigtig
Vigtig
I nogen grad
vigtig
Mindre vigtig
Slet ikke vigtig
Ved
ikke
Hverken enig eller Hverken let eller Hverken godt
Ved
ikke / husker
Ved
ikke / husker
Eksempel på konkret beregning af kvalitetstal:
08.
VAR
DET LET ELLER SVÆRT AT FINDE,
HVAD DU SØGTE
?
N
%
SVARKATEGORI
BIDRAG TIL
KVALITETSTAL
Meget let
Let
Hverken let eller svært
Svært
Meget svært
Ved
ikke/Husker ikke
Kvalitetstal
Total
18
34
24%
45%
Meget let (18* 100/75=)
Let (34* 75/75=)
Hverken/eller (4* 50/75=)
Svært (17* 25/75=)
Meget svært (2* 0/75=)
Ved
ikke (Udelades)
Sum / Kvalitetstal
24,0
34,0
2,7
5,7
0,0
4
17
2
1
5%
22%
3%
1%
66,3
76 100%
66,3
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0006.png
MEGAFONS ANBEFALEDE MÅLSÆTNING
O
M
U
N
D E R S Ø
GE
L S E
N
Det er MEGAFONs erfaring, at der for kommercielle produkter, services og tjenester generelt kan benyttes en målsætning om en samlet
tilfredshed (tilfreds + meget tilfreds) på 80%. Heraf skal minimum 20% have angivet den højeste tilfredshedsscore, samtidig med at der
maksimalt må være en utilfredshedsscore på 8%, hvoraf højest 3% skal have angivet laveste tilfredshedsscore.
For ikke-kommercielle produkter, services og tjenester er det MEGAFONs erfaring, at disse generelt opnår en lavere brugerbedømmelse end
kommercielle produkter. Dette skyldes at brugerne i kommercielle sammenhænge har større frihed til at vælge de løsninger og udbydere der
giver højst tilfredshed og omvendt kan fravælge løsninger og udbydere de ikke er tilfredse med.
Derfor anbefaler MEGAFON i denne undersøgelse en målsætning der tager højde for dette og derfor er marginalt lavere end i kommercielle
sammenhænge. Den anbefalede målsætning for den ”gode præstation” bliver således en tilfredshedsandel (tilfreds + meget tilfreds)
på 75%,
hvoraf mindst 15% skal have angivet højeste tilfredshedsscore.
Med henblik på Banedanmarks ambition om meget høj tilfredshed anbefales det, at der i kommenteringen også opereres med et mål for
”den
særdeles gode præstation”, når tilfredshedsscoren overstiger hovedmålsætningen og er fuldt ud på niveau med resultater for kommercielle
sammenhænge. De to mål er illustreret nedenfor i procentfordelinger og kvalitetstal.
I undersøgelsen er målene kommenteret ud fra kvalitetstallet. Dermed betragtes et kvalitetstal, der er højere end 68,5 som en god præstation,
mens et kvalitetstal over 72,5 betragtes som en særdeles god præstation.
God præstation
TILFREDSHEDSSKALA
%
KVALITETSTAL
Særdeles god præstation
TILFREDSHEDSSKALA
%
KVALITETSTAL
Meget tilfreds
Tilfreds
Hverken tilfreds eller utilfreds
Utilfreds
Meget utilfreds
Ved
ikke/Husker ikke
Total
Kvalitetstal
15%
60%
15%
15
45
7,5
Meget tilfreds
Tilfreds
Hverken tilfreds eller utilfreds
Utilfreds
Meget utilfreds
Ved
ikke/Husker ikke
Total
20%
60%
12%
20
45
6
4%
6%
Udeladt
100%
1
0
5%
3%
Udeladt
100%
1,25
0
68,5
Kvalitetstal
72,5
6
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0007.png
INDSATSOMRÅDERNE (1
AF
2)
O
M
U
N
D E R S Ø
GE
L S E
N
Undersøgelsen af naboernes tilfredshed med Banedanmarks informationsindsats er inddelt i 7 forskellige indsatsområder, der blev udviklet i
2016 i samarbejde mellem MEGAFON og Banedanmark. Hvert af disse indsatsområder består af en række målepunkter, som er konstrueret ud
fra de skalaspørgsmål, der også gennemgås under hvert indsatsområde i undersøgelsen. For de første fire indsatsområder udregnes et
kvalitetstal på baggrund af målepunkterne inden for hvert indsatsområde. I alt er der for de 4 indsatsområder benyttet 13 målepunkter.
Sammenlignet med 2017-undersøgelsen er der således tilføjet ét målepunkt til indsatsområde 1. Overordnet set er der sket følgende ændringer i
spørgsmålene på tværs af alle indsatsområder, i forhold til 2017:
Ét spørgsmål er udgået for alle strækninger, og yderligere to er udgået for strækningen Ringsted-Femern (Masnedsundbroen). De lyder som
følger:
Hvilke informationer har du savnet i forbindelse med arbejdet (helåbent, afsluttende spørgsmål).
Kender du til, at Banedanmark har sat støjmålere tre steder i nærheden af Masnedsundbroen? (Kun Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)).
Kender du til, at du kan se graden af støj på Banedanmarks hjemmeside? (Kun Ringsted-Femern (Masnedsundbroen)).
I årets undersøgelse er tre spørgsmål udvidet til at blive stillet til alle strækningerne:
Synes du, at det er en god eller dårlig idé, at Banedanmark informerer via sms? (Indgår ikke i beregningen af kvalitetstal).
Har du deltaget i ét af Banedanmarks offentlige møder/åbent hus arrangementer? Hvis ja: I hvilken grad fik du det forventede udbytte af
arrangementet? (Indgår ikke i beregningen af kvalitetstal).
Føler du dig generelt godt eller dårligt behandlet af Banedanmark? (Indgår i beregningen af kvalitetstal for indsatsområde 1).
7
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0008.png
INDSATSOMRÅDERNE (2
AF
2)
Indsatsområderne og målepunkterne er følgende:
N.B. For 1-4 beregnes samlet kvalitetstal, for 5-7 beregnes det efter aftale
ikke
1) Den generelle opfattelse af Banedanmark:
Nødvendigheden af arbejdet på strækningen (spm. 01)
Generel tilfredshed med modtaget information fra
Banedanmark (spm. 04)
Oplevelse af god eller dårlig behandling fra Banedanmark
(spm. 20)
2) Kontakten med Banedanmark:
Tilfredshed med digitale og postomdelte breve (spm. 05)
3) Overordnet informationsformidling hos Banedanmark:
Anvendelse af hjemmesiden (spm. 06)
Oplevelse af sværhedsgrad på hjemmesiden (spm. 07 og 08)
Oplevelse af hjemmesidens overskuelighed (spm. 09)
Tilfredshed med tidspunkter for Banedanmarks information
(spm. 18)
Tilstrækkelig information om konsekvenser ved arbejdet (spm.
19)
4) Kvaliteten af informationsformidlingen hos Banedanmark:
Troværdighed i informationen (spm. 14)
Behovsorienteret information (spm. 15)
Forståelighed af informationen (spm. 16)
Informationens imødekommenhed (spm. 17)
O
M
U
N
D E R S Ø
GE
L S E
N
5) SMS-information:
Tilfredshed med information via SMS (spm. 10)
6) Orientering over Facebook:
Kendskab til Facebook-orientering (spm. 11)
Tilfredshed med orientering over Facebook (spm. 12)
7) Offentlige møder/Åbent hus
Udbytte af deltagelse (spm. 13)
8
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0009.png
2. OVERORDNEDE KONKLUSIONER
9
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0010.png
OVERORDNEDE KONKLUSIONER (1
AF
2)
O
V
E R O R D
N
E D E
K O
N
K L U S I O
N
E R
Banedanmark har med årets undersøgelser, afdækket tilfredsheden med informationsindsatsen blandt naboer, i forbindelse med arbejdet på
4 jernbanestrækninger. MEGAFON har gennemført en stor og grundig undersøgelse, hvori 701 naboer har deltaget.
Banedanmark’s resultater er igen i år bemærkelsesværdigt tilfredsstillende.
Undersøgelsen dokumenterer, at Banedanmark
opnår en meget høj tilfredshedsandel på de fire målte strækninger. Tilfredsheden er så høj, at Banedanmark igen i år opnår en plads i den
bedste femtedel af de offentlige styrelser og virksomheder, som MEGAFON har gennemført lignende undersøgelser for inden for de sidste
fire år.
På alle indsatsområder er tilfredsheden med kommunikationen faktisk så høj, at Banedanmark opnår karakteren ”den særdeles gode
præstation”, og Banedanmark er således fuldt ud på niveau med målsætningen –
og flere steder over
for veldrevne kommercielle
virksomheder.
Banedanmark opnår særdeles høj tilfredshedsbedømmelse inden for alle fire hovedområder, hvilket er en forbedring
siden sidste år, hvor det var tre ud af fire områder, der opnåede dette.
Sammenlignet med de overordnede kvalitetstal i 2017 og 2016 ses en stigning fra 74,4 i 2016 og 78 i 2017 til 79,5 i 2018, hvis man udregner
gennemsnittet for de samlede indsatsområder i 2018-undersøgelsen. Sammenlignes gennemsnittet for de enkelte målepunkter, er der
ligeledes en stigning fra 73,7 i 2016 og 77,9 i 2017 til 79,2 i 2018.
Den overordnede tilfredshed for de enkelte strækninger er generelt højest for Ringsted-Femern (Masnedsundbroen) og Kystbanen. Valby-
Frederikssund placerer sig en anelse lavere, mens Langå-Hobro generelt er tydeligt lavere placeret. Dog er kvalitetsniveauet for Langå-Hobro
samlet set stadigvæk særdeles højt
der er blot tale om meget flotte præstationer fra Ringsted-Femern (Masnedsundbroen) og Kystbanen.
Nedenstående hovedkonklusioner er således baseret på de samlede resultater for alle fire strækninger. Forskellene mellem de fire
strækninger gennemgås mere uddybende i kommenteringen af de enkelte indsatsområder.
10
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0011.png
OVERORDNEDE KONKLUSIONER (2
AF
2)
Indsatsområde 1: Den generelle opfattelse af Banedanmark
Naboerne giver Banedanmark en særdeles høj bedømmelse på alle tre målepunkter
Oplevelse af god eller dårlig behandling fra Banedanmark,
Generel tilfredshed med modtaget information fra Banedanmark,
Nødvendighed af arbejde på strækningen
Indsatsområde 2: Kontakten med Banedanmark
Naboerne giver Banedanmark en særdeles høj bedømmelse på målepunktet:
Tilfredshed med digitale og postomdelte breve
Indsatsområde 3: Overordnet informationsformidling hos Banedanmark
Naboerne giver Banedanmark en særdeles god bedømmelse på et ud af fire målepunkter.
Tilfredshed med tidspunkter for Banedanmark’s information
På de resterende tre målepunkter opnår Banedanmark en god bedømmelse.
Tilfredshed med information om konsekvenser ved arbejdet
Tilfredshed med hjemmesidens sværhedsgrad,
Tilfredshed med hjemmesidens overskuelighed
O
V
E R O R D
N
E D E
K O
N
K L U S I O
N
E R
Dette indsatsområde opnår samlet set en særdeles god bedømmelse i år, og der er således sket forbedringer på området siden sidste
år, hvor det opnåede en god bedømmelse. Særligt den gode bedømmelse for spørgsmålet om tilfredshed med tidspunkter for
information trækker gennemsnittet for hele området markant op. Det er dog stadig det område med lavest bedømmelse, og
MEGAFON anbefaler derfor fortsat, at Banedanmark afdækker, hvorfor det netop er disse målepunkter, der bedømmes lavest af
naboerne. Særlig fokus bør rettes mod den nye strækning Langå-Hobro, der opnår en lav bedømmelse på alle målepunkter.
Indsatsområde 4: Kvaliteten af informationsformidlingen fra Banedanmark
Naboerne giver Banedanmark en særdeles høj bedømmelse på alle fire målepunkter.
Troværdighed af information,
Behovsorienteret information,
Forståelighed af information,
Informationens imødekommenhed
11
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0012.png
OVERORDNEDE KVALITETSTAL FOR TILFREDSHEDEN
OVER TID
O
V
E R O R D
N
E D E
K O
N
K L U S I O
N
E R
Sammenlignet med de overordnede kvalitetstal i 2016 og 2017 ses en stigning i samlet tilfredshed fra 74,4 i 2016 og 78 i 2017 til 79,5 i år, hvis
man udregner gennemsnittet for de samlede indsatsområder i 2018-undersøgelsen. Sammenlignes gennemsnittet for de enkelte målepunkter,
er der ligeledes en stigning fra 73,7 i 2016 og 77,9 i 2017 til 79,2 i denne undersøgelse.
68,5
79,5
Gennemsnit for 4
indsatsområder
78
74,4
79,2
Gennemsnit for 12
målepunkter/spørgsmål
77,9
73,7
Samlet 2018
Samlet 2017
Samlet 2016
”Gennemsnit for 4 indsatsområder” er beregnet så hvert af de 4 indsatsområder tæller lige meget (med ¼ vægt i det samlede gennemsnit)
uanset
antallet af spørgsmål i det enkelte indsatsområde.
”Gennemsnit for 12 målepunkter/spørgsmål” er beregnet så hvert af de 12 målepunkter/spørgsmål tæller lige meget (med 1/12 vægt
i det samlede
gennemsnit).
12
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0013.png
3. KVALITETSTAL FOR
TILFREDSHEDEN 2018
13
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0014.png
OVERORDNEDE KVALITETSTAL FOR TILFREDSHEDEN 2018 (1
AF
2)
K
V
ALITETSTAL
FOR TILFREDSHEDE
N
Overordnet set klarer alle strækningerne sig godt med høje samlede kvalitetstal. Dette gælder både, hvis man kigger på gennemsnittet
for alle indsatsområderne og hvis man kigger på det gennemsnitlige kvalitetstal for alle målepunkter samlet.
I begge tilfælde ligger det samlede kvalitetstal markant over det anbefalede mål for den særdeles gode præstation på 72,5, hvilket er et
bemærkelsesværdigt flot resultat.
68,5
81,3
74,8
Gennemsnit for 4
indsatsområder
83,9
80,2
79,5
81,5
74
Gennemsnit for 13
målepunkter/spørgsmål
83,5
79,8
79,2
Kystbanen
Ringsted-Femern (Masnedsundbroen)
Samlet 2018
Langå-Hobro
Valby-Frederikssund
”Gennemsnit for 4 indsatsområder” er beregnet så hvert af de 4 indsatsområder tæller lige meget (med ¼ vægt i det samlede gennemsnit)
uanset
antallet af spørgsmål i det enkelte indsatsområde.
”Gennemsnit for 12 målepunkter/spørgsmål” er beregnet så hvert af de 13 målepunkter/spørgsmål tæller lige meget (med 1/13 vægt
i det samlede
gennemsnit).
14
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0015.png
K
V
ALITETSTAL
FOR TILFREDSHEDE
N
OVERORDNEDE KVALITETSTAL FOR TILFREDSHEDEN 2018 (2
AF
2)
Hvis man sammenligner de samlede kvalitetstal for hvert indsatsområde fordelt på de forskellige strækninger tegner der sig et mønster af at
Ringsted-Femern (Masnedsundbroen) opnår de bedste bedømmelser, mens Langå
–Hobro
opnår de dårligste. Mere præcist gælder det, at:
Ringsted-Femern (Masnedsundbroen)
placerer sig særdeles godt på alle områder, og samtidig opnår den de bedste bedømmelser på
tre ud af fire områder.
Kystbanen
opnår særdeles gode bedømmelser på alle områder, og opnår den bedste bedømmelse på ét område og den næstbedste
bedømmelser på to ud af fire områder.
Valby-Frederikssund
opnår ligeledes særdeles gode bedømmelser på alle spørgsmål og den næstbedste bedømmelse på ét område
Langå-Hobro
opnår særdeles gode præstationer på to områder og derudover én god bedømmelse og én lav bedømmelse.
I de følgende afsnit gennemgås svarfordelinger og kvalitetstal for hvert indsatsområde samt svarfordelinger og kvalitetstal for de enkelte
målepunkter.
68,5
76,5
70,1
Indsatsområde 1
80
76,2
75,2
81,8
79,6
Indsatsområde 2
86,7
83,1
82,4
78,9
66,1
Indsatsområde 3
77,9
74,5
73,8
87,8
83,4
Indsatsområde 4
91
86,8
86,8
Kystbanen
Ringsted-Femern (Masnedsundbroen)
Samlet 2018
15
Langå-Hobro
Valby-Frederikssund
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0016.png
4. RESULTATER FOR
INDSATSOMRÅDERNE
16
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0017.png
RESULTATER FOR INDSATSOMRÅDERNE
INDSATSOMRÅDE 1
DEN
GENERELLE
OPFATTELSE AF BANEDANMARK
01.
NØDVENDIGHED
AF ARBEJDE PÅ STRÆKNINGEN
04.
GENEREL
TILFREDSHED MED MODTAGET INFORMATION FRA BANEDANMARK
20. OPLEVELSE AF
GOD
ELLER DÅRLIG BEHANDLING FRA BANEDANMARK
17
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0018.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
1
01. SYNES DU, AT DET ER
NØDVENDIGT
ELLER UNØDVENDIGT AT FORNY STRÆKNINGEN?
Samlet set angiver 61% af respondenterne, at de finder arbejdet nødvendigt (27%) eller meget nødvendigt (34%). 18% angiver, at de
hverken anser arbejdet som nødvendigt eller unødvendigt, og 8% anser det som enten unødvendigt (4%) eller meget unødvendigt (4%).
13% angiver ”ved ikke”.
For Kystbanen (67%) og Ringsted-Femern (Masnedsundbroen) (75%) er der signifikant flere, der anser arbejdet som værende
nødvendigt eller meget nødvendigt. Det gælder kun for 52% på strækningen Langå-Hobro. Det afspejler sig også i kvalitetstallene, som
samlet set er tæt på den særdeles gode præstation, og kun Langå-Hobro ligger under de 68,5 point for en god præstation.
Kvalitetsta resp.
l
Langå-Hobro
18%
35%
20%
7%
8%
14%
63,95
200
Kystbanen
33%
34%
13%
5%
3%
13%
75,86
200
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
33%
43%
12%
5%
2%
6%
76,32
101
Valby-Frederikssund
28%
30%
25%
2%
2%
15%
73,68
200
Total
27%
34%
18%
4%
4%
13%
71,97
701
0%
20%
40%
60%
Nødvendigt
Unødvendigt
Ved ikke
80%
100%
Meget nødvendigt
Hverken nødvendigt eller unødvendigt
Meget unødvendigt
18
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0019.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
1
04. HAR DU
GENERELT VÆRET
TILFREDS ELLER UTILFREDS MED DEN INFORMATION, DU HAR MODTAGET FRA
BANEDANMARK I FORBINDELSE MED ARBEJ DET?
83% angiver samlet set at være tilfredse (37%) eller meget tilfredse (45%) med informationen, som de har modtaget fra Banedanmark.
9% er hverken tilfredse eller utilfredse, mens det gælder for 5%, at de er utilfredse (3%) eller meget utilfredse (2%). Dertil kommer
endnu 2% som er utilfredse med, at de ikke har modtaget informationen. I alt har 4% ikke modtaget information, mens den sidste 1%
ikke ved eller husker det.
Der er mindst tilfredshed at spore langs Langå-Hobro-strækningen, hvor 76% angiver at være tilfredse. Det resulterer dog stadig i et
kvalitetstal på 76,25 hvilket er et særdeles godt resultat. Samlet set er kvalitetstallet 80,94, og der er således stor tilfredshed med
Kvalitets-
informationen.
tal
Langå-Hobro
32%
41%
9%
7%
2%
5% 5%
1%
resp.
76,25
200
Kystbanen
49%
34%
11%
1%
82,09
3%
2%
1%
1%
200
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
54%
34%
12%
85,64
101
Valby-Frederikssund
48%
37%
1%
7% 3%
4%
2%
1%
81,70
200
Total
45%
37%
9%
2%
3%
2%
2%
1%
90%
100%
80,94
701
0%
Meget tilfreds
Meget utilfreds
10%
20%
30%
40%
50%
60%
Tilfreds
Utilfreds
70%
80%
Hverken tilfreds eller utilfreds
Har ikke modtaget information
Ved ikke/husker ikke
Har ikke modtaget information og er utilfreds
19
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0020.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
1
20. FØLER DU DIG
GENERELT GODT
ELLER DÅRLIGT BEHANDLET AF BANEDANMARK?
Syv ud af 10 (71%) føler sig samlet set godt (45%) eller meget godt behandlet (27%) af Banedanmark, mens 18% svarer hverken/eller. 7%
føler sig dårligt (4%) eller meget dårligt (3%) behandlet. 3% svarer ved ikke.
Færrest føler sig godt behandlet ved Langå-Hobro (66%) og flest ved Ringsted-Femern (Masnedsundbroen) (82%). Alle strækninger
lever op til den gode præstation, og det samlede kvalitetstal på 72,57 er særdeles godt.
Kvalitets-
tal
Langå-Hobro
26%
40%
22%
5%
5%
4%
resp.
70,21
200
Kystbanen
22%
51%
17%
6%
3%
3%
71,52
200
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
31%
51%
14%
1% 2%
1%
78,03
101
Valby-Frederikssund
31%
10
40%
18%
5%
4%
4%
73,18
200
Total
27%
45%
18%
4%
3%
3%
72,57
701
0%
Meget godt behandlet
Dårligt behandlet
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Godt behandlet
Meget dårligt behandlet
Hverken godt eller dårligt behandlet
Ved ikke/Husker ikke
20
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0021.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
1
OPSUMMERENDE KVALITETSTAL FOR INDSATSOMRÅDE 1
Den samlede tilfredshed for alle målepunkter på indsatsområde 1 angående den generelle opfattelse af Banedanmark ligger på 75,2. Der er
således tale om en særdeles god præstation.
Det er særligt tilfredsheden med informationen (spm. 04), der trækker op med et kvalitetstal på 80,94. De to øvrige spørgsmål om
nødvendigheden af arbejdet og oplevelse af Banedanmarks behandling ligger hhv. lige under og lige over kvalitetstallet for den særdeles gode
præstation.
Samlet set er Langå-Hobro strækningen med det laveste kvalitetstal (70,1), hvilket dog stadig er en god præstation. De andre strækninger
ligger over målet for den særdeles gode præstation med 76,5 for Kystbanen, 80 for Ringsted-Femern (Masnedsundbroen) og 76,2 for Valby-
Frederikssund.
68,5
75,86
01. Nødvendighed af arbejdet på
strækningen
63,95
76,32
73,68
71,97
82,09
76,25
85,64
81,7
80,94
71,52
70,21
78,03
73,18
72,57
76,5
70,1
04. Tilfredshed med
informationen
20. Oplevelse af god eller dårlig
behandling fra Banedanmark
Samlet for indsatsområde 1
80
76,2
75,2
Kystbanen
Ringsted-Femern (Masnedsundbroen)
Samlet 2018
21
Langå-Hobro
Valby-Frederikssund
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0022.png
RESULTATER FOR INDSATSOMRÅDERNE
INDSATSOMRÅDE 2
KONTAKTEN
MED BANEDANMARK
05. TILFREDSHED MED DIGITALE OG POSTOMDELTE BREVE
22
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0023.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
2
05. ER DU
GENERELT
TILFREDS ELLER UTILFREDS MED DE BREVE, DU HAR MODTAGET FRA BANEDANMARK?
Godt tre fjerdedele (77%) er generelt tilfredse (36%) eller meget tilfredse (41%) med de breve, som de har modtaget fra Banedanmark.
Hver tiende angiver hverken at være tilfreds eller utilfreds (10%), mens 3% er utilfredse (2%) eller meget utilfredse (1%) .
På strækningen Langå-Hobro er tilfredsheden med brevene lavere (70%) end gennemsnittet, mens den er højere på strækningen
Ringsted-Femern (Masnedsundbroen). Selv hvor tilfredsheden er lavest svarer det dog til et kvalitetstal på 79,63, hvilket langt overstiger
tallet for den særdeles gode præstation. Samlet set ender kvalitetstallet på 82,36, hvilket må betegnes som et meget flot resultat.
Kvalitets-
tal
Langå-Hobro
30%
40%
9%
2% 3%
1%
16%
resp.
79,63
200
Kystbanen
43%
35%
13%
1%
1%
7%
2%
81,83
200
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
54%
31%
5% 3%
6%
1%
2%
2%
5%
1%
86,70
101
Valby-Frederikssund
45%
36%
10%
83,06
200
Total
41%
36%
10%
2% 2%
9%
1%
90%
100%
82,36
701
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
Meget tilfreds
Hverken tilfreds eller utilfreds
Meget utilfreds
Har ikke modtaget breve fra Banedanmark
Tilfreds
Utilfreds
Ved ikke/husker ikke
23
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0024.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
2
OPSUMMERENDE KVALITETSTAL FOR INDSATSOMRÅDE 2
Med et samlet kvalitetstal for indsatsområde 2 på 82,36 må man sige, at der her er opnået et særdeles flot resultat, der overstiger begge de
anbefalede målsætninger betragteligt.
Langå-Hobro-strækningen udgør strækningen med den laveste tilfredshed, der er signifikant lavere end gennemsnittet
men den er
stadigvæk meget højere end målet for den særdeles gode præstation. Forskelle i resultater mellem strækningerne på dette indsatsområde er
således kun et spørgsmål om grader af meget høj tilfredshed.
68,5
81,83
79,63
05.Tilfredshed med breve fra
Banedanmark
86,7
83,06
82,36
81,83
79,63
Samlet for indsatsområde 2
86,7
83,06
82,36
Kystbanen
Langå-Hobro
Ringsted-Femern (Masnedsundbroen)
Valby-Frederikssund
Samlet 2018
24
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0025.png
RESULTATER FOR INDSATSOMRÅDERNE
INDSATSOMRÅDE 3
OVERORDNET
INFORMATIONSFORMIDLING FRA
BANEDANMARK
6. ANVENDELSE AF HJEMMESIDE
07/08. OPLEVELSE AF SVÆRHEDSGRAD PÅ HJ EMMESIDEN
09. OPLEVELSE AF HJ EMMESIDENS OVERSKUELIGHED
18. TILFREDSHED MED TIDSPUNKTER FOR BANEDANMARKS INFORMATION
19. TILSTRÆKKELIG INFORMATION OM KONSEKVENSER
VED
ARBEJ DET
25
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0026.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
3
06. HAR DU SØGT OPLYSNINGER OM ARBEJDET PÅ BANEDANMARKS HJ EMMESIDE?
Et ganske stort andel (84%) har ikke søgt oplysninger om arbejdet på Banedanmarks hjemmeside. Det er således kun 15%, der samlet set
har forsøgt at tilgå oplysninger om arbejdet.
Det er især på strækningen Ringsted-Femern (Masnedsundbroen), at respondenterne har søgt oplysninger om arbejdet på
hjemmesiden. Her gælder det for godt hver fjerde (27%), mens det omvendt kun gælder for hver tiende på Kystbane-strækningen (10%).
resp.
Langå-Hobro
15%
85%
200
Kystbanen
10%
90%
1%
200
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
27%
73%
101
Valby-Frederikssund
15%
85%
1%
200
Total
15%
84%
1%
701
0%
Ja
26
20%
Nej
40%
60%
80%
Ved ikke/Husker ikke
100%
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0027.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
3
07. FANDT DU, HVAD DU SØGTE PÅ BANEDANMARKS HJ EMMESIDE?
Blandt de 15%, der har besøgt hjemmesiden, fandt fire ud af fem (79%) frem til det de søgte. 16% fandt ikke, hvad de søgte, mens de
sidste 5% ikke ved eller husker det.
Selvom færrest fra Kystbanestrækningen har besøgt hjemmesiden, er der tilsyneladende flest fra denne gruppe, der fandt hvad de søgte.
Grundet det lave antal respondenter på netop dette spørgsmål, er der dog ikke tilstrækkelig statistisk sikkerhed til at afgøre, hvorvidt
denne forskel er signifikant.
resp.
Langå-Hobro
70%
30%
30
Kystbanen
89%
5% 5%
19
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
81%
11%
7%
27
Valby-Frederikssund
79%
14%
7%
29
Total
79%
16%
5%
105
0%
Ja
27
20%
Nej
40%
60%
80%
Ved ikke/Husker ikke
100%
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0028.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
3
08.
VAR
DET LET ELLER SVÆRT AT FINDE, HVAD DU SØGTE?
Selvom fire ud af fem fandt, hvad de søgte, er det ikke alle, der synes at det var nemt at finde frem til det. Samlet set er det to ud af tre
(67%), som finder, at det var let (31%) eller meget let (35%) at finde, hvad de søgte. 14% svarer hverken eller og 16% svarer at det var
svært (8%) eller meget svært (9%). De sidste 3% svarer ‘ved ikke/husker ikke’.
Det er særligt beboere ved Langå-Hobro-strækningen, der fandt det mere besværligt. Med et kvalitetstal på 57,14 er det signifikant lavere
en det samlede tal på 69,85 og dermed også under målet for den gode præstation. Samlet set for spørgsmålet er kvalitetstallet dog godt,
men trækkes altså ned af Langå-Hobros strækningen.
Kvalitets-
tal
resp.
Langå-Hobro
27%
23%
17%
3%
23%
7%
57,14
30
Kystbanen
47%
32%
11%
5%
5%
77,63
19
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
26%
41%
19%
15%
69,44
27
Valby-Frederikssund
45%
31%
10%
7%
3%
3%
77,68
29
Total
35%
31%
14%
8%
9%
3%
69,85
105
0%
Meget let
28
20%
Hverken let eller svært
40%
Svært
60%
Meget svært
80%
100%
Let
Ved ikke/husker ikke
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0029.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
3
09. ER DU ENIG ELLER UENIG I, AT DET ER
NEMT
AT FINDE RUNDT PÅ HJ EMMESIDEN, DVS. DEN ER
OVERSKUELIGT OPBYGGET?
Spørges mere generelt til, om hjemmesiden er nem at finde rundt på, er resultatet omtrent det samme som på spørgsmålet om, hvorvidt
det var nemt at finde det man søgte. Således er godt seks ud af 10 overvejende enige (28%) eller helt enige (34%) i, at det er nemt at finde
rundt på hjemmesiden, hvorved forstås, at den er overskueligt opbygget.
Samlet set er kvalitetstallet på 71,68 et godt resultat og tæt på at være særdeles godt. Grundet det lave respondentantal gør der sig ikke
nogle signifikante forskelle gældende mellem strækningerne.
Kvalitets-
tal
resp.
Langå-Hobro
30%
27%
17%
7%
13%
7%
64,29
30
Kystbanen
42%
26%
16%
5%
5%
5%
75,00
19
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
44%
19%
26%
11%
80,21
27
Valby-Frederikssund
24%
38%
28%
3% 3%
3%
4%
6%
7%
69,64
29
Total
34%
28%
22%
71,68
105
0%
Helt enig
Overvejende uenig
29
20%
40%
Overvejende enig
Helt uenig
60%
80%
100%
Hverken enig eller uenig
Ved ikke/husker ikke
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0030.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
3
18. ER DU
GENERELT
ENIG ELLER UENIG I, AT INFORMATIONEN, DU HAR MODTAGET FRA BANEDANMARK,
ER UDSENDT PÅ PASSENDE TIDSPUNKTER?
Tre ud af fire (75%) erklærer sig overvejende enige (15%) eller helt enige (60%) i, at informationen fra Banedanmark er udsendt på
passende tidspunkter. Hver tiende (10%) svarer erklærer sig hverken enige eller uenige, mens 7% er uenige (3%) eller meget uenige
(3%). 9% har ikke taget stilling, enten fordi de ikke ved eller husker det.
Med et kvalitetstal på samlet set 85,08 præsterer Banedanmark særdeles godt på dette spørgsmål. Det er værd at bemærke hvor stor en
andel af de enige, der placerer sig i ‘helt enig’-kategorien,
og det er en stor del af forklaringen på det flotte kvalitetstal. Valby-
Frederikssund har med et kvalitetstal på 82,12 det laveste, men det adskiller sig ikke signifikant fra gennemsnittet.
Kvalitets-
tal
Langå-Hobro
54%
18%
8%
3%
4%
14%
resp.
83,43
200
Kystbanen
64%
16%
8% 2%
2%
10%
87,85
200
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
71%
8%
14%
2% 5%
88,54
101
Valby-Frederikssund
57%
17%
12%
5%
3%
7%
82,12
200
Total
60%
15%
10%
3%
3%
9%
85,08
701
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Helt enig
Overvejende enig
Hverken enig eller uenig
Overvejende uenig
Helt uenig
Ved ikke/husker ikke
30
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0031.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
3
19. FØLER DU DIG
GENERELT GODT
ELLER DÅRLIGT INFORMERET OM DE
NEGATIVE
OG/ELLER POSITIVE
KONSEKVENSER
VED
ARBEJ DET?
Knap to ud af tre (64%) føler sig godt (38%) eller meget godt (26%) informeret om konsekvenserne ved arbejdet. 17% føler sig hverken
godt eller dårligt informeret, mens 13% svarer dårligt (8%) eller meget dårligt (6%).
Kystbanen (74%) og Ringsted-Femern (Masnedsundbroen) (73%) er de strækninger, hvor flest føler sig godt informeret. Omvendt er det
kun halvdelen (50%), der gør dette på strækningen Langå-Hobro. Kvalitetstallet for denne strækning på 59,65 er derfor under
målsætningen for et godt resultat. Totalt set er tallet på 68,71 hvilket lever op til målsætningen. Kystbanen klarer sig signifikant bedre på
dette spørgsmål og scorer 75,27, hvilket er særdeles godt.
Kvalitets-
tal
Langå-Hobro
17%
34%
21%
12%
10%
8%
resp.
59,65
200
Kystbanen
31%
43%
12%
5%
3%
7%
75,27
200
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
31%
43%
15%
4%
5%
3%
73,21
101
Valby-Frederikssund
28%
37%
20%
8%
6%
2%
68,75
200
Total
26%
38%
17%
8%
6%
5%
68,71
701
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Meget godt
Godt
Hverken godt eller dårligt
Dårligt
Meget dårligt
Ved ikke
31
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0032.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
3
OPSUMMERENDE KVALITETSTAL FOR INDSATSOMRÅDE 3
Angående den overordnede tilfredshed med Banedanmarks informationsformidling, er der ganske store forskelle i kvalitetstallene for de
forskellige målepunkter. Alle målepunkter har dog kvalitetstal på over 68,5, hvilket vidner om en gennemgående god præstation. Mere
overordnet er det samlede kvalitetsmål for indsatsområdet på 73,8, hvilket vidner om en særdeles god præstation
også for dette indsatsområde.
Det er særligt de meget høje kvalitetstal for spm. 17 angående tidspunktet for informationsudsendelse (85,08), der påvirker resultatet positivt. De
laveste, men dog stadig gode, scorer er på spørgsmålene om hjemmesidens sværhedsgrad og information om arbejdets konsekvenser. Ved sidste
års måling scorede hjemmesidens brugervenlighed betydeligt lavere, hvilket tyder på at en indsats på netop dette område har virket.
Generelt scorer Langå-Hobro lavest på alle fire målepunkter og ser derfor ud til at være væsentligt dårligere informeret end især Kystbanen og
Ringsted-Femern (Masnedsundbroen), der har de højeste kvalitetstal på de fleste målepunkter. Langå-Hobros samlede kvalitetstal på 66,1 er lidt
under målsætningen for den gode præstation, og det kan derfor anbefales at undersøge årsagerne hertil
særligt når de øvrige strækninger alle
præsterer særdeles godt på dette indsatsområde. En mulig forklaring kan være, at det er en ny strækning.
68,5
77,63
08. Hjemmesidens
sværhedsgrad
57,14
69,44
69,85
75
77,68
09. Hjemmesidens
overskuelighed
64,29
69,64
71,68
80,21
87,85
18. Tilfredshed med tidspunkt
for informationsudsendelse
83,43
82,12
85,08
75,27
59,65
68,75
68,71
78,9
66,1
77,9
74,5
73,8
Ringsted-Femern (Masnedsundbroen)
Valby-Frederikssund
Samlet 2018
88,54
19. Tilfredshed med
information om konsekvenser
ved arbejdet
73,21
Samlet for indsatsområde 3
Kystbanen
Langå-Hobro
32
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0033.png
RESULTATER FOR INDSATSOMRÅDERNE
INDSATSOMRÅDE 4
KVALITETEN AF
INFORMATIONSFORMIDLINGEN FRA
BANEDANMARK
14. TROVÆRDIGHED I INFORMATION
15. BEHOVSORIENTERET INFORMATION
16. FORSTÅELIGHED AF INFORMATION
17. INFORMATIONENS IMØDEKOMMENHED
33
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0034.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
4
14. ER DU
GENERELT
ENIG ELLER UENIG I, AT INFORMATIONEN, DU HAR MODTAGET FRA BANEDANMARK ER
TROVÆRDIG?
Godt otte ud af 10 (82%) angiver at være enige (21%) eller helt enige (61%) i, at informationen fra Banedanmark er troværdig. 8%
svarer hverken/eller, mens 3% er overvejende (1%) eller helt uenige (2%). Endelig svarer 2%, at de ikke ved eller husker det, mens
5% angiver, at de ikke har modtaget information.
Særligt beboere ved Ringsted-Femern (Masnedsundbroen) oplever informationen som troværdig (88%). Omvendt gør det sig
gældende for Langå-Hobro, hvor 72% angiver dette, og det er således her informationen opleves som mindst troværdig.
Kvalitetstallet for denne strækning er imidlertid på 83,48, og det lever derfor til fulde op til begge målsætninger. Samlet set scorer
dette spørgsmålet et kvalitetstal på 86,74, hvilket vidner om, at Banedanmarks information vitterligt opleves som troværdig.
Kvalitets-
tal
83,48
resp.
Langå-Hobro
51%
22%
12%
1%
3%
3%
10%
200
Kystbanen
65%
22%
1%
7% 1%
3%
3%
87,63
200
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
71%
17%
10%
1%
1%
89,75
101
Valby-Frederikssund
63%
22%
7% 2% 3%3%
2%
87,24
200
Total
61%
21%
8% 1% 2% 5%
2%
80%
90%
100%
86,74
701
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
Helt enig
Hverken enig eller uenig
Helt uenig
Har ikke modtaget information fra Banedanmark
Overvejende enig
Overvejende uenig
Ved ikke/husker ikke
34
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0035.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
4
15. ER DU
GENERELT
ENIG ELLER UENIG I, AT INFORMATIONEN, DU HAR MODTAGET FRA BANEDANMARK,
HAR HAFT DET INDHOLD, DU HAR HAFT BEHOV FOR?
Det gælder for 77%, samlet set, at Banedanmarks information har haft det nødvendige indhold. 18% er overvejende enige i dette og 59%
er helt enige. Hver tiende (9%) svarer hverken eller, og endelig svarer 7% overvejende uenig (4%) eller helt uenig (3%). 7% tager ikke
stilling, enten fordi de ikke husker eller ved det.
Igen finder vi størst tilfredshed på strækningen Ringsted-Femern (Masnedsundbroen) (87%) og lavest på Langå-Hobro (67%). For
sidstnævnte gælder også, at kvalitetstallet er signifikant lavere end gennemsnittet. Men eftersom det er på 80,03 lever det op til
den særdeles gode præstation, og det er derfor ikke problematisk. Samlet set lander kvalitetstallet på 84,06.
Kvalitets-
tal
80,03
resp.
Langå-Hobro
53%
15%
9%
7%
4%
13%
200
Kystbanen
60%
22%
7%
5%
1%
6%
85,90
200
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
73%
14%
9%
2%
1%
1%
90,15
101
Valby-Frederikssund
59%
20%
10%
4%
4%
4%
82,77
200
Total
59%
18%
9%
4%
3%
7%
84,06
701
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Helt enig
Overvejende enig
Hverken enig eller uenig
Overvejende uenig
Helt uenig
Ved ikke/husker ikke
35
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0036.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
4
16. ER DU
GENERELT
ENIG ELLER UENIG I, AT INFORMATIONEN, DU HAR MODTAGET FRA BANEDANMARK,
ER FORSTÅELIG?
Stort set alle (86%) er overvejende enige (15%) eller helt enige (72%) i, at informationen fra Banedanmark er forståelig. 5% svarer
hverken eller, mens kun 3% erklærer sig overvejende uenige (2%) eller helt uenige (1%) i udsagnet. 6% svarer ved ikke/husker ikke.
Med et samlet kvalitetstal på 91,07 er informationens forståelighed det målepunkt, der scorer allerhøjest. Det er derfor grader af den
særdeles gode præstation, når Langå-Hobro på den ene side opnår en tilfredshedsandel på 77% og Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen) på den anden side opnår 95%. Også Valby-Frederikssund har en tilfredshedsandel (91%), der er større end
gennemsnittet (86%).
Kvalitets-
tal
87,29
resp.
Langå-Hobro
63%
14%
5% 3%
3%
13%
200
Kystbanen
72%
16%
6% 1% 5%
1%
91,58
200
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
80%
15%
3%2%
94,70
101
Valby-Frederikssund
77%
14%
4% 2% 3%
1%
92,14
200
Total
72%
15%
5% 2% 6%
1%
90%
100%
91,07
701
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
Helt enig
Overvejende enig
Hverken enig eller uenig
Overvejende uenig
Helt uenig
Ved ikke/husker ikke
36
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0037.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
4
17. ER DU
GENERELT
ENIG ELLER UENIG I, AT INFORMATIONEN, DU HAR MODTAGET FRA BANEDANMARK, ER
IMØDEKOMMENDE?
Informationen opleves som imødekommende af tre fjerdedele (76%), hvoraf 17% er overvejende enige og 59% er helt enige. 12% angiver
hverken at være enige eller uenige, mens 3% er overvejende uenige (1%) eller helt uenige (2%).
Færre er tilfredse langs Langå-Hobro-strækningen (67%), mens flere er tilfredse ved Ringsted-Femern (Masnedsundbroen) (85%).
Kvalitetstallene er dog for alle strækninger over begge målsætninger, og samlet set scorer dette spørgsmål 85,47.
Kvalitets-
tal
Langå-Hobro
52%
15%
12%
3%
3%
16%
resp.
82,69
200
Kystbanen
58%
22%
11%
1%
2%
8%
86,22
200
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
70%
15%
11% 1%3%
89,54
101
Valby-Frederikssund
60%
17%
14%
2% 6%
2%
85,11
200
Total
59%
17%
12%
1%
2%
9%
85,47
701
0%
10%
20%
30%
40%
50%
60%
70%
80%
90%
100%
Helt enig
Overvejende enig
Hverken enig eller uenig
Overvejende uenig
Helt uenig
Ved ikke/husker ikke
37
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0038.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
4
OPSUMMERENDE KVALITETSTAL FOR INDSATSOMRÅDE 4
Det samlede kvalitetstal for hele indsatsområde 4 ligger på 86,8. Det er et meget flot resultat og overgår klart begge de anbefalede målsætninger.
Generelt er der meget høje kvalitetstal for alle målepunkter, dog i særdeleshed for spm. 15 angående informationens forståelighed.
Kvalitetstallene er så tilfredsstillende for dette indsatsområde, at alle spørgsmål og strækninger opnår begge målsætninger. Generelt scorer
Ringsted-Femern (Masnedsundbroen) højere end gennemsnittet og Langå-Hobro lavere. Tallene er dog så gode, at de altså stadig lever
komfortabelt op til begge målsætninger.
68,5
83,48
14. Troværdighed i information
87,63
80,03
15. Behovsorienteret information
89,75
87,24
86,74
85,9
90,15
91,58
94,7
92,14
91,07
82,77
84,06
87,29
16. Forståelighed af information
17. Informationens
imødekommenhed
82,69
86,22
89,54
85,11
85,47
87,8
83,4
86,8
86,8
Ringsted-Femern (Masnedsundbroen)
Valby-Frederikssund
Samlet for indsatsområde 4
91
Kystbanen
Langå-Hobro
Samlet 2018
38
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0039.png
RESULTATER FOR INDSATSOMRÅDERNE
INDSATSOMRÅDE 5
SMS-
INFORMATION
10. TILFREDSHED MED INFORMATION
VIA
SMS
39
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0040.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
5
10. SYNES DU, AT DET ER EN
GOD
ELLER DÅRLIG IDÉ, AT BANEDANMARK INFORMERER
VIA
SMS?
Syv ud af 10 (72%) mener, at det er en god idé (37%) eller meget god idé (35%), at Banedanmark informerer via sms. 13% svarer
hverken/eller og 12% finder, at det er en dårlig idé (8%) eller meget dårlig idé (4%). 3% svarer ‘ved ikke’.
Særligt beboerne ved Ringsted-Femern (Masnedsundbroen) synes, at det er en god idé (82%). Kvalitetstallene lever for alle strækninger
op til den gode præstation, og samlet set opfylder kvalitetstallet på 73,23 begge målsætninger.
Kvalitets-
tal
Langå-Hobro
28%
41%
15%
9%
4%
4%
resp.
70,57
200
Kystbanen
35%
38%
12%
9%
4%
3%
73,32
200
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
37%
46%
8%
5%
3%
2%
77,53
101
Valby-Frederikssund
41%
29%
15%
7%
6%
4%
73,58
200
Total
35%
37%
13%
8%
4%
3%
73,23
701
0%
Meget god idé
God idé
20%
40%
60%
Dårlig idé
80%
Meget dårlig idé
100%
Ved ikke
Hverken god eller dårlig idé
40
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0041.png
RESULTATER FOR INDSATSOMRÅDERNE
INDSATSOMRÅDE 6
ORIENTERING
OVER FACEBOOK
11. KENDSKAB TIL FACEBOOK-ORIENTERING
12. TILFREDSHED MED ORIENTERING OVER FACEBOOK
41
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0042.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
6
11. HAR DU KENDSKAB TIL, AT BANEDANMARK BENYTTER FACEBOOK TIL AT ORIENTERE OM ARBEJDET PÅ
PROJEKTET? HVIS
JA:
BENYTTER DU SELV FACEBOOK TIL AT ORIENTERE DIG OM ARBEJDET PÅ PROJ EKTET?
Langt de fleste (87%) har ikke kendskab til, at Banedanmark benytter Facebook til at orientere om arbejdet på projektet. 9% har
kendskab til det, men benytter sig ikke af Facebook til at orientere sig om arbejdet, mens blot 3% anvender denne mulighed.
Der er ingen af strækningerne, de skiller sig signifikant ud fra hinanden på dette spørgsmål.
