Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2012668_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. februar 2019
2019-604
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 22. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget Trine Bramsen (S).
Spørgsmål nr. 321:
Vil ministeren
med henblik på at undgå ulykker ved kommende letbaner
redegøre for ulykker i forbindelse med letbanen i Århus? Herunder bedes mini-
steren redegøre for antallet af ulykker, ulykkernes karakteristika samt eventuel-
le indsatser indført for at undgå yderligere ulykker.
Svar:
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet yder et tilskud til anlægget af Aarhus
Letbane, som ejes af Aarhus Kommune og Region Midtjylland. Ansvaret for
driften af letbanen, herunder de sikkerhedsmæssige indsatser, ligger således
hos ejerkredsen og forvaltes af driftsselskabet Aarhus Letbane I/S.
Jeg har på den baggrund bedt Aarhus Letbane I/S om bidrag til besvarelsen.
Aarhus Letbane I/S har oplyst følgende:
”Aarhus
Letbane indledte juni 2017 testkørsler på strækningen Aarhus H
Aarhus Universitetshospital svarende til normal drift. Strækningen åbnede for
passagerer den 21. december 2017. Den 25. august 2018 blev letbanestræknin-
gen udvidet til også at omfatte Aarhus Universitetshospital
Lisbjergskolen
samt Aarhus H
Odder. På sidstnævnte strækning kører Letbanen på signaler
adskilt fra den øvrige trafik.
Ulykker på letbanen
Siden juni 2017 og frem til og med januar 2019 har Aarhus Letbane været in-
volveret i 21 ulykker. Samtlige ulykker er sket på den såkaldte indre strækning
fra Mindet i Aarhus C til Brendstrupgårdsvej i Skejby i det centrale Aarhus.
Ulykkerne fordeler sig således på modparter:
Køretøjer (bil, lastbil): 14
Fodgængere: 5
Cyklister: 2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: MFU spm. om en redegørelse for ulykker i forbindelse med letbanen i Århus, til transport-, bygnings- og boligministeren
2012668_0002.png
Ingen af ulykkerne har resulteret i livstruende personskader. Langt de fleste
ulykker har udelukkende medført mindre, materielle skader på køretøjer og
letbanetog.
Østjyllands Politi har været tilkaldt til samtlige ulykker og har valgt at lave rap-
port på alle ulykker. I samtlige tilfælde har Østjyllands Politi efterfølgende vur-
deret, at modparten enten har overtrådt vigepligt, rødt lys eller forbud mod
venstresving eller U-vending eller krydset sporene uden at se sig for.
Den mest udbredte ulykkestype er køretøjer, der svinger til venstre ind over det
midterlagte letbanetracé og herved påkører letbanetog. Dette gælder for otte
ulykker.
Aarhus Letbane er godkendt efter gældende færdselslov. Det betyder, at man
ikke kommer i konflikt med letbanen, hvis man overholder færdselsreglerne.
Det er Aarhus Letbanes opfattelse, at letbanen er sikker, men at der dels er en
udfordring med trafikkulturen, dels at et nyt letbanesystem kræver en vis til-
vænning.
Aarhus Letbane er dog involveret i relativt få ulykker sammenlignet med andre
letbaner.
Bybanen i Bergen, der kan sammenlignes med Aarhus Letbane og blandt andet
benytter samme type letbanetog, var involveret i 58 ulykker over de første 30
måneders drift, herunder en enkelt dødsulykke. Det svarer cirka til dobbelt så
høj en ulykkesfrekvens som Aarhus Letbanes.
Indsatser
I forbindelse med opstarten af letbanens testkørsler i sommeren 2017 blev der
gennemført
en sikkerhedskampagne. Under overskriften ’Pas på Letbanen –
den er ny i trafikken’ blev der over flere uger gjort opmærksom på det nye
transportmiddel i avisannoncer, på sociale medier, diverse hjemmesider, plaka-
ter og flyers til nærliggende virksomheder og institutioner samt ikke mindst
omfattende omtale i lokale medier.
Efterfølgende har Aarhus Letbane vedligeholdt omgivelsernes opmærksomhed
på sikkerhed gennem interviews og udtalelser i de lokale medier, eksempelvis i
forbindelse med ulykke eller testkørsler på den endnu ikke åbnede letbane-
strækning mellem Aarhus og Grenaa.
Sikkerhed har førsteprioritet for Aarhus Letbane og letbanens operatør, Keolis.
Derfor er der en løbende dialog med Aarhus Kommune og Østjyllands Politi om
de konkrete ulykker, herunder hvad der kan gøres for at minimere antallet af
ulykker fremover. Det er kommunen og politiet, der er ansvarlige for vejenes
udformning, trafikregler og lyskryds.
Side 2/3
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 321: MFU spm. om en redegørelse for ulykker i forbindelse med letbanen i Århus, til transport-, bygnings- og boligministeren
2012668_0003.png
Der nedsættes endvidere en arbejdsgruppe, der skal arbejde med at reducere
eller eliminere risikoen for ulykker på udvalgte steder langs med letbanestræk-
ningen. Arbejdsgruppen består af repræsentanter for Vejregelgruppen, Vejdi-
rektoratet, Østjyllands Politi, Aarhus Kommune, Keolis og Aarhus Letbane og
skal ikke mindst fokusere på den mest udbredte ulykkestype; venstresvingende
køretøjer.”
Aarhus Letbane I/S har ligeledes udarbejdet et oversigtsskema over de 21 hæn-
delser på strækningen, som jeg vedlægger som bilag til dette brev.
Side 3/3
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen