Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1999528_0001.png
>
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. januar 2019
2018 - 6789
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. december 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 238:
Vil ministeren redegøre for, hvad status er i sagen om de nye vejbroer, som
Banedanmark har stillet i udsigt som erstatning for de planlagte nedlæggelser
af overkørslerne ved Haarvad (overkørsel nr. 300, Haarvad), Lerbjerg (over-
kørsel nr. 313, Lyngåvej) og Laurbjerg (overkørsel nr. 318, Bidstrupvej). Der
henvises bl.a. til beskrivelsen på Banedanmarks hjemmeside
(https://www.bane.dk/Borger/Baneprojekter/Sporfornyelse-Aarhus_ Lan-
gaa/Erstatningsanlaeg). Vil ministeren endvidere redegøre for regeringens
holdning til realiseringen af disse erstatningsanlæg/nye vejbroer? Ministeren
bedes i svaret forholde sig til, at Banedanmark tilsyneladende nu overvejer at
droppe de nye vejbroer, jf.
artiklen (”Banedanmark
på rov efter baneoverskæ-
ringer”, favrskov.lokalavis.dk, 10. december
2018), selvom disse har været stil-
let i udsigt i såvel VVM-redegørelsen, som i beslutningsgrundlaget for ha-
stighedsopgraderingen mellem Aarhus og Hobro og så sent som den 2. novem-
ber 2018 i artiklen ”Nye spor og højere hastighed mellem Aarhus og Langå” på
bane.dk”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:
”I
forbindelse med anlægsprojektet hastighedsopgradering på strækningen
Aarhus
Langå er det besluttet at nedlægge de i spørgsmålet nævnte tre over-
kørsler og erstatte dem med vejbroer. Projektet er en af del af Aftale om Tog-
fonden DK af 14. januar 2014 og finansieret via Aftale om finansloven for 2018.
Løsningerne, hvor broerne erstatter de tre overkørsler mellem Aarhus og Lan-
gå, er med i en større VVM-redegørelse fra 2016, der dækker både elektrifice-
ring og hastighedsopgradering af hele strækningen Aarhus
Lindholm.
VVM-materialet for hastighedsopgraderingen Aarhus
Hobro, som Aarhus
Langå er en del af, blev sendt i høring i oktober-november 2016 sammen med
elektrificeringen Aarhus H
Lindholm. Herefter blev der udarbejdet beslut-
ningsgrundlag i maj 2017, og beslutning omkring hastighedsopgradering Aar-
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 238: Spm. om, hvad status er i sagen om de nye vejbroer, som Banedanmark har stillet i udsigt som erstatning for de planlagte nedlæggelser af overkørslerne ved Haarvad (overkørsel nr. 300, Haarvad), Lerbjerg (overkørsel nr. 313, Lyngåvej) og Laurbjerg (overkørsel nr. 318, Bidstrupvej), til transport-, bygnings- og boligministeren
1999528_0002.png
hus
Langå blev truffet i forbindelse med vedtagelsen af finansloven 2018 i
december 2017.
I forbindelse med projektets videre forløb fra VVM-fasen frem mod udarbejdel-
se af besigtigelses- og ekspropriationsmateriale er der udført en større under-
søgelse af de stedlige forhold ved de tre overkørsler, herunder afholdt informa-
tionsmøder med direkte berørte lodsejere. Disse møder er afholdt den 10. okto-
ber 2018.
På et af de ovennævnte informationsmøder blev der spurgt ind til forskellige
løsninger, herunder om det var en mulighed
ikke
at etablere broen ved Bid-
strupvej. Banedanmark svarede på mødet, at denne mulighed undersøges
nærmere sammen med en alternativ løsning med en bro øst for overkørslen i
forhold til det undersøgte i VVM’en. Dette gøres af hensyn til mindre påvirk-
ninger af det omkringliggende miljø.
Favrskov Kommune var repræsenteret på infomøderne. Efter mødet kontakte-
de Banedanmark Favrskov Kommune for at få belyst, hvilken brug af overkørs-
lerne kommunen er bekendt med.
Det fremgår af vedlagt svar fra kommunen af den 14. november 2018, at kom-
munen ikke ønsker, at nogen af de nævnte veje nedlægges, men ser frem til, at
vejene bliver ført over banen som forudsat. Det fremgår også af svaret, at ned-
læggelse af overkørslerne uden erstatningsanlæg vil betyde en væsentlig forrin-
gelse af mobiliteten og sammenhængen i Favrskov Kommune.
Banedanmark forventer ikke, at løsningerne ændrer sig for Haarvad og Ler-
bjerg, udover mindre justeringer, som kan ske inden
for VVM’en.
Ved Bidstrupvej undersøges i forlængelse af dialog med Favrskov Kommune en
alternativ østlig placering af broen. Denne undersøgelse igangsættes nu med
inddragelse af Favrskov Kommune.
Løsninger, der ikke indebærer etablering af vejbro, undersøges således ikke
videre. Der er planlagt besigtigelsesforretning i efteråret 2019 og ekspropriati-
on i foråret 2020. Broerne skal bygges i 2020 og 2021.”
Banedanmarks svar giver ikke anledning til kommentarer fra min side.
Side 2/2
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen