Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
7. februar 2019
Notat vedr. Banedanmarks praksis for måling, monitorering og håndtering af
støj i forbindelse med anlægsarbejder
Banedanmark skal som andre anlægsmyndigheder anmelde støjende, vibrationsfrembringende og
støvende anlægsaktiviteter til kommunerne i henhold til Miljøaktivitetsbekendtgørelsen
1
. Ved
anmeldelse af større anlægsarbejder kan der indgå beregninger af det forventede støjniveau fra de
pågældende anlægsaktiviteter, men det er ikke et krav. Da dette ikke er et retligt krav, sker det som
oftest med et specifikt formål i dialogen med miljømyndighederne. Da Banedanmark i mange
situationer udfører anlægsaktiviteter uden for normal arbejdstid af hensyn til opretholdelse af trafikken
på jernbanen, udføres beregninger af støj typisk for dag-, aften- og natperioder. Beregningerne sker
ved hjælp af den metode, der er beskrevet i Miljøstyrelsens vejledning nr. 5, 1993 ”Beregning af
ekstern støj fra virksomheder”.
Anvendelse af støjberegninger indgår som grundlag for at belyse konsekvenser ved et forestående
anlægsarbejde overfor kommunerne. Kommunerne kan i forbindelse med en anmeldelse af
anlægsarbejder regulere aktiviteterne ved at stille vilkår eller i yderste konsekvens ved at nedlægge
forbud mod aktiviteterne. En række kommuner har valgt at udstede en generel forskrift, der typisk
regulerer tidspunkter for udførelse af støjende og særligt støjende arbejder og i en række tilfælde også
fastlægger støjgrænser for henholdsvis dag-, aften- og natperioder.
Miljøstyrelsen har ikke fastsat vejledende grænseværdier for støj fra
bygge- og anlægsarbejder
og de
hertil knyttede aktiviteter. Det er Banedanmarks erfaring, at kommunerne ofte anvender en
grænseværdi på 70 dB for dagperioden (hverdage kl. 07-18 og lørdage kl. 07-14) og 40 dB for aften-
og natperioderne (kl. 18-22 og kl. 22-07) samt for øvrige tidspunkter i weekender og på helligdage.
Kommunernes regulering af støjende (vibrationsbelastende og støvende) anlægsaktiviteter sker derfor
ofte ved en regulering af tidsrammen for udførelse af støjende og særligt støjende aktiviteter. I de
tilfælde, hvor der fastlægges støjgrænser, er det muligt at foretage kontrolmålinger af støjen.
Støjgrænser kan dog være svære at kontrollere under projektets udførelse, da støjkilder fra bygge- og
anlægsarbejder kan være sammensat af flere forskellige enkeltkilder. Herudover kan støjbelastningen
variere meget fra dag til dag. Samtidig skal målingerne udføres så baggrundsstøj fra det
omkringliggende område, som ikke er relateret til anlægsarbejdet, ikke påvirker målingerne.
Det bemærkes, at der i særlige tilfælde i forbindelse med anlæggelse af den nye bane mellem
København og Ringsted pga. arbejdernes varighed og omfang blev opsat støjmålere på udvalgte
byggepladser i tæt beboede områder. Målingerne viste sig i disse tilfælde at være et brugbart redskab i
dialogen med hhv. kommune og naboer til arbejderne samt i forbindelse med dialogen med
entreprenører ifm. overholdes af dispensationer for støjende arbejder. Det er Banedanmarks vurdering,
at opsætning af støjmålere er relevant i særlige tilfælde, eksempelvis hvor der er tale om store
anlægsprojekter, hvor de støjende aktiviteter er gentagende over en lang periode.
Banedanmarks overvågning af støj ved anlægsarbejder sker primært ved kontrol af, om de fastlagte
arbejdstider for støjende aktiviteter overholdes. I tilfælde af klager over støjen fra et anlægsarbejde har
1
Bekendtgørelse nr. 844 af 23/06/2017 om miljøregulering af visse aktiviteter
Banedanmark
Anlæg
Telefon
+45 8234 0000
banedanmark.dk
Journalnr.2019-1939
Version
Notatskabelon 1.0
Side 1(2)