Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2002692_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. januar 2019
2019-326
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 11. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DF).
Spørgsmål nr. 286:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Taxachauffør
til dreng med autisme:
’Autisme findes ikke –
du skal
bare tage sig sammen’”
bragt på bt.dk den 4.
januar 2019 og redegøre for sin holdning? Og agter ministeren at tage kontakt
til taxabranchen og andre relevante parter indenfor den offentlige transport,
for at høre hvad transportbranchen/taxabranchen har taget af initiativer på
dette område? Der kan desuden henvises til artiklen ”Chauffør
smed mor og 7-
årig søn af bussen: - Vi græd begge, da vi kom ud”
bragt på nyheder. Tv2.dk
den 7. december 2018.
Svar:
Uanset der er tale om en 3 år gammel sag, vil jeg gerne understrege, at de situa-
tioner der beskrives i artiklen om taxikørsel virker helt uacceptable. Det fore-
kommer mig uforståeligt, at Københavns Kommune, som betalte for kørslen,
ikke øjeblikkeligt tog affære over for selskabet og forlangte en service svarende
til drengens behov og det kommunen betalte for.
Når det er sagt, så er det min holdning, at det først og fremmest er taxiselska-
bernes, den enkelte vognmands og den enkelte chaufførs ansvar at sikre en
ordentlig kundeservice. Taxi er en dyr transportform, og kunderne har en be-
rettiget forventning om at få en service svarende til prisen.
Med den nye taxilov er der indført en klageordning for taxi, så borgerne har
mulighed for at klage, såfremt selskaberne ikke lever op til dette ansvar. Klage-
nævnet er for nuværende under etablering, og det forventes at kunne behandle
klager primo 2019.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen