Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1994592_0001.png
Folketinget
Transport- Bygnings- og Boligudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
21. december 2018
Formueretskontoret
Selina Rosenmeier
2018-0032/41-0063
952757
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 227 (Alm. del), som Folketin-
gets Transport-, Bygnings- og Boligudvalg har stillet til justitsministeren
den 12. december 2018. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Pelle Dragsted
(EL).
Søren Pape Poulsen
/
Helene Bendtsen
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
F +45 3393 3510
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 227: MFU spm. om, hvilken tilsynsmyndighed der fører kontrol med udenlandske kapitalfondes opkøb af erhvervs- og boligejendomme i Danmark, til justitsministeren
Spørgsmål nr. 227 (Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings- og
Boligudvalg:
”Vil ministeren oplyse, hvilken tilsynsmyndighed der fører kon-
trol med udenlandske kapitalfondes opkøb af erhvervs- og boli-
gejendomme i Danmark?”
Svar:
1.
For en beskrivelse af reglerne om, hvornår udenlandske selskaber kan
købe fast ejendom i Danmark henvises der til den samtidige besvarelse af
spørgsmål nr. 226 (Alm. del) fra Folketingets Transport-, Bygnings- og Bo-
ligudvalg.
Der er ikke i erhvervelsesloven fastsat regler om et egentligt tilsyn i forbin-
delse med køb af fast ejendom i Danmark. Der er dog fastsat regler om bl.a.
tinglysning af adkomst til fast ejendom.
2.
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen indhentet en udtalelse fra
Tinglysningsretten om den prøvelse, som retten foretager i forbindelse med
tinglysning af endelig adkomst til fast ejendom, når erhververen er en virk-
somhed med hjemsted uden for Danmark eller et andet EU- eller EØS-land.
Tinglysningsretten har oplyst følgende:
”Kontrollen af, om den virksomhed, der erhverver en fast ejen-
dom er udenlandsk eller ej, sker helt automatisk ved opslag i Det
Centrale Virksomhedsregister (CVR). Findes virksomheden
ikke her, eller fremgår det, at virksomheden har hjemsted uden
for Danmark, udløser dette en funktion i tinglysningssystemet.
Sagen udtages på den baggrund til manuel behandling med hen-
blik på kontrol af, om betingelserne for, at virksomheden kan
købe fast ejendom er opfyldt.
Er betingelserne ikke opfyldt, sætter Tinglysningsretten en frist,
inden for hvilken virksomheden har mulighed for at fremskaffe
tilladelse eller – når der er tale om en virksomhed med hjem-
sted i et andet EU- eller EØS-land, og ejendommen skal anven-
des erhvervsmæssigt – afgive erklæring. Dokumenterer virk-
somheden ikke på denne måde sin ret til at erhverve ejendom-
men inden fristens udløb, sker der ikke tinglysning af adkomst
til den pågældende ejendom.
Ved køb af boligudlejningsejendomme gælder tillige reglerne i
lejelovens kap. XVI om tilbudspligt (lejernes mulighed for at
overtage ejendommen på andelsbasis). Tinglysningsretten på-
2
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 227: MFU spm. om, hvilken tilsynsmyndighed der fører kontrol med udenlandske kapitalfondes opkøb af erhvervs- og boligejendomme i Danmark, til justitsministeren
ser, at der i forbindelse med tinglysning af adkomstdokument er
afgivet de erklæringer om reglernes overholdelse, der kræves.
Ved køb af erhvervsejendomme gælder tillige reglerne i lov om
sommerhuse og campering (der kræves tilladelse til bestemte er-
hvervsformål). Tinglysningsretten påser, at der i forbindelse
med tinglysning af adkomstdokument er afgivet de erklæringer
om reglernes overholdelse, der kræves.
Tinglysningsretten prøver som udgangspunkt ikke det materi-
elle indhold af de af parterne afgivne erklæringer, da disse afgi-
ves under strafansvar. Bliver Tinglysningsretten på anden måde
opmærksom på misforhold, tinglyses med frist til nærmere be-
lysning heraf.”
Det bemærkes i tilknytning hertil, at lejeloven hører under Transport-, Byg-
nings- og Boligministeriets område. Lov om sommerhuse og campering
m.v. hører under Erhvervsministeriets område.
3