Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
>
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
11. januar 2019
2018 - 6789
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 14. december 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. 238:
Vil ministeren redegøre for, hvad status er i sagen om de nye vejbroer, som
Banedanmark har stillet i udsigt som erstatning for de planlagte nedlæggelser
af overkørslerne ved Haarvad (overkørsel nr. 300, Haarvad), Lerbjerg (over-
kørsel nr. 313, Lyngåvej) og Laurbjerg (overkørsel nr. 318, Bidstrupvej). Der
henvises bl.a. til beskrivelsen på Banedanmarks hjemmeside
(https://www.bane.dk/Borger/Baneprojekter/Sporfornyelse-Aarhus_ Lan-
gaa/Erstatningsanlaeg). Vil ministeren endvidere redegøre for regeringens
holdning til realiseringen af disse erstatningsanlæg/nye vejbroer? Ministeren
bedes i svaret forholde sig til, at Banedanmark tilsyneladende nu overvejer at
droppe de nye vejbroer, jf.
artiklen (”Banedanmark
på rov efter baneoverskæ-
ringer”, favrskov.lokalavis.dk, 10. december
2018), selvom disse har været stil-
let i udsigt i såvel VVM-redegørelsen, som i beslutningsgrundlaget for ha-
stighedsopgraderingen mellem Aarhus og Hobro og så sent som den 2. novem-
ber 2018 i artiklen ”Nye spor og højere hastighed mellem Aarhus og Langå” på
bane.dk”
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Banedanmark, som oplyser:
”I
forbindelse med anlægsprojektet hastighedsopgradering på strækningen
Aarhus
–
Langå er det besluttet at nedlægge de i spørgsmålet nævnte tre over-
kørsler og erstatte dem med vejbroer. Projektet er en af del af Aftale om Tog-
fonden DK af 14. januar 2014 og finansieret via Aftale om finansloven for 2018.
Løsningerne, hvor broerne erstatter de tre overkørsler mellem Aarhus og Lan-
gå, er med i en større VVM-redegørelse fra 2016, der dækker både elektrifice-
ring og hastighedsopgradering af hele strækningen Aarhus
–
Lindholm.
VVM-materialet for hastighedsopgraderingen Aarhus
–
Hobro, som Aarhus
–
Langå er en del af, blev sendt i høring i oktober-november 2016 sammen med
elektrificeringen Aarhus H
–
Lindholm. Herefter blev der udarbejdet beslut-
ningsgrundlag i maj 2017, og beslutning omkring hastighedsopgradering Aar-