Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
5. februar 2019
2019-522
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 18. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 315:
Ministeren bedes kommentere talepapiret fra Støjgruppen Allingvej/ Borgrup-
pen Allingvej vedrørende hastighedsnedsættelse på motorvejen i udadgående
retning fra Folehaven til Avedøre Havnevej, jf. TRU alm. del - bilag 173.
Svar:
Som det fremgik af mit svar på spørgsmål nr. 55 TRU alm. del har Vejdirekto-
ratet foretaget en vurdering af konsekvenserne af rejsetiderne ved at nedskilte
hastigheden i udadgående retning på Holbækmotorvejen, så den svarer til den
skiltede hastighed på tilsvarende strækning i indadgående retning.
Vurderingen er derfor foretaget for en strækning fra Sønderkær, hvor der for-
udsættes skiltning med 60 km/t, og inkl. trinvise accelerationer fra 60 km/t til
70 km/t til 90 km/t, til de fulde 110 km/t, når hastighedsgrænserne gradvist
sættes op. Samlet udgør strækningen fra Sønderkær til, hvor hastigheden for-
udsættes skiltet op til 110 km/t ca. 3,4 km. Herefter er det forudsat, at der går
yderligere ca. 400 m, før bilerne når de fulde 110 km/t.
Støjgruppen har ifølge Vejdirektoratet foretaget en mere forsimplet beregning
på en 2 km lang strækning og ved at ændre hastigheden fra 110 km/t til 90
km/t. Dette giver alt andet lige mindre rejsetidstab, som følge af kortere stræk-
ning og lavere hastighedsforskel, men også mindre støjgevinster.
Metoden for opgørelse af samfundsøkonomi på transportområdet foreskriver,
at tidstab er et samfundsøkonomisk tab (og tidsgevinst er en samfundsøkono-
misk gevinst), også hvis formålet med turen er f.eks. fritid eller passagererne
ikke er i arbejde. Det skyldes, at samfundsøkonomi sigter mod at inddrage alle
effekter, der har værdi for den enkelte borger, hvilket inkluderer tid brugt til
transport, også selvom den ikke er direkte relateret til arbejde. Hvis effekterne
kun blev opgjort for f.eks. ture til og fra arbejde og for erhvervskørsel, ville de
samfundsøkonomiske effekter blive undervurderet.