Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2017735_0001.png
Folketinget
Transport- Bygnings- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. februar 2019
Forebyggelseskontoret
Ditte Refsgaard
2019-0032/41-0076
991331
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 327 (Alm. del), som Folketin-
gets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg har stillet til justitsministeren
den 23. januar 2019. Spørgsmålet er stillet af ikkemedlem af udvalget
(MFU) Claus Kvist Hansen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: MFU spm. om, hvor mange gange politiet har taget henholdsvis danske lastbilchauffører og lastbilchauffører fra andre EU-medlemslande med en promille på over 2,0 i 2017, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 327 (Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings- og
Boligudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvor mange gange politiet har ta-
get henholdsvis danske lastbilchauffører og lastbilchauffører fra
andre EU-medlemslande med en promille på over 2,0 i 2017? I
den forbindelse bedes ministeren redegøre for, hvor mange
gange politiet har valgt at beslaglægge køretøjet. Ministeren be-
des endvidere redegøre for, om politiet, efter ministerens me-
ning, i tilstrækkelig grad gør brug af konfiskation af køretøjet i
forbindelse med alvorlige overtrædelser af reglerne for promil-
lekørsel.”
Svar:
Der henvises indledningsvist til Justitsministeriets samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 326 (Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings- og Bo-
ligudvalg.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af den del af spørgsmålet, der
vedrører beslaglæggelse, indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har op-
lyst, at det ikke er muligt ved elektronisk udtræk fra politiets sagsstyrings-
system (POLSAS) at tilvejebringe statistiske oplysninger om antallet af
udenlandske lastbiler, der er beslaglagt af politiet i 2017.
Justitsministeriet har endvidere indhentet et bidrag fra Transport-, Byg-
nings- og Boligministeriet om reglerne om konfiskation af køretøjer i færds-
elslovens § 133 a. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har i den for-
bindelse oplyst følgende:
”Transport-, Bygnings- og Boligministeriet kan oplyse, at
færdselslovens § 133 a indeholder regler om konfiskation af kø-
retøjer, hvortil der kræves kørekort. § 133 a, stk. 1, indeholder
regler for fakultativ konfiskation – det vil sige tilfælde, hvor der
kan
ske konfiskation, når en række nærmere betingelser er op-
fyldte. § 133 a, stk. 2-6, indeholder regler for obligatorisk kon-
fiskation – det vil sige tilfælde, hvor der
skal
ske konfiskation.
Ifølge § 133 a, stk. 1, kan der ved grove overtrædelser af færds-
elsloven, eller hvor føreren flere gange har gjort sig skyldig i
overtrædelse af færdselsloven, ske konfiskation af det motor-
drevne køretøj, der er anvendt, hvis det må anses for påkrævet
for at forebygge yderligere overtrædelser af færdselsloven. Un-
der tilsvarende betingelser kan der ske konfiskation af et motor-
drevet køretøj, som ejes af den person, der har foretaget over-
trædelsen, selv om køretøjet ikke er anvendt ved overtrædelsen.
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: MFU spm. om, hvor mange gange politiet har taget henholdsvis danske lastbilchauffører og lastbilchauffører fra andre EU-medlemslande med en promille på over 2,0 i 2017, til justitsministeren
Både i tilfælde, hvor der foreligger en grov overtrædelse af
færdselsloven, og i tilfælde, hvor føreren flere gange har gjort
sig skyldig i overtrædelser af færdselsloven, er det en betingelse
for konfiskation efter § 133 a, stk. 1, at konfiskation må anses
for påkrævet for at forebygge yderligere overtrædelser af færd-
selsloven. Det betyder, at konfiskation kun kan ske, hvis der
konkret er et vist grundlag for at antage, at føreren vil begå en
ny overtrædelse af færdselsloven, hvis føreren ikke fratages sit
køretøj. En sådan antagelse vil navnlig kunne være til stede, hvis
føreren tidligere er straffet eller har verserende sager for over-
trædelse af færdselsloven. Retspraksis viser også, at kerneområ-
det for konfiskation efter § 133 a, stk. 1, særligt har været gen-
tagelsestilfælde.
Det skal bemærkes, at det praktiske anvendelsesområde for §
133 a, stk. 1, er blevet indsnævret væsentligt med de senere ind-
førelser af bestemmelserne om obligatorisk konfiskation i § 133
a, stk. 2-6. Flere af de gentagelsestilfælde, der tidligere var om-
fattet af § 133 a, stk. 1, vil nu være omfattet af stk. 3-6, ligesom
de grove tilfælde af spirituskørsel nu er omfattet af stk. 2.
For så vidt angår færdselslovens regler for obligatorisk kon-
fiskation (det vil sige tilfælde, hvor konfiskation i henhold til
færdselslovens skal ske) følger det af § 133 a, stk. 2, at der skal
ske konfiskation, hvis ejeren af et køretøj har gjort sig skyldig i
spirituskørsel med en alkoholkoncentration i blodet under eller
efter kørslen på over 2,00 promille eller en alkoholkoncentra-
tion i udåndingsluften under eller efter kørslen over 1,00 mg pr.
liter luft. Bestemmelsen finder både anvendelse på første-
gangstilfælde, gentagelsestilfælde, og tilfælde, hvor der er flere
forhold til samtidig pådømmelse. Den eneste betingelse er, at
promillen har været over 2,00. I grove tilfælde af spirituskørsel
skal der således som udgangspunkt altid ske konfiskation af kø-
retøjet.
Færdselslovens § 133 a, stk. 3-6, omhandler forskellige situatio-
ner af gentagelsestilfælde, hvor bl.a. mindre grove tilfælde af
spirituskørsel kan indgå i grundlaget for konfiskation sammen
med andre overtrædelser af færdselsloven.
Efter færdselslovens § 133 a, stk. 3, nr. 1, skal der ske obligato-
risk konfiskation i alle tilfælde, hvor en fører inden for tre år har
begået tre overtrædelser, som hver især medfører en ubetinget
frakendelse af førerretten efter reglerne i færdselslovens § 126,
stk. 1, nr. 1-5, 10 eller 11, eller § 129 b, stk. 1, nr. 1. Færdsels-
lovens § 126, stk. 1, nr. 1, omfatter spirituskørsel med en pro-
mille over 1, 2.
I henhold til § 133 a, stk. 1, nr. 2, skal der endvidere ske obliga-
torisk konfiskation, hvis føreren ved den aktuelle forseelse har
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: MFU spm. om, hvor mange gange politiet har taget henholdsvis danske lastbilchauffører og lastbilchauffører fra andre EU-medlemslande med en promille på over 2,0 i 2017, til justitsministeren
gjort sig skyldig i et forhold, der medfører ubetinget frakendelse
af førerretten efter reglerne i færdselslovens § 126, stk. 1, nr. 1-
5, 10 eller 11, eller § 129 b, stk. 1, nr. 1, og føreren to gange
tidligere inden for de seneste tre år har gjort sig skyldig i over-
trædelse af færdselslovens § 56, stk. 1, 1. pkt., § 62, stk. 1, eller
§ 117 a (kørsel uden at have erhvervet førerret og kørsel i fra-
kendelsestiden).
Det følger endvidere af færdselslovens § 133 a, stk. 4, at der
også skal ske obligatorisk konfiskation i tilfælde, hvor ejeren af
køretøjet har gjort sig skyldig i forhold, der medfører ubetinget
frakendelse af førerretten efter færdselslovens § 126, stk. 1, nr.
1 (spirituskørsel med en promille over 1,2), eller efter § 126, stk.
1, nr. 2 (de fleste tilfælde af narkokørsel). Det er her en betin-
gelse, at føreren tidligere inden for de seneste tre år før det nye
forhold er begået, har gjort sig skyldig i enten
-
spirituskørsel, der har medført betinget frakendelse af fører-
retten efter § 125, stk. 1, nr. 5 (spirituskørsel med en pro-
mille i intervallet 0,51-1,2),
kørsel med bevidsthedspåvirkende stoffer i blodet efter
færdselslovens § 54, stk. 1 eller 2, der har medført betinget
frakendelse af førerretten efter § 125, stk. 1, nr. 6 (kørsel
med THC i blodet i intervallet 0,0031-0,009 mg THC pr. ki-
logram blod, receptkørsel med andre stoffer end THC i blo-
det eller overtrædelser af førerevnekriteriet, hvor der ikke
foreligger skærpende omstændigheder),
spiritus- eller narkokørsel, der efter § 126, stk. 2, har med-
ført betinget frakendelse af førerretten (tilfælde, hvor forhol-
det normalt ville medføre en ubetinget frakendelse, men på
grund af konkrete særligt formildende omstændigheder
alene har medført en betinget frakendelse), eller
spiritus- eller narkokørsel, der er indgået ved en afgørelse
om ubetinget fra-kendelse efter § 126, stk. 1, nr. 6-9 (for-
skellige tilfælde, hvor flere forhold der hver især medfører
en betinget frakendelse er til samtidig pådømmelse, eller nye
forhold, der normalt ville medføre en betinget frakendelse,
men er begået i prøvetiden for en betinget frakendelse, eller
er begået inden tre efter et pålagt kørselsforbud eller inden
fem år efter udløbet af en ubetinget frakendelse).
-
-
-
Obligatorisk konfiskation skal tillige ske i medfør af færdsels-
lovens § 133 a, stk. 5, hvis ejeren af et køretøj har gjort sig skyl-
dig i et forhold, der medfører ubetinget frakendelse af førerret-
ten efter § 126, stk. 1, nr. 1 eller 2, og den pågældende inden for
de seneste fem år har gjort sig skyldig i overtrædelse af § 126,
stk. 1, nr. 1 eller 2, der har medført en ubetinget frakendelse af
førerretten, eller flere forhold, der hver for sig er omfattet af §
125, stk. 1, nr. 5 og 6, og som til samtidig pådømmelse har med-
ført ubetinget frakendelse af førerretten efter § 126, stk. 1. nr. 6
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: MFU spm. om, hvor mange gange politiet har taget henholdsvis danske lastbilchauffører og lastbilchauffører fra andre EU-medlemslande med en promille på over 2,0 i 2017, til justitsministeren
Endelig skal der ifølge færdselslovens § 133 a, stk. 6, ske ob-
ligatorisk konfiskation, hvis ejeren af køretøjet har gjort sig
skyldig i en overtrædelse af § 56, stk. 1, 1. pkt., § 62, stk. 1 el-
ler § 117 a, og den pågældende to gange indenfor de seneste tre
år før det nye forhold er begået, har gjort sig skyldig i en over-
trædelse af de nævnte bestemmelser, eller er blevet frakendt fø-
rerretten efter § 126, stk. 1, nr. 1-5, 10 eller 11, eller § 129 b,
stk. 1, nr. 1, herunder for spirituskørsel med en promille over 1,
2.
Hvis betingelserne for konfiskation efter de ovennævnte be-
stemmelser i § 133 a, stk. 2-6, er opfyldte, skal konfiskation ske,
selv om køretøjet ikke er anvendt ved den aktuelle overtrædelse,
jf. § 133 a, stk. 11.
Konfiskation efter de ovennævnte bestemmelser i stk. 2-6 kan
undlades, hvis særlige grunde undtagelsesvis taler herfor, jf.
færdselslovens § 133 a, stk. 12. Dette kan f.eks. være tilfældet,
hvis ganske særlige konkrete familiemæssige eller sociale for-
hold vil medføre, at konfiskation vil få en uforholdsmæssig ind-
gribende betydning.
Straffelovens regler om konfiskation i §§ 75-77 a (herunder reg-
lerne om udbyttekonfiskation, værdikonfiskation, betingelserne
for undtagelsesvist at konfiskere et køretøj, der ikke ejes af fø-
reren, og konfiskation med respekt af tredjemands rettigheder)
gælder i øvrigt ved siden af reglerne i færdselslovens § 133 a, i
det omfang de ikke er fraveget ved færdselslovens bestemmel-
ser, jf. færdselslovens § 133 a, stk. 14. Det bemærkes herved, at
straffelovens regler om genstandskonfiskation i § 75, stk. 3, må
antages at være blevet erstattet af færdselslovens § 133 a på
færdselslovens område.”
Justitsministeriet har derudover til brug for besvarelsen indhentet en udta-
lelse fra Rigsadvokaten, der har oplyst følgende:
”Rigsadvokaten kan oplyse, at det fremgår af Rigsadvokatmed-
delelsens afsnit om Færdsel – Konfiskation (færdselslovens §
133 a), hvorledes anklagemyndigheden skal forholde sig til reg-
lerne i færdselslovens § 133 a om konfiskation af køretøjer i sa-
ger om blandt andet spirituskørsel.
Det fremgår blandt andet af afsnit 5.2.2. ”Obligatorisk konfiska-
tion på grund af spirituskørsel eller kørsel med bevidsthedspå-
virkende stoffer i blodet mv.”, at der i medfør af færdselslovens
§ 133 a, stk. 2, 4 og 5, skal ske konfiskation af en spirituspåvir-
ket bilists køretøj i en række nærmere oplistede tilfælde, herun-
der såfremt ejeren af et køretøj har gjort sig skyldig i spiritus-
kørsel med en alkoholkoncentration i blodet under eller efter
5
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 327: MFU spm. om, hvor mange gange politiet har taget henholdsvis danske lastbilchauffører og lastbilchauffører fra andre EU-medlemslande med en promille på over 2,0 i 2017, til justitsministeren
kørslen over 2,00 promille eller en alkoholkoncentration i udån-
dingsluften under eller efter kørslen over 1,00 mg pr. liter luft.
Samtidig er der i Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om Færdsel –
Spirituskørsel (færdselslovens § 53) den 14. december 2018 ble-
vet tilføjet pkt. 5.11. ”Særligt om udenlandske bilisters spiritus-
kørsel i Danmark”, hvor betingelserne for beslaglæggelse og ef-
terfølgende konfiskation som følge af en udlændings spiritus-
kørsel med en alkoholkoncentration i blodet under eller efter
kørslen over 2,00 promille eller alkoholkoncentration i udån-
dingsluften over 1,00 mg. pr. liter luft af et køretøj i medfør af
færdselslovens § 133 a, stk. 2, gennemgås. De nærmere betin-
gelser i færdselslovens § 120 om tilbageholdelse af køretøjet
med henblik på sikkerhedsstillelse for forskyldte bøder og afgif-
ter er ligeledes gennemgået.”
6