Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2016473_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. februar 2019
2019-605
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Søren Egge Rasmussen (EL).
Spørgsmål 322:
Vil ministeren tage initiativ til, at godkendelsesregler for anhængertræk til elbi-
ler, som det praktiseres i f.eks. Tyskland og Østrig, også administrativt kan
gennemføres i Danmark?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Færdselsstyrelsen, der har oplyst følgende:
”Regler
om tilkoblingsanordninger på elbiler
Krav til nye køretøjers tekniske indretning og udstyr reguleres primært af EU-
typegodkendelsesreglerne for motorkøretøjer.
Reglerne om tilkoblingsanordninger (anhængertræk) reguleres således af for-
ordning 661/2009/EF af 13. juli 2019 om krav til typegodkendelse for den ge-
nerelle sikkerhed for motorkøretøjer, påhængskøretøjer dertil samt systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne køretøjer. Det er i for-
ordningen bestemt, at komponenter til mekanisk sammenkobling af vogntog
skal opfylde bestemmelserne i UNECE-regulativ 55, supplement 1.
Bestemmelser om tilkoblingsanordninger er uafhængige af bilens drivmiddel
og gælder således også for elbiler.
Af UNECE-regulativ 55 fremgår det, at det er alene er bilfabrikanter, der kan
fastsætte tilladte tilkoblede vægte. Der er således ikke lovgivningsmæssige be-
grænsninger for, at bilfabrikant kan bestemme, at en elbil skal forsynes med en
tilkoblingsanordning.
Det er derimod ikke tilladt at godkende tilkoblingsanordninger på biler, hvor
bilfabrikanten ikke tillader tilkoblede vægte. Dette hænger sammen med, at det
er bilfabrikanten, der er ansvarlig for, at bilerne er sikre og stabile at køre med,
inden for de af bilfabrikanten fastsatte vægtgrænser.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 322: MFU spm. om ministeren vil tage initiativ til, at godkendelsesregler for anhængertræk til elbiler, som det praktiseres i f.eks. Tyskland og Østrig, også administrativt kan gennemføres i Danmark, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016473_0002.png
Der kan i visse tilfælde foretages konstruktive ændringer på et EU-
typegodkendt køretøj, efter det er taget i brug i Danmark. Køretøjet vil herefter
kun lovligt kunne anvendes på færdselslovens område, hvis det efterfølgende
godkendes ved syn efter nationale regler om køretøjers indretning og udstyr.
I Danmark er tilkoblingsanordninger reguleret i bekendtgørelse nr. 1595 af 15.
december 2016 om detailforskrifter for køretøjers indretning og udstyr samt
bekendtgørelse nr. 136 af 22. marts 1993 om synsfri sammenkobling af bil og
små påhængskøretøjer (under 3.500 kg).
De danske regler for tilkoblingsanordninger følger UNECE-regulativ 55, idet
tilkoblingsanordninger skal monteres efter bilfabrikantens anvisninger, jf. pkt.
9.05.021 i bekendtgørelse om detailforskrifter for køretøjers indretning og ud-
styr. Det er således som udgangspunkt ikke tilladt at godkende tilkoblingsan-
ordninger på biler, hvor bilfabrikanten ikke tillader tilkoblede vægte.
Efter Færdselsstyrelsens praksis kan det dog tillades, at en privatperson kan få
en tilkoblingsanordning på sin elbil med henblik på at transportere cykler
også selvom bilen fra producentens side ikke er godkendt til at få tilkobling
monteret. Dette skyldes, at det ikke vurderes at medføre en nævneværdig for-
ringelse af køretøjssikkerheden, når der sættes cykel på et cykelstativ, idet cyk-
lens vægt er marginal set i sammenhæng med bilens vægt.
Efter montering af tilkoblingsanordningen,
samt et syn,
får bilen status i køre-
tøjsregisteret som monteret med tilkobling, og de tilladte vægte for påhængskø-
retøjet bliver fastsat til 0 kg, og der må ikke fastsættes tilladelse til synsfri
sammenkobling. Det betyder i praksis, at tilkoblingsanordningen udelukkende
må anvendes til cykelstativ og transport af cykler.
Tysk og østrigsk godkendelsesordning
Færdselsstyrelsen er bekendt med, at der i en periode har eksisteret en ord-
ning, som har muliggjort, at den tyske institution TÜV har fået bestemte tilkob-
lingsanordninger EU-typegodkendt til visse biler uden om bilfabrikanterne.
Den procedure er dog ikke længere mulig, idet UNECE-regulativ 55, der inde-
holder de internationale bestemmelser for tilkoblingsanordninger, er revideret
i februar 2018. Det præciseres i revisionen, at det alene er bilfabrikanten, der
kan fastsætte de tilladte tilkoblede vægte, og at godkendelsen af en tilkoblings-
anordning skal nægtes, hvis bilfabrikanten ikke har fastsat tilkoblingsvægte.
Revisionen varetager desuden et forbrugerbeskyttelseselement, idet bilfabri-
kanterne ikke har pligt til at garantere for deres produkter, når de er anvendt
eller ændret uden om de retningslinjer, bilfabrikanterne har stillet.
I øvrigt oplyses, at der kan være flere årsager til, at elbiler ikke må trække et
påhængskøretøj. Ofte er det primært rækkevidden, der mindskes af den ekstra
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 322: MFU spm. om ministeren vil tage initiativ til, at godkendelsesregler for anhængertræk til elbiler, som det praktiseres i f.eks. Tyskland og Østrig, også administrativt kan gennemføres i Danmark, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016473_0003.png
vægt og større luftmodstand. Desuden bliver elmotor og batterier belastet yder-
ligere med den forøgede vægt, hvilket udfordrer en effektiv nedkøling af motor
og batterier.”
Lad mig afslutningsvis nævne, at selv om der i dag er få elbiler, der må trække
et påhængskøretøj, forventer jeg, at der over tid vil komme mange flere elbiler
på markedet med mulighed for at trække et påhængskøretøj. Teknologien er
således i konstant udvikling, og der er i dag flere og flere elbiler på markedet,
ligesom batteriteknologien og opladningsmulighederne er forbedret betydeligt.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen