Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. februar 2019
2019-510
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 307:
Hvorledes mener ministeren, at regeringens plan om, at kommunerne skal
overtage regionernes ansvar for den regionale trafik harmonerer med regerin-
gens vision om ”vækst og udvikling i hele landet”.
Spørgsmålet stilles med henvisning til artiklen i Ingeniøren (ing.dk) den 16.
januar 2019:”Regeringsplan: Kommuner overtager ansvaret for regional tra-
fik”.
Svar:
Med de over 100 initiativer som regeringen annoncerede i ”Vækst og udvikling
i hele Danmark” fra 2015 og siden har sat i værk, ønskede regeringen at skabe
vækst og udvikling i hele Danmark og gøre det lettere at bo og arbejde overalt i
Danmark.
Den lokale og regionale kollektive trafik understøtter på forskellig vis denne
strategi ved f.eks. at transportere børn og unge frem og tilbage til uddannelses-
institutioner, ved at tilbyde en transportmuligheder for den del af befolkningen
der ikke har bil, ved at spille sammen med den landsdækkende kollektive trafik
mm.
Det kræver både en trafikfaglig indsigt og et lokalkendskab at tilpasse den loka-
le og regionale kollektiv trafik til de behov og udfordringer, der er i de forskelli-
ge dele af Danmark. Derfor fastholdes de fælleskommunale trafikselskaber i
regeringens udspil.
Kommunerne i trafikselskaberne får - som i dag - ansvaret for at bestille og
finansiere den kommunale kollektive trafik. Så her er der ingen ændringer.
De regionale busruter vil fremover blive finansieret af kommunerne i fælles-
skab ved, at de midler, som regionerne i dag bruger på bustrafik, overføres til
kommunerne som statsligt tilskud.