Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1993738_0001.png
Si de 1 af 10
Talemanuskript til brug for samrådsspørgsmål Æ
Svar på spørgsmål Æ (omtrykt) vedr. køreplansændring for
linje E og Bx
Spørgsmål Æ: Agter ministeren at følge den store lokale
modstand i
Hvidovre Kommune mod DSB’s
planer om at nedlægge S-togslinje
E’s stop på
Friheden station og pålægge DSB at ændre
beslutningen, så S-togslinje
E’s stop ved Friheden
station fastholdes, og agter ministeren på
tilsvarende vis at pålægge DSB at ændre
beslutningen om at nedlægge S-togslinje
Bx’s stop
på S-togsstationerne Hvidovre, Rødovre og
Brøndbyøster, så også disse stop fastholdes?
Besvarelse:
Indledning
Tak for spørgsmålet.
Jeg vil indledningsvist give et overblik over ændringer i
køreplanen for S-banen fra køreplanen i 2018 til 2019 i
dagtimerne.
Den første ændring er, at linjestrukturen er ændret således, at
de seks fingerstrækninger er blevet parvis sammenbundet.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/12-18 om fastholdelse af S-togslinjernes stop på Friheden St. og på S-togsstationerne Hvidovre, Rødovre og Brøndbyøster, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 2 af 10
Det betyder, at alle tog fra én strækning kun kører til én
anden strækning, dvs. Køgebugt-strækningen er bundet
sammen med Hillerød-strækningen, Høje Taastrup-
strækningen med Farum-strækningen og Frederikssund-
strækningen med Klampenborg-strækningen.
Dette er en tilbagevending til linjestrukturen fra 2015 og
2016. Denne linjestruktur har vist sig mere robust over for
aflysninger af tog i forbindelse med uorden i driften.
Den anden ændring er, at Linje Bx kører som hurtigtog på
Høje Taastrup-strækningen, hvorved de ekstra tog i
myldretiden ikke længere standser på Brøndbyøster, Rødovre
og Hvidovre station.
Den tredje ændring er, at Linje Bx kører som stoptog på
Farum-strækningen, hvorved de ekstra tog i myldretiden
standser på alle stationer. Det vil sige Emdrup, Dyssegård,
Kildebakke og Skovbrynet har fået ni tog i myldretiden frem
for seks tog pr. time.
Den fjerde ændring er, at Linje E ikke standser på Friheden
station, hvorved antal standsninger i dagtimerne mandag til
fredag reduceres fra 12 tog pr. time til seks tog pr. time.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/12-18 om fastholdelse af S-togslinjernes stop på Friheden St. og på S-togsstationerne Hvidovre, Rødovre og Brøndbyøster, til transport-, bygnings- og boligministeren
1993738_0003.png
Si de 3 af 10
I forlængelse hertil bør nævnes, at linje E fra sommeren 2019
får en ekstra standsning på Køge Nord station.
Den femte ændring er, at Linje H ikke standser på Husum
station, hvorved antal standsninger i dagtimerne mandag til
fredag reduceres fra ni tog pr. timen til seks tog pr. time.
Foruden disse ændringer af køreplanen i dagtimerne, så er
der sket en række ændringer for køreplanen for nattetimerne.
DSB kontrakten
Og så vil jeg sige lidt om statens kontrakt med DSB.
At DSB har foretaget ændringer i antallet af standsninger på
nogle S-togsstationer, ligger inden for rammerne af
kontrakten mellem DSB og staten.
Altså: Den kontrakt, som Socialdemokratiet stod i spidsen for
at indgå med DSB i 2015 under den daværende regering
bestående af Socialdemokratiet og Det Radikale Venstre med
støtte fra SF og Enhedslisten.
Jeg læser nu op fra aftaleteksten, som ligger til grund for
kontrakten:
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/12-18 om fastholdelse af S-togslinjernes stop på Friheden St. og på S-togsstationerne Hvidovre, Rødovre og Brøndbyøster, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 4 af 10
”Parterne
er herudover enige om, at DSB skal tildeles større
frihedsgrader i tilrettelæggelsen af trafikken ved, at
trafikken i kontrakten er defineret som en
minimumsforpligtelse. Dette betyder, at DSB frit kan vælge,
hvorvidt der skal køre flere tog i det omfang, at dette kan
betale sig. Parterne noterer sig, at de øgede frihedsgrader
kan betyde visse omlægninger i trafikken på de enkelte
delstrækninger, så svagt benyttede tog
typisk i
ydertimerne
omlægges til at køre i tidsrum på samme
delstrækninger, hvor afgangene kommer flere passagerer til
gavn.”
Citat slut.
DSB blev således af de daværende partier eksplicit i
kontrakten tildelt flere frihedsgrader i tilrettelæggelsen af
trafikken end tidligere.
For det første ved at trafikken i kontrakten blev defineret som
en minimumsforpligtelse. Det betyder, at DSB frit kan vælge,
hvorvidt der skal køre flere tog, i det omfang det kan betale
sig.
For det andet ved, at kontrakten for S-tog hverken indeholder
standsnings- eller linjeplaner, sådan som det er situationen
for fjerntogstrafikken. Der er således
ikke
specifikke krav i
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/12-18 om fastholdelse af S-togslinjernes stop på Friheden St. og på S-togsstationerne Hvidovre, Rødovre og Brøndbyøster, til transport-, bygnings- og boligministeren
1993738_0005.png
Si de 5 af 10
kontrakten om antallet af standsninger på konkrete stationer
på S-togsnettet.
Dagens situation
Nu står vi så i en situation, hvor DSB har valgt at lade to linjer
springe nogle S-togsstationer over, og på en anden linje har
valgt, at der skal stoppes på langt flere stationer.
Det gør DSB, fordi DSB vurderer, at det giver flest fordele for
passagererne samlet set.
DSB anvender i forbindelse med køreplanlægningen en
passagerprognosemodel til vurdering af ændringer i
køreplanen. I modellen vægtes ændringer i køretid og
frekvens pr. station pr. dagstype og tidsinterval.
Modellen tager således hensyn til, at standsning ved en ekstra
station gavner borgere tæt ved stationen, men også at det
medfører ulemper for gennemrejsende passagerer, der
forsinkes af de ekstra antal standsninger.
DSB har oplyst, at DSB lægger vægt på at sammensætte en
køreplan, hvor der samlet set giver den bedst mulige
oplevelse for kunderne på S-banen, hvor der skabes vækst i
antal rejser på S-banen, og hvor der opretholdes en
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/12-18 om fastholdelse af S-togslinjernes stop på Friheden St. og på S-togsstationerne Hvidovre, Rødovre og Brøndbyøster, til transport-, bygnings- og boligministeren
1993738_0006.png
Si de 6 af 10
tilfredsstillende punktlighed og samlet set positiv
driftsøkonomi.
Det synes jeg ligger helt og aldeles inden for det, som er aftalt
i kontrakten.
Linje E
Specifik omkring Linje E har DSB over for ministeriet oplyst
følgende begrundelser for ændringen af køreplanen:
For det første har der ikke været den ekstraordinære store
passagerudvikling, som DSB forventede, da DSB i 2012
fordoblede betjeningen på Friheden station.
Jeg kan i den forbindelse oplyse, at passagerudviklingen i
hverdage på Friheden station har været 9 pct. i perioden
2011-2017.
For det andet har DSB for fortsat at sikre en høj punktlighed
været nødt til at revurdere antallet af standsninger på S-
togenes hurtige linjer, herunder linje E.
Friheden station ligger på en delstrækning af Køge Bugt
linjen, hvor togene kan køre med den maksimale hastighed på
120 km/t. Udeladelsen af stoppet på Friheden station kan
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/12-18 om fastholdelse af S-togslinjernes stop på Friheden St. og på S-togsstationerne Hvidovre, Rødovre og Brøndbyøster, til transport-, bygnings- og boligministeren
1993738_0007.png
Si de 7 af 10
opbygge en robusthed i køreplanen, idet mindre forsinkelser
kan indhentes på strækningen. Dette også set i forhold til
implementeringen af det nye signalprogram, hvor ”buffer”-
tiden bliver mindre.
DSB’s vurdering er, at robustheden i køreplanen kan styrkes
ved at undlade stop på Friheden station, mens rejsetiden for
stationerne længere væk fra København end Friheden bliver
reduceret.
