Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2017700_0001.png
Folketinget
Transport- Bygnings- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
19. februar 2019
Forebyggelseskontoret
Ditte Refsgaard
2019-0032/41-0072
991282
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 323 (Alm. del), som Folketin-
gets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg har stillet til justitsministeren
den 23. januar 2019. Spørgsmålet er stillet af ikkemedlem af udvalget
(MFU) Claus Kvist Hansen (DF).
Søren Pape Poulsen
/
Lisbeth Gro Nielsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: MFU spm. om, hvorfor politiet har givet en stærkt beruset lastbilchauffør rabat for promillekørsel, da bøden skulle udmåles, herunder hjemmelsgrundlaget for promille-rabatten, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 323 (Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings- og
Boligudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor politiet har givet en stærkt
beruset lastbilchauffør "rabat" for promillekørsel, da bøden
skulle udmåles, herunder hjemmelsgrundlaget for promille-ra-
batten? Der henvises til artiklen ("Fuld lastbilchauffør i nye pro-
blemer på hotel i Herning" aoh.dk, den 26. november 2018).”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet føl-
gende udtalelse fra Rigsadvokaten, hvortil ministeriet kan henholde sig:
”Rigsadvokaten har indhentet en udtalelse fra Statsadvokaten i
Viborg, der til brug for sin udtalelse har indhentet et bidrag fra
Midt- og Vestjyllands Politi.
Midt- og Vestjyllands Politi har udtalt følgende:
”Midt- og Vestjyllands Politi kan oplyse, at politiet
torsdag den 22. november 2018 kl. 07.57 modtog en
anmeldelse om, at der i nordlig retning på Midtjy-
ske Motorvej kørte en lastbil med en hastighed på
ca. 10 km/t samtidig med, at den slingrede. En pa-
truljebil blev straks sendt mod stedet med udryk-
ningskørsel, da der var tale om en hastende politi-
mæssig opgave.
Patruljen fik kontakt til lastbilen, som blev bragt til
standsning. Patruljen skønnede, at den polske chauf-
før var spirituspåvirket, og han blev derfor sigtet for
spirituskørsel og anholdt.
Chaufføren blev indbragt til Herning Sygehus, hvor
han fik udtaget blodprøve. Der blev desuden foreta-
get udåndingsprøve henholdsvis kl. 09.40 og kl.
11.48. Udåndingsprøverne viste promiller på hen-
holdsvis 2,25 og 1,26.
Lastbilchaufføren vedtog samme dag en tilkendegi-
velse, hvorved han erkendte sig skyldig i spiritus-
kørsel med en promille på mindst 2,00 og i ikke at
have anvendt sikkerhedssele ved kørslen. Han
vedtog endvidere en bøde på 8.500 kr. og ubetinget
frakendelse af førerretten i 3 år samt betaling af
sagsomkostninger. Bøden for spirituskørsel ud-
gjorde 7.000 kr. og blev beregnet ud fra en promille
på 2,00.
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: MFU spm. om, hvorfor politiet har givet en stærkt beruset lastbilchauffør rabat for promillekørsel, da bøden skulle udmåles, herunder hjemmelsgrundlaget for promille-rabatten, til justitsministeren
2017700_0003.png
Det blev ud fra en konkret vurdering af sagens om-
stændigheder fundet mest hensigtsmæssigt at afgøre
sagen med det samme med en bøde beregnet ud fra
en promille på 2,00 og en ubetinget frakendelse af
førerretten frem for at søge lastbilchaufføren vare-
tægtsfængslet eller forkynde en dato for et fremti-
digt retsmøde for pågældende. Dette var navnlig be-
grundet i, at den ubetingede frakendelse af førerret-
ten ville få virkning med det samme.
Efter en nærmere gennemgang af sagen og set i ly-
set af Vestre Landsrets kendelse af 31. oktober 2018
(AM2018.10.31V) vil Midt- og Vestjyllands Politi
imidlertid overveje, hvordan lignende situationer
skal behandles fremover.”
Statsadvokaten i Viborg har om de faktiske omstændigheder
henvist til Midt- og Vestjyllands Politis udtalelse og har endvi-
dere udtalt følgende:
”Det fremgår af Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om
Færdsel - Spirituskørsel (fl § 53), pkt. 5.1.1, at straf-
positionen for spirituskørsel med en alkoholpro-
mille i blodet over 2,00 er 20 dages fængsel, og at
strafpositionen for spirituskørsel med en alkohol-
promille i blodet i intervallet 0,51-2,00 promille el-
ler 0,26-1,00 mg alkohol pr. liter luft, er bøde (1 må-
neds nettoløn x størrelse af promillen eller alkohol
pr. liter luft).
Ved en ændring af afsnittet i Rigsadvokatmeddelel-
sen, som blev foretaget den 14. december 2018, dvs.
efter gerningstidspunktet i den foreliggende sag, er
der sket tilføjelse af pkt. 5.11, som blandt andet har
følgende ordlyd (med statsadvokatens understreg-
ninger):
”5.11. Særligt om udenlandske bilisters spirituskør-
sel i Danmark
Sager om spirituskørsel kan ikke afgøres på stedet,
idet der skal foreligge et blodprøvesvar fra Retske-
misk Institut, før der kan rejses tiltale. Det er på nu-
værende tidspunkt ikke muligt at anvende udån-
dingstest som bevisgrundlag, idet der ikke er valide-
rede bevisalkometre tilgængelige.
Ved behandling af sager mod personer, der fører
motorkøretøj i Danmark i spirituspåvirket tilstand,
og som ikke er bosiddende i Danmark, skal man
3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: MFU spm. om, hvorfor politiet har givet en stærkt beruset lastbilchauffør rabat for promillekørsel, da bøden skulle udmåles, herunder hjemmelsgrundlaget for promille-rabatten, til justitsministeren
2017700_0004.png
være opmærksom på følgende forhold ved behand-
ling af sagen:
5.11.1. Varetægtsfængsling
Strafferammen for spirituskørsel med en promille
over 2,00 eller alkoholkoncentration i udåndingsluf-
ten over 1,00 mg. pr. liter luft er efter færdselslovens
§ 117, stk. 2, fængsel indtil 1 år og 6 måneder. Straf-
ferammen blev forhøjet ved lov nr. 363 af 24. maj
2005, hvorved der blev skabt hjemmel til varetægts-
fængsling i sager om spirituskørsel. For personer,
der ikke er bosiddende i Danmark, må det antages,
at det navnlig er fængslingsgrundene i retspleje-
lovens § 762, stk. 1, nr. 1 (unddragelsesrisiko), samt
udlændingelovens § 35, der er relevante i sager om
spirituskørsel.
Varetægtsfængsling efter retsplejelovens regler kan
ske, hvis vedkommende eksempelvis kører spiritus-
kørsel med en promille over 2,00 eller alkoholkon-
centration i udåndingsluften over 1,00 mg. pr. liter
luft og enten har gjort det tidligere her i landet eller
i øvrigt har begået andre strafbare forhold, således
at strafpåstanden er mere end 30 dages fængsel, og
der efter det oplyste om sigtedes forhold er bestemte
grunde til at antage, at pågældende vil unddrage sig
forfølgningen eller fuldbyrdelsen, jf. retsplejelovens
§ 762, stk. 1, nr. 1 og stk. 3. Der henvises til pkt. 2.1.
om varetægtsfængsling.
Herudover kan udlændinge varetægtsfængsles i
medfør af udlændingelovens § 35, når der er be-
stemte grunde til at anse varetægtsfængsling for
nødvendig for at sikre udlændingens tilstedeværelse
under sagen og under eventuel anke og fuldbyrdelse.
Når en udlænding kører spirituskørsel med en pro-
mille over 2,00 eller alkoholkoncentration i udån-
dingsluften over 1,00 mg. pr. liter luft, er strafpå-
standen 20 dages fængsel i førstegangstilfælde. I
disse tilfælde skal det derfor overvejes, om udlæn-
dingen kan varetægtsfængsles efter udlændinge-
lovens § 35, og om der under straffesagens behand-
ling skal nedlægges påstand om udvisning. Se
AM2018.10.31V.
Der henvises til Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om
Udvisning ved dom, pkt. 4.2.”
Baggrunden for ændringen den 14. december 2018
af Rigsadvokatmeddelelsens afsnit om Færdsel -
Spirituskørsel (fl § 53), pkt. 5.11 var ifølge oplys-
4
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 323: MFU spm. om, hvorfor politiet har givet en stærkt beruset lastbilchauffør rabat for promillekørsel, da bøden skulle udmåles, herunder hjemmelsgrundlaget for promille-rabatten, til justitsministeren
ninger fra Rigsadvokaten et ønske om – som følge
af forskellig praksis i politikredsene – at præcisere,
hvilken fremgangsmåde der ud fra gældende lovgiv-
ning burde anvendes i sådanne situationer.
Det er derfor Statsadvokaten i Viborgs opfattelse, at
politikredsen i overensstemmelse med den nugæl-
dende Rigsadvokatmeddelelses afsnit om Færdsel -
Spirituskørsel (fl § 53), pkt. 5.11 burde have afven-
tet blodprøvesvar fra Retskemisk Institut forinden
tiltalerejsning.
Som følge af det oplyste om resultatet af udåndings-
prøverne er det herudover Statsadvokaten i Viborgs
opfattelse, at kredsen burde have overvejet mulighe-
den for varetægtsfængsling og spørgsmålet om,
hvorvidt der under straffesagens behandling skulle
nedlægges påstand om udvisning.
Statsadvokaten i Viborg agter over for kredsen at
følge op på, hvordan lignende situationer behandles
fremover.”
Den kendelse af 31. august 2018 fra Vestre Landsret
(AM2018.10.31V), der er nævnt i politikredsens og statsadvo-
katens udtalelse, vedrører varetægtsfængsling af en rumænsk
lastbilchauffør, der var sigtet for spirituskørsel med en promille
på ikke under 2,00. Lastbilchaufføren blev varetægtsfængslet
efter udlændingelovens § 35, stk. 1, nr. 1, jf. § 24, nr. 2, idet han
kunne forventes idømt en kortere frihedsstraf, hvorfor betingel-
serne for udvisning i udlændingelovens § 24, nr. 2, var opfyldte,
og idet EU-opholdsbekendtgørelsen ikke kunne antages at være
til hinder for udvisning, da en sådan ville kunne begrundes i hen-
synet til den offentlige orden og sikkerhed og i det forhold, at
hans adfærd havde udgjort en reel og alvorlig trussel mod færds-
elssikkerheden.
Rigsadvokaten har noteret sig, at Midt- og Vestjyllands Politi
har tilkendegivet, at politikredsen vil overveje, hvordan lig-
nende situationer skal håndteres fremadrettet, og at Statsadvo-
katen i Viborg har tilkendegivet, at statsadvokaten agter at følge
op på, hvordan kredsen håndterer lignende situationer i fremti-
den.”
5