Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2011738_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. februar 2019
2019-510
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 308:
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil sikre, at der fortsat vil være
kollektive transportmuligheder af samme eller højere kvalitet mellem by- og
landdistrikter, samt i landdistrikterne?
Spørgsmålet stilles med henvisning til artiklen i Ingeniøren (ing.dk) den 16.
januar 2019:”Regeringsplan: Kommuner overtager ansvaret for regional tra-
fik”.
Svar:
Det er de fælleskommunale trafikselskaber, der også i fremtiden får ansvaret
for at tilrettelægge den lokale og regionale kollektive trafik. Trafikselskaberne
vil, bortset fra Sjælland, omfatte de samme geografiske områder som i dag,
men alene med deltagelse af kommunerne.
Lokal kollektiv bustrafik
Kommunerne i trafikselskaberne vil - som i dag
få ansvaret for at bestille og
finansiere den kommunale kollektive bustrafik.
Den kommunale kollektive trafik består i dag dels af ruter med et ruteforløb
inden for kommunen dels af kortere ruter, der binder lokalområder inden for
to eller flere kommuner sammen, og som samfinansieres af kommunerne. Det
gælder særligt i hovedstadsområdet, hvor kommunerne er mindre og befolk-
ningstætheden større.
Trafikselskaberne står for udbud- og indkøb af denne trafik, administration af
entreprenørkontrakter, billet- og takstsystem, indtægtsfordeling, beregning og
opkrævning af tilskud fra kommunerne mm. Dette lægger regeringen ikke op til
at ændre på.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 308: Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at der fortsat vil være kollektive transportmuligheder af samme eller højere kvalitet mellem by- og landdistrikter, samt i landdistrikterne, til transport-, bygnings- og boligministeren
2011738_0002.png
Regional kollektiv bustrafik
Regeringen lægger op til, at det i fremtiden skal være trafikselskabets bestyrel-
se, der planlægger og træffer beslutning om omfang og kvalitet af den regionale
kollektive bustrafik udført som offentlig servicetrafik inden for trafikselskabets
område.
Trafikselskabets bestyrelse får ret til at finansiere udgiften til den regionale
bustrafik hos kommunerne, der deltager i trafikselskabet. Regeringens forslag
er, at udgiften til den regionale bustrafik fordeles på kommunerne efter ind-
byggertal. Omvendt vil de midler regionerne i dag bruger på denne type af bus-
trafik blive fordelt efter indbyggertal til kommunerne som et statsligt tilskud.
Trafikselskaberne får derudover pligt til at udarbejde 4-årige strategiske planer
for den regionale kollektive trafikbetjening.
Privatbaner
Endelig får trafikselskaberne til opgave at sikre, at der også i fremtiden vil være
privatbaner, som vi kender det i dag.
Regeringen lægger op til, at trafikselskaberne fra staten skal modtage et tilskud
pr. kilometer trafikeret privatbane, som svarer til hvad trafikselskaberne i dag i
gennemsnit bruger på at drive privatbanerne. Det statslige tilskud til privatba-
nerne vil blive givet som et direkte tilskud til trafikselskabet og kommer ikke til
at indgå i bloktilskuddet.
Det vil sige, at de økonomiske rammer, som trafikselskaberne har til at drive
privatbanerne for, samlet set er uændrede.
Forudsætningen for udbetalingen af det statslige tilskud vil som i dag være
betinget af, at der fortsat er en togbetjening af den pågældende privatbane-
strækning.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen