Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1997689_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
9. januar 2019
2019-31
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 2. januar 2019 stillet mig
følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra ikke-medlem af udvalget (MFU)
Torsten Schack Peder-
sen (V).
Spørgsmål nr. 270:
Hvem har ansvaret, hvis der skal ske en trafikopgradering, eksempelvis fra et
T-kryds til en rundkørsel, i krydset mellem en kommunal vej og en statsvej, og
kan den kommunale vejmyndighed selv vælge at betale for opgraderingen?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, som har oplyst følgende, som
jeg kan henholde mig til:
”Det
er vejmyndigheden der bestemmer, hvilke arbejder der skal udføres på
dens veje, og afholder de udgifter, der er forbundet med sikring og andre forbe-
redende foranstaltninger, anlæg, drift og vedligeholdelse af disse veje. Det
fremgår af. vejlovens § 8 stk. 2.
Vejmyndigheden kan dog indgå aftaler med en anden vejmyndighed om, at
denne helt eller delvis afholder udgifterne til arbejder på vejen. Det fremgår af
vejlovens § 8 stk. 3.
En
kommunal vejmyndighed kan betale for anlægs- eller driftsudgifter i et
kryds, hvor staten også er vejmyndighed. Staten skal som vejmyndighed dog
godkende det ønskede anlægs- eller driftsprojekt. En trafikopgradering i et
kryds med to vejmyndigheder kræver således enighed mellem de involverede
vejmyndigheder.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen