Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. januar 2019
2018-6918
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 20. december 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Kaare Dybvad (S).
Spørgsmål nr. 255
Vil ministeren oplyse, om lejernes huslejeindbetalinger må bruges til sneryd-
ning af kommunale veje?
Svar:
Det lægges til grund for besvarelsen, at der spørges til almene lejeres husleje-
indbetalinger.
Det fremgår af almenboligloven, at en almen boligorganisations kerneaktivite-
ter er at opføre, udleje, administrere, vedligeholde og modernisere almene bo-
liger med tilhørende fællesfaciliteter og andre boliger med tilhørende fællesfa-
ciliteter. Det betyder, at som udgangspunkt kan en almen boligorganisation
ikke
inden for rammerne af almenboligloven afholde udgifter til snerydning af
kommunale veje.
Almene boligafdelinger, der grænser op til offentlig vej eller sti, kan dog lovligt
afholde udgifter til snerydning, glatførebekæmpelse, renholdelse af fortove
og/eller stier langs med den almene boligafdeling, såfremt dette er blevet på-
lagt af vejmyndigheden.
For god ordens skyld skal det nævnes, at almenboliglovens § 6, stk. 2, giver
mulighed for, at en boligorganisation kan etablere et selskab, der kan udføre
aktiviteter, som har en naturlig tilknytning til boligerne og administrationen af
disse. Der kan f. eks. være tale om renholdelse og snerydning af fællesarealer,
som ejes af andre end boligorganisationen eller en afdeling af denne. Selskabet
aflønnes herefter for udførelsen af aktiviteten og indebærer således ikke udgif-
ter for lejerne.