Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2007183_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
29. januar 2019
2019-477
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 16. januar 2018 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikkemedlem af udvalget (MFU) Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål 300:
Vil ministeren bekræfte, at boligreguleringslovens § 5, stk. 6, skal opfattes som
udlejerens forpligtigelse til funktionsdygtig vedligeholdelse af det modernise-
rede lejemål, som beskrevet i lejelovens § 19? Og vil ministeren i bekræftende
fald beskrive, hvilke incitamenter ministeren ser til at bringe lejemål til nutidi-
ge standarder, hvad angår anvendelse af energiformer, interiør etc., som det
syntes ministeren magtpåliggende i samrådet i TRU den 10. januar 2019?
Svar:
Jeg forstår spørgsmålet således, at spørgeren ønsker oplyst, hvordan boligregu-
leringslovens § 5, stk. 6, skal forstås, og hvilken vedligeholdelsesstand bestem-
melsen pålægger udlejeren at opretholde for det gennemgribende forbedrede
lejemål, for at lejen kan fastsættes efter lovens § 5, stk. 2.
Jeg har indhentet svarbidrag fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, som oplyser
følgende:
”Det
følger af boligreguleringslovens § 5, stk. 6, at udlejeren skal opretholde
den gennemgribende forbedring af lejemålet. Anses udlejeren ikke at have op-
fyldt sin pligt til at opretholde den gennemgribende forbedring, skal lejen for
fremtiden beregnes efter § 5, stk. 1.
Reglen indebærer et krav om, at de lejemål, hvor lejen fastsættes efter § 5, stk.
2, også fremover bevarer karakteren af gennemgribende forbedrede lejemål.
Manglende opretholdelse af den gennemgribende forbedring kan ske ved, at
udlejeren ikke udfører den løbende vedligeholdelse og fornødne fornyelse af de
udførte forbedringer, eller ved at udlejeren foretager ændringer, hvorved leje-
målet samlet set mister karakteren af fortsat at være gennemgribende forbed-
ret.
Vurderingen retter sig imod de udførte forbedringer, som samlet set bevirker,
at lejemålet kan anses at være gennemgribende forbedret. Der er således ikke
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 300: MFU spm. om ministeren vil bekræfte, at boligreguleringslovens § 5, stk. 6, skal opfattes som udlejerens forpligtigelse til funktionsdygtig vedligeholdelse af det moderniserede lejemål, som beskrevet i lejelovens § 19, til transport-, bygnings- og boligministeren
2007183_0002.png
tale om, at vedligeholdelsesmangler, der ikke påvirker lejemålets samlede ka-
rakter af at være gennemgribende forbedret, kan medføre en ændring af lejen.
Endelig
bemærkes, at udlejeren alene har mulighed for at fastsætte lejen efter §
5, stk. 2, såfremt ejendommen har opnået en energiramme på A-D i energi-
mærkningen, eller såfremt udlejeren har afholdt udgifter for et nærmere be-
stemt beløb til energiforbedringer vedrørende den del af ejendommen, der an-
vendes til beboelse, jf. § 5,
stk. 3.”
For så vidt angår den sidste del af spørgsmålet om incitamenter til at bringe
lejemål til nutidige standarder finder jeg stadig, at boligreguleringslovens § 5,
stk. 2, indeholder tilstrækkelige incitamenter til at bringe boliger til det kvali-
tetsniveau, som vi forventer af en bolig i dag.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen