Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
4. februar 2019
2019-450
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 15. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Morten Bødskov (S).
Spørgsmål nr. 292:
Hvis Banedanmark har fældet træerne på matriklen, jf. TRU alm. del
–
spørgsmål 291, som tilmed medvirkede til at reducere støjen fra jernbanen,
agter Banedanmark så at genetablere beplantningen langs banelegemet og, i
den periode det tager for træerne at vokse sig til før-fældningsstørrelse, at
kompensere beboerne i boligområdet ved Ruskær i Rødovre med støjdæmpen-
de foranstaltninger?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:
”Banedanmark
kan oplyse, at støjmålinger viser, at vegetation har en meget
begrænset effekt på støjniveauet. Det er kun muligt at påvise en støjmæssig
forskel, såfremt plantebæltet består af store tykke træstammer, der står i en
dybde på ca. 20 meter, hvilket ikke var tilfældet på matrikel nr. 8gd. Ydermere
skal vegetationen bestå af en tyk og tæt bundvegetation, som kræver løbende
vedligehold. Dette er ikke tilfældet for beplantning langs jernbanenettet. Vege-
tationen langs banen har således primært en visuel betydning, fordi man ikke
kan se, hvad der foregår bag bevoksningen. Med baggrund i ovenstående vil et
plantebælte langs banen ikke blive etableret ud fra et støjmæssigt hensyn.
Banedanmark havde indtil 2014 en tilskudsordning til støjreducerende tiltag til
boliger langs de eksisterende jernbaner. På daværende tidspunkt havde samtli-
ge tilskudsberettigede boliger i Danmark fået tilbudt tilskud til støjisolering.
Senest i 2010 fik de tilskudsberettigede boliger på Ruskær tilbud om støjisole-
ring. Ingen af boligerne valgte dog at gøre brug af tilbuddet.
En væsentlig del af støjen fra tog udspringer fra kontakten mellem hjul og
skinne, hvorfor Banedanmarks støjindsats siden 2014 har bestået i arbejdet
med støjdæmpning ved kilden (aktiv bekæmpelse) frem for ved modtagerne
(passiv foranstaltning). Dette arbejde består bl.a. i skinneslibning, således at
friktionen mellem hjul og skinner formindskes og dermed støjer mindre. Ba-