Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
2000155_0001.png
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
14. januar 2019
2018-6951
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 21. december 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 260:
Hvad vil konsekvenserne, såvel i form af mistede indtægter og en forlængelse af
tilbagebetalingstiden, være af at gøre det hhv. gratis og 50 pct. billigere for elbi-
ler at passere Storebælt?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Sund & Bælt Holding A/S, der oplyser følgen-
de:
”Konsekvenserne af at gøre det henholdsvis gratis eller 50 pct. billigere for elbi-
ler at køre over Storebælt afhænger i høj grad af, hvor mange elbiler der ventes
at køre over Storebælt i de kommende år. Dette bestemmes dels af elbilernes
andel af bilparken, dels af brugen af elbiler på forskellige rejseafstande.
Der er aktuelt meget store forskelle på forventningerne til indfasningen af elbi-
ler i bilparken, både hvad angår den samlede mængde, og hvad angår hastighe-
den for indfasningen. I forhold til trafikken på Storebælt har elbilernes række-
vidde særlig betydning, da rejserne over Storebælt generelt er længere.
På grund af den store usikkerhed om udviklingen i antallet af elbiler, er det ikke
muligt at beregne konkret, hvad konsekvenserne af gratis eller 50 pct. billigere
passage af Storebælt for elbiler vil være for A/S Storebælts indtægter og for
tilbagebetalingstiden for gælden i selskabet. Det kan dog konkluderes, at det vil
reducere A/S Storebælts indtægter og medføre en forlængelse af tilbagebeta-
lingstiden.
Endelig bemærkes, at betalingen for brug af vejforbindelsen på Storebælt er
baseret på automatisk opmåling af køretøjerne i relation til længde, højde og
vægt. Det sikrer en effektiv betalingsopkrævning og et effektivt flow gennem
betalingsanlægget, så køretøjerne kan passere hurtigst muligt og uden kødan-
nelser. En reduceret takst for elbiler eller gratis passage for elbiler kan kun lade
sig gøre, hvis elbilen er registreret som kunde og tilknyttet en Bizz eller num-
merplade med en aftale om enten reduceret betaling eller
‘nul opkrævning’,
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 260: Spm. om konsekvenser for at gøre det hhv. gratis og 50 pct. billigere for elbiler at passere Storebælt, til transport-, bygnings- og boligministeren
2000155_0002.png
hvor A/S Storebælt kontrollerer anvendelsen med henblik på at sikre sig mod
forsøg på snyd.
Forslaget vil derfor medføre et ekstraordinært administrativt arbejde for sel-
skabet i form af en registrering af elbilen, som skal kontrolleres i CRM-
registret, samt en manuel efterbehandling af alle transaktioner for de tilmeldte
elbiler for at forhindre snyd. I relation til udenlandske køretøjer vil det på nu-
værende tidspunkt kræve, at A/S Storebælt kan indhente de fornødne oplys-
ninger fra andre landes myndigheder.”
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen