Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
18. januar 2019
2018-6909
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 20. december 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 253:
Vil ministeren på baggrund af sit svar på TRU alm. del spm. 73 uddybe følgen-
de:
om det er korrekt, at ændring af billetter til invalidebiler, som har brug
for parkering tæt ved en elevator på færgen, skal ske telefonisk og ikke
kan gøres på Bornholmslinjens hjemmeside?
om der må opkræves et gebyr for ændring af billetter til invalidebiler,
når det ikke kan gøres på Bornholmslinjens hjemmeside?
invalidebiler skal møde 30 min. før færgeafgang. Er der i kontrakten
med Molslinjen fastsat retningslinjer for, hvor langt væk invalidebiler
bør holde på toiletfaciliteter på havnen, når de venter på færgen?
er det en del af kontrakten med Molslinjen, hvordan der sikres uddan-
nelse af kundeservicepersonale ved eksempelvis telefoniske henvendel-
ser, så passagerer modtager korrekt informationer, eksempelvis om
reglerne for handicap- og pensionistbilletter?
Svar:
Jeg har indhentet bidrag fra ”Bornholmslinjen” (Molslinjen), der
oplyser føl-
gende vedrørende ændring af billetter til invalidebiler på Molslinjens hjemme-
side:
”Der
er på Bornholmslinjens hurtigfærge ”Express 1” seks særlige handicap-
pladser til køretøjer til rådighed til en fast handicappris. Disse billetter kan
købes og ændres uden omkostninger på Bornholmslinjens site eller ved at
kontakte rederiet. Derudover findes der på ”Express 1” seks særlige pladser til
rådighed for køretøjer med dårligt gående. Disse pladser kan gratis bestilles
ved, at kunden
–
efter at have bestilt sin billet til færgen
–
tager kontakt til
Bornholmslinjen. Det er gratis at ændre disse pladser ved kontakt til Born-