Eftersom kun 3% anvender tilbuddet, og kun halvdelen finder, at det er en god idé at gøre det (jf. spm 12), er der værd at overveje,
hvorvidt Banedanmark skal stoppe med at benytte Facebook, eller om konceptet skal ændres, så det tiltaler flere.
Resp. :
100%
90%
80%
70%
60%
50%
40%
30%
20%
10%
0%
3%
200
200
101
200
701
91%
86%
86%
87%
87%
7%
1%
11%
4%
Kystbanen
4%
10%
3%
10%
1%
3%
9%
Langå-Hobro
Ringsted-Femern
Valby-
(Masnedsundbroen) Frederikssund
Total
Ja, har kendskab til og benytter mig selv af Facebook til at orientere mig om arbejdet
Ja, har kendskab til, men benytter mig ikke af Facebook til at orientere mig om arbejdet
Nej, har ikke kendskab til det
Ved ikke
42
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0043.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
6
12. SYNES DU, AT DET ER EN
GOD
ELLER DÅRLIG IDÉ, AT BANEDANMARK BENYTTER FACEBOOK TIL AT
ORIENTERE OM ARBEJDET PÅ
Der er ikke overvældende opbakning til ideen om, at Banedanmark benytter Facebook til at orientere om arbejdet. Således svarer 53%, at
det er en god idé (33%) eller meget god idé (20%). 22% svarer ‘hverken/eller’, mens 15% mener, at det er en dårlig idé (10%)
eller en
meget dårlig idé (5%). 10% svarer ‘ved ikke’. Det samlede kvalitetstal på 64,82 er da også under målet på 68,5 for den gode præstation.
Med en andel på 47%, der synes at det er en god eller rigtig god idé, skiller Kystbanen sig negativt ud, hvilket også afspejler sig i et lavt
kvalitetstal på 62,21. Beboerne ved Ringsted-Femern (Masnedsundbroen) skiller sig derimod positivt ud med et kvalitetstal på 71,11, der
adskiller sig signifikant fra de øvrige strækninger og nærmer sig målet på 72,5 for den særdeles gode præstation.
Kvalitets-
tal
Langå-Hobro
resp.
20%
37%
20%
11%
6%
7%
64,11
200
Kystbanen
18%
30%
25%
9%
7%
13%
62,21
200
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
22%
39%
23%
5%
1%
11%
71,11
101
Valby-Frederikssund
23%
31%
20%
12%
6%
10%
64,92
200
Total
20%
33%
22%
10%
5%
10%
64,82
701
0%
Meget god idé
God idé
20%
40%
60%
Dårlig idé
80%
Meget dårlig idé
100%
Ved ikke
Hverken god eller dårlig idé
43
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0044.png
Resultater for indsatsområderne
Indsatsområde 7
Offentlige
møder/Åbent hus
12. Udbytte af deltagelse
44
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0045.png
I
N
D S A T S O M R
Å
D E
7
13. HAR DU DELTAGET I
ÉT
AF BANEDANMARKS OFFENTLIGE MØDER/ÅBENT HUS ARRANGEMENTER? HVIS
J
A: I HVILKEN
GRAD
FIK DU DET FORVENTEDE UDBYTTE AF ARRANGEMENTET?
Ganske få respondenter har benyttet sig af muligheden for at deltage i et af Banedanmarks offentlige møder/åbent hus-arrangementer. Således er
der samlet set 94%, der ikke har deltaget. Kun Ringsted-Femern (Masnedsundbroen) har en lidt større deltagerandel (15%). Da kun 41 ud af i alt 701
respondenter har deltaget, er disse resultater enormt usikre. Blandt disse er det samlet set 27% af de deltagende, der i høj grad (12%) eller meget høj
grad (24%) angiver at have fået udbytte af arrangementet. 20% svarer ‘i nogen grad’, mens 44% svarer, at de i mindre grad (20%)
eller slet ikke
(24%) fik noget udbytte af arrangementet. Disse tilfredshedsandele er noget lavere end sidste år, hvor arrangementerne kun foregik ved Kystbanen
og Ringsted-Femern (Masnedsundbroen), men resultaterne er som nævnt meget usikre.
Grundet det lave respondentantal, varierer kvalitetstallene også meget. Samlet set er det på 48,17, hvilket må siges at være for lavt. Kystbanens
udbytte giver et kvalitetstal på 22,50, hvilket er signifikant lavere end gennemsnittet. Omvendt har Ringsted-Femern (Masnedsund) et kvalitetstal
på 76,67, der adskiller sig signifikant positivt fra gennemsnittet. Disse resultater skal ses i forhold til et kvalitetstal for deltagerne i 2017 på 84,2
(78,8 for Ringsted-Femern (Masnedsundbroen) og 90,3 for Kystbanen).
Kvalitetstal
1%
2%
Langå-Hobro
1%
1%2%
1%
Kystbanen
1%3%
1%
resp.
95%
38,64
200
resp. der har
deltaget i et
møde
11
95%
22,50
200
10
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
7%
3% 4%1%
85%
76,67
101
15
1%
Valby-Frederikssund
1%
2%
1%
1%
1%
Total
1%
1%
98%
35,00
200
5
94%
48,17
701
41
0%
20%
40%
60%
I høj grad
I mindre grad
Ved ikke
80%
100%
45
I meget høj grad
I nogen grad
Slet ikke
Har ikke deltaget i arrangementet
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0046.png
5. BAGGRUNDSSPØRGSMÅL
24. HVAD ER DIT KØN?
25. HVAD ER DIN ALDER?
46
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0047.png
B
A
GGR
U
N
D S S P Ø R
GS
M
Å
L
21. HVAD ER DIT KØN?
resp.
Langå-Hobro
51%
50%
200
Kystbanen
64%
37%
200
Ringsted-Femern
(Masnedsundbroen)
53%
47%
101
Valby-Frederikssund
59%
42%
200
Total
57%
43%
701
0%
Kvinde
47
20%
40%
60%
80%
Mand
100%
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 330: MFU spm. om, hvilke planer ministeren har for at sikre bedre borgerservice i forbindelse med Banedanmarks anlægsprojekter, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016632_0048.png
B
A
GGR
U
N
D S S P Ø R
GS
M
Å
L
22. HVAD ER DIN ALDER?
resp.
Langå-Hobro
15%
11%
16%
14%
19%
26%
2%
200
Kystbanen
10%
6%
9%
15%
18%
43%
200
Ringsted-Fermern
(Masnedsundbroen)
11%
7%
10%
18%
12%
37%
6%
101
Valby-Frederikssund
12%
16%
15%
18%
15%
25%
1%
200
Total
12%
10%
12%
16%
16%
32%
1%
701
0%
18 - 29 år
48
20%
40 - 49 år
40%
50 - 59 år
60 - 69 år
60%
80%
100%
VIl ikke svare
30 - 39 år
70 år eller derover