Det er DSB’s opfattelse, at
Friheden station med 10 minutters
drift stadig har en tilfredsstillende betjening i dagtimerne alle
ugens dage. Det svarer til den betjening, stationen havde frem
til 2012, og Friheden station vil fremover have samme
betjening, som en række andre stationer på S-banen med et
tilsvarende eller større antal rejsende.
Afslutningsvis oplyser DSB, at DSB fra køreplanskiftet vil
sætte længere tog ind på nogle afgange i myldretiderne for at
imødekomme antallet af kunder på stationen.
Linje Bx
Inden jeg kommer til begrundelserne omkring ændringen af
køreplanen for Linje Bx kan jeg oplyse, at
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/12-18 om fastholdelse af S-togslinjernes stop på Friheden St. og på S-togsstationerne Hvidovre, Rødovre og Brøndbyøster, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 8 af 10
passagerudviklingen i hverdage på stationerne i Hvidovre,
Rødovre og Brøndbyøster har været hhv. 13 pct., 2 pct. og 4
pct. i perioden 2011-2017.
Specifik omkring Linje Bx har DSB over for ministeriet oplyst
følgende begrundelser for ændringen af køreplanen:
For det første vil linje Bx kunne opereres med færre togsæt
end i dag, hvis det undlades at standse ved stationerne i
Hvidovre, Rødovre og Brøndbyøster. Der frigives herved et
togsæt, som gør det muligt at udvide kapaciteten på nogle
afgange og dermed tilbyde flere passagerer en siddeplads,
uden at kapaciteten bliver reduceret for andre.
For det andet viser erfaringer fra tidligere, at de trafikale
konsekvenser ved driftsforstyrrelser, som kræver aflysning af
tog, kan reduceres med den ændrede linjestruktur.
Dette kommer også rejsende fra Hvidovre, Rødovre og
Brøndbyøster stationer til gode, idet de i mindre grad end
hidtil vil opleve aflysninger, når der er driftsforstyrrelser på
banen.
For det tredje kan rejsetiden til og fra København reduceres
for langt hovedparten af de rejsende i myldretiden, idet såvel
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/12-18 om fastholdelse af S-togslinjernes stop på Friheden St. og på S-togsstationerne Hvidovre, Rødovre og Brøndbyøster, til transport-, bygnings- og boligministeren
1993738_0009.png
Si de 9 af 10
linje Bx som hvert andet B-tog får kortere køretid. For de
øvrige B-tog vil rejsetiden være den samme som i dag.
DSB vurderer, at passagerer fra stationer, der ligger længere
ude end Brøndbyøster, får reduceret rejsetiden mod
København H med 1-3 minutter svarende til en relativ
rejsetidsbesparelse på mellem 6 og 9 pct., uden at den høje
punktlighed på S-banen påvirkes.
Blot til sammenligning i forhold til rejsetidsbesparelserne kan
nævnes, at projekterne i Togfonden på strækningen Odense
Aarhus vil give en relativ rejsetidsbesparelsen på mellem 7 og
9 pct. hver.
Samtidig er det værd at bemærke, at togfondsprojekterne
og dermed rejsetidsbesparelserne
her dog har en
omkostning mellem 3,6 og 5,1 mia. kr.
Afslutning
Sammenfattende falder de ændringer i
DSB’s
køreplaner, som
der spørges ind til, inden for kontrakten mellem DSB og
staten, som i parentes bemærket blev indgået under en
socialdemokratisk transportminister.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 248: Spm. om oversendelse af talepapir fra samrådet 19/12-18 om fastholdelse af S-togslinjernes stop på Friheden St. og på S-togsstationerne Hvidovre, Rødovre og Brøndbyøster, til transport-, bygnings- og boligministeren
Si de 10 af 10
Når det er sagt, har jeg selvfølgelig en forventning til, at DSB
løbende evaluerer alle køreplansændringer, herunder for
Linje E og Linje Bx.
Hvis det skulle vise sig, at der ikke er den forventede gevinst
for passagererne, så er det også min forventning, at DSB
revurderer køreplanerne igen.
Og ministeriet vil forud for vedtagelsen af næste køreplan
bede DSB om en status for, hvordan erfaringerne har været.