Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. februar 2019
2019-605
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 322:
Vil ministeren tage initiativ til, at godkendelsesregler for anhængertræk til elbi-
ler, som det praktiseres i f.eks. Tyskland og Østrig, også administrativt kan
gennemføres i Danmark?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Regler
om tilkoblingsanordninger på elbiler
Krav til nye køretøjers tekniske indretning og udstyr reguleres primært af EU-
typegodkendelsesreglerne for motorkøretøjer.
Reglerne om tilkoblingsanordninger (anhængertræk) reguleres således af for-
ordning 661/2009/EF af 13. juli 2019 om krav til typegodkendelse for den ge-
nerelle sikkerhed for motorkøretøjer, påhængskøretøjer dertil samt systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer. Det er i for-
ordningen bestemt, at komponenter til mekanisk sammenkobling af vogntog
skal opfylde bestemmelserne i UNECE-regulativ 55, supplement 1.
Bestemmelser om tilkoblingsanordninger er uafhængige af bilens drivmiddel
og gælder således også for elbiler.
Af UNECE-regulativ 55 fremgår det, at det er alene er bilfabrikanter, der kan
fastsætte tilladte tilkoblede vægte. Der er således ikke lovgivningsmæssige be-
grænsninger for, at bilfabrikant kan bestemme, at en elbil skal forsynes med en
tilkoblingsanordning.
Det er derimod ikke tilladt at godkende tilkoblingsanordninger på biler, hvor
bilfabrikanten ikke tillader tilkoblede vægte. Dette hænger sammen med, at det
er bilfabrikanten, der er ansvarlig for, at bilerne er sikre og stabile at køre med,
inden for de af bilfabrikanten fastsatte vægtgrænser.