Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2016469_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
15. februar 2019
2019-296
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 9. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 284:
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. januar 2019 fra Køge Kom-
mune vedrørende informationsdisplayprojekt i forbindelse med Køge Nord
Station, jf. TRU alm. del - bilag 156.
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:
”Opsætning
af display på gangbroen indgår ikke i det oprindelige projektgrund-
lag fra 2009. Der har i forbindelse med projektet Den nye bane København-
Ringsted således aldrig været en særskilt bevilling til opsætning af informati-
onsdisplay på Køge Nord Station.
Opsætning af display på gangbroen er ligeledes ikke beskrevet som en fast del
af dommerbetænkningens vinderforslag, men fremgår som et tilvalg, hvor mu-
lighederne for opsætning skal bearbejdes.
Det er en forudsætning, at der kan tilvejebringes midler til finansiering af en
sådan løsning, da det som nævnt ikke er en del af det oprindelige projektgrund-
lag.
Banedanmark har, i samarbejde med Køge Kommune og DSB, kigget på mulig-
hederne for en løsning med et display på Køge Nord Stations gangbro under
forudsætning af, at der kunne findes en teknisk løsning, som kan oplyse trafi-
kanterne om eksempelvis køre-/ventetider til bestemte destinationer på en
hensigtsmæssig måde, så bilister ville vælge tog frem for bil.
Vejdirektoratet har tidligere oplyst Banedanmark, at oplysninger om aktuelle
forhold, der tilsiger, at bilister skal ændre transportmiddel her og nu vil være
uhensigtsmæssig, da der kan opstå farlige trafikale situationer pga. pludselige
vognbaneskift.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 284: Spm. om kommentar til henvendelse af 9/1-19 fra Køge Kommune vedrørende informationsdisplayprojekt i forbindelse med Køge Nord Station, til transport-, bygnings- og boligministeren
2016469_0002.png
Det skyldes, at reaktionstiden fra bilisten har set informationen til, at der skal
drejes af, er meget kort. Der er ca. 200 meter fra gangbroen til afkørslen ved
Egedesvej. Der er ligeledes ca. 200 meter mellem Ølsemaglebroen og gangbro-
en. Ølsemaglebroen spærrer således for udsynet til gangbroen indtil ca. 200
meter før.
Banedanmark har derfor ved ejerkredsmøder meddelt ejerkredsen, bestående
af Køge Kommune, DSB og Banedanmark, at hovedformålet med etablering af
en informationstavle på Køge Nord Station
som af ejerskabskredsen i 2016
blev beskrevet som
”at påvirke så mange som muligt til at skifte fra bil til tog”
ikke kan opfyldes.
Køge Kommune og DSB har foreslået en løsning med laserlys. Denne løsning er
dog ikke detailundersøgt i en grad, at der på nuværende tidspunkt kan siges
noget om gangbarhed af denne løsning. Desuden er der i ejerskabskredsen hel-
ler ikke defineret et egentligt formål for et lysdisplay, da det oprindelige hoved-
formål ikke kan opfyldes.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen