Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
6. februar 2019
2019-510
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål nr. 306:
Vil ministeren redegøre for, hvordan regeringen vil sikre, at de kommuner, der
fremover vil skulle drive privatbanerne, vil opretholde driften, når finansierin-
gen skal tillægges bloktilskuddet fremfor at puljes i de nuværende regioner?
Spørgsmålet stilles med henvisning til artiklen i Ingeniøren (ing.dk) den 16.
januar 2019:”Regeringsplan:
Kommuner overtager ansvaret for regional tra-
fik”.
Svar:
De eksisterende trafikselskaber vil fortsætte som fælles kommunale trafiksel-
skaber. Det er trafikselskaberne, der får til opgave at sikre, at der også i fremti-
den vil være privatbaner, som vi kender det i dag.
Det er regeringens oplæg, at trafikselskaberne fra staten skal modtage et til-
skud, der svarer til hvad trafikselskaberne i dag bruger på at drive privatbaner-
ne. Tilskuddet vil, som i dag, blive fordelt efter kilometer trafikeret privatbane.
Det statslige tilskud til privatbanerne vil blive givet som et direkte tilskud til
trafikselskabet, og kommer ikke til at indgå i bloktilskuddet.
Det vil sige at de økonomiske rammer, som trafikselskaberne har til at drive
privatbanerne for, samlet set er uændrede.
Forudsætningen for udbetalingen af det statslige tilskud vil som i dag være
betinget af, at der fortsat er en togbetjening af den pågældende privatbane-
strækning i form af f.eks. en minimumsgrænse for antal togkilometre banen
skal betjenes med. Den endelige fastlæggelse af den minimale trafikbetjening
som forudsætning for det statslige tilskud er ikke endeligt fastlagt.