Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2038893_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
1. april 2019
2019-511
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra MF Liselotte Blixt (DF).
Spørgsmål nr. 313:
Flere steder langs motorvejsnettet er der etableret dynamisk skiltning. Hvad er
ministerens holdning til, at parterne Vejdirektoratet, DSB og Banedanmark
ikke kan finde en teknisk holdbar løsning for et informationsdisplay? Og påhvi-
ler der efter ministerens opfattelse ikke disse (statslige) aktører et særligt an-
svar for at finde en løsning for denne betydelige brik i et nationalt vigtigt an-
lægsprojekt?
Svar:
Jeg går ud fra, at spørgeren refererer til informationsdisplayet på Køge Nord
Station.
Banedanmark har i samarbejde med Køge Kommune og DSB, kigget på mulig-
hederne for at etablere en løsning med et display på Køge Nord Stations gang-
bro under forudsætning af, at der kunne findes en teknisk løsning, som kan
oplyse trafikanterne om eksempelvis køre-/ventetider til bestemte destinatio-
ner på en hensigtsmæssig måde, så bilister ville vælge tog frem for bil.
Vejdirektoratet har tidligere oplyst Banedanmark, at oplysninger om aktuelle
forhold, der tilsiger, at bilister skal ændre transportmiddel her og nu vil være
uhensigtsmæssig, da der kan opstå farlige trafikale situationer pga. pludselige
vognbaneskift. Det skyldes, at reaktionstiden fra bilisten har set informationen
til, at der skal drejes af, er meget kort.
Banedanmark har derfor ved ejerkredsmøder meddelt ejerkredsen, bestående
af Køge Kommune, DSB og Banedanmark, at hovedformålet med etablering af
en informationstavle på Køge Nord Station
som af ejerskabskredsen i 2016
blev beskrevet som
”at påvirke så mange som muligt til at skifte fra bil til tog”
ikke kan opfyldes.
På baggrund heraf, mener jeg, at de statslige aktører i høj grad har påtaget sig
ansvar, da de har vurderet muligheden for at opsætte informationsdisplayet, og
er kommet frem til, at trafikanternes sikkerhed vægter højest.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 313: Spm. om, hvad ministerens holdning er til, at parterne Vejdirektoratet, DSB og Banedanmark ikke kan finde en teknisk holdbar løsning for et informationsdisplay, til transport-, bygnings- og boligministeren
2038893_0002.png
Køge Kommune og DSB har endvidere foreslået en løsning med laserlys, som
dog ikke er detailundersøgt endnu.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen