Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
8. februar 2019
2019-377
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del 287), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kristian Pihl Lorentzen (V).
Spørgsmål nr.287:
Vil ministeren oplyse, hvorfor de danske togsikkerhedsmyndigheder ikke fik
underretning om togulykken i Hamborg i 2014, hvor trailere lastet på godsvog-
ne faldt af toget, jf. artiklen
(”Myndighederne fik ikke besked om tysk togulykke
- nu kræver politikere handling fra
ministeren”, tv2.dk, 10. januar 2019)? Her-
under bedes ministeren oplyse, om den manglende melding om ulykken skyl-
des fejl hos de tyske myndigheder eller fejl på det europæiske niveau? Endelig
bedes ministeren oplyse, hvilke initiativer den danske regering vil tage for at
manglende vidensdeling om togulykker ikke gentager sig i fremtiden?
Svar:
Jeg kan oplyse, at jeg har har skrevet til Transportkommissær Violeta Bulc og
mine kollegaer i Tyskland, Belgien, Holland, Italien, Norge, Schweiz, og Østrig
med henblik på at understrege ønsket fra dansk side om hurtigst muligt at få
etableret et nyt og mere effektivt og forpligtende indberetningsystem for hæn-
delser og ulykker på jernbanen.
Jeg kan endvidere henvise til følgende oplysninger fra Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen vedrørende togulykken i Hamborg:
”De konkrete oplysninger om
ulykken i Hamborg i 2014 har Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen (herefter styrelsen) fået fra den involverede jernbanevirksom-
hed, Hector Rail. Hector Rail har overfor styrelsen oplyst, at den tyske havari-
kommission blev orienteret om ulykken på ulykkestidspunktet, og at den tyske
havarikommission vurderede, at der ikke var behov for en nærmere undersø-
gelse fra deres side. Dette er, i henhold til oplysningerne fra Hector Rail, årsa-
gen til, at der ikke forefindes en offentlig rapport fra de tyske myndigheder for
ulykken. For så vidt angår de nationale havarikommissioners undersøgelse af
ulykker og hændelser kan det generelt oplyses, at det er de enkelte medlems-
lande, der selv fastsætter kriterierne for myndighedernes involvering. I forbin-
delse med ulykken i Hamborg i 2014, har den tyske havarikommission således,
ud fra det oplyste, valgt ikke at foretage en undersøgelse af hændelsen, hvorfor
der udelukkende foreligger en undersøgelse fra den involverede jernbanevirk-
somhed, Hector Rail.
I den forbindelse kan det nævnes, at det fremgår af EU’s