Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1997267_0001.png
MINISTEREN
Folketingets Trafik-, Bygnings- og Boligudvalg
Dato
J. nr.
8. januar 2019
2018-6816
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 17. december 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra folketingsmedlem Karsten Hønge (SF).
Spørgsmål 239:
Vil ministeren være med til at ændre lovgivningen, så det i fremtiden bliver op
til kommunerne at bestemme, hvor mange parkeringspladser der skal være i
byerne i forbindelse med nybyggeri m.v.? Vil ministeren i benægtende fald give
forbedrede muligheder, for at kommunerne kan få dispensation fra byggelo-
vens krav?
Svar:
Regler om parkering i forbindelse med opførelse af byggeri findes i byggeloven
og bygningsreglementet, og reglerne administreres af Trafik-, Bygge- og Bolig-
styrelsen. Jeg har derfor indhentet et svarbidrag fra styrelsen, som oplyser føl-
gende:
”Det
er den enkelte kommune, der som bygningsmyndighed træffer afgørelse i
byggesager efter reglerne i byggeloven og i bygningsreglementet, herunder om
parkeringskrav.
Vælger en kommune i stedet for i en lokalplan eller byplanvedtægt at fastsætte
bestemmelser om parkering for det område, hvor et byggeri opføres, er det
lokalplanen eller byplanvedtægten, som gælder, og ikke byggelovens og byg-
ningsreglementets bestemmelser om parkering.
Hvis der ikke er en lokalplan eller en byplanvedtægt med parkeringsbestem-
melser, vurderer kommunen herefter parkeringsbehovet i forbindelse med
byggesagsbehandlingen efter bygningsreglementet. Kommunen kan konkret
vurdere, at der ikke er et parkeringsbehov og fastsætte parkeringskravet til nul.
I sådanne tilfælde er der ikke tale om dispensation, idet kommunen ikke fravi-
ger et parkeringskrav, men alene fastsætter kravet til nul.
Byggeloven anviser to muligheder for at dispensere fra kravet om etablering af
parkeringspladser på egen grund. Parkeringskravet kan enten fraviges ved, at
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 239: Spm. om ministeren vil være med til at ændre lovgivningen, så det i fremtiden bliver op til kommunerne at bestemme, hvor mange parkeringspladser der skal være i byerne i forbindelse med nybyggeri m.v., til transport-, bygnings- og boligministeren
1997267_0002.png
der sker indbetaling til en kommunal parkeringsfond, eller at der etableres
parkeringspladser på et andet forpligtende grundlag, dvs. en privatretlig aftale.
Dermed er det allerede i dag op til den enkelte kommune at bestemme, hvor
mange parkeringspladser der skal være i forbindelse med nybyggeri mv. under
hensyntagen til behovet for parkeringspladser i det konkrete byggeri, ligesom
den enkelte kommune kan give en dispensation.”
Jeg kan henholde mig til styrelsens svar.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen