Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
MINISTEREN
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Folketinget
Dato
J. nr.
7. januar 2019
2018-6766
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon
41 71 27 00
Transport-, Bygnings- og Boligudvalget har i brev af 13. december 2018 stillet
mig følgende spørgsmål (TRU alm. del), som jeg hermed skal besvare. Spørgs-
målet er stillet efter ønske fra Roger Courage Matthisen (ALT).
Spørgsmål nr. 231:
Vil ministeren kommentere artiklen ”Tysk regning for Femern eksploderer: Nu
koster hele
forbindelsen 92 milliarder” bragt på ing.dk
den 12. december 2018,
herunder særligt den tyske rigsrevisions udmelding om budgettet for Femern?
Vil ministeren endvidere oplyse, om dette påvirker den overordnede rentabili-
tet i forhold til hele Femern Bælt projektet?
Svar:
Jeg noterer mig, at der ifølge den af spørgeren refererede artikel er tale om et
fortroligt notat fra den tyske Rigsrevision, som jeg derfor ikke har kendskab til.
Ifølge artiklen er der tilsyneladende blevet refereret oplysninger fra notatet af
forbundsdagsmedlem Bettina Hagedorn, der er modstander af Femern Bælt-
forbindelsen.
Udgifterne til udbygning af de tyske landanlæg til Femern Bælt-forbindelsen
påvirker ikke den samfundsøkonomiske rentabilitet af projektet i en national
afgrænsning, hvor Incentive i et notat af 27. marts 2015 beregnede forrentnin-
gen for Danmark til 5,3 pct.
Det fremgår af artikel 5, stk. 2, i den dansk-tyske statstraktat af 3. september
2008 om en fast forbindelse over Femern Bælt, at ”Forbundsrepublikken Tysk-
land skal være eneansvarlig for udbygning og finansiering af landanlæggene til
den faste forbindelse over Femern Bælt i Forbundsrepublikken Tyskland.” Udgif-
terne til udbygningen af de tyske landanlæg er derfor udelukkende et tysk anlig-
gende. Udgifterne har ingen betydning for økonomien i kyst til kyst-forbindelsen
og de danske landanlæg, som Danmark er ansvarlig for at anlægge, drive og fi-
nansiere. Udgifterne til de tyske landanlæg påvirker dermed ikke tilbagebeta-
lingstiden for den danske del af projektet, der samlet set er beregnet til 36 år.
Med
venlig
hilsen
Ole Birk Olesen