Transport-, Bygnings- og Boligudvalget 2018-19 (1. samling)
TRU Alm.del
Offentligt
1964218_0001.png
Finansudvalget 2016-17
FIU Alm.del endeligt svar på spørgsmål 630
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
13. oktober 2017
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 630 (Alm. del) af 25.
september 2017 stillet efter ønske fra Benny Engelbrecht (S)
Spørgsmål
Vil ministeren sende en oversigt over det planlagte offentlige investeringsniveau i
mia. kroner for samtlige år frem til 2025? Ministeren bedes ligeledes redegøre for,
hvor mange mia. der, i de enkelte år, allerede er afsat til konkrete investeringspro-
jekter, og hvor mange der endnu ikke er foreslået eller vedtaget konkrete udmønt-
ningsplaner for.
Svar
De offentlige investeringer udgøres af 1) offentlige investeringer i bygninger og
anlæg og 2) offentlige investeringer i forskning og udvikling.
De flerårige rammer for de offentlige investeringer i bygninger og anlæg i stat,
kommuner og regioner fastlægges i forbindelse med de mellemfristede fremskriv-
ninger af dansk økonomi. Den løbende planlægning af investeringsniveauet i stat,
kommuner og regioner skal holde sig inden for dette finansierede niveau, med-
mindre der anvises finansiering af nye investeringstiltag.
Det forudsatte offentlige investeringsniveau frem mod 2025 fremgår af den sene-
ste mellemfristede fremskrivning,
Vækst og velstand 2025,
maj 2017. Niveauet for
de samlede offentlige investeringer udgør 75,3 mia. kr. i 2018 stigende til 85,2 mia.
kr. i 2025 i 2018-priser,
jf. tabel 1.
Rammen til offentlige investeringer i bygninger
og anlæg inkluderer løftet af de offentlige investeringer på 22 mia. kr. (2017-priser)
i perioden 2021-2025, som fremgår af
Vækst og velstand 2025,
maj 2017.
Tabel 1
Offentlige investeringer, 2018-2025
Mia. kr., 2018-priser
Offentlige investeringer
- heraf bygninger og anlæg
- heraf forskning og udvikling
2018
75,3
55,6
19,7
2019
75,4
55,5
19,9
2020
75,4
55,0
20,4
2021
79,7
59,1
20,6
2022
81,7
60,8
21,0
2023
83,7
62,5
21,2
2024
84,4
63,1
21,3
2025
85,2
63,7
21,5
Anm.: Som følge af afrunding summerer tallene ikke nødvendigvis.
Kilde:
Vækst og velstand 2025,
maj 2017 samt
Opdateret 2025-forløb,
august 2017.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K · T 33 92 33 33 · E [email protected] · www.fm.dk
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om ministeren vil redegøre for udviklingen i igangsatte og planlagte offentlige investeringer i mia. kr. for samtlige år frem til 2025, til finansministeren
1964218_0002.png
Side 2 af 4
Investeringer i stat, kommuner og regioner
Det bemærkes, at de offentlige investeringer i de mellemfristede fremskrivninger
ikke opdeles på delsektorer. Gennemgangen af de enkelte sektorer tager derfor
afsæt i budgettal og baseres på det budgetterede på finanslovsforslaget for 2018,
økonomiaftaler med kommuner og regioner samt større aftalte investeringsprojek-
ter og anskaffelser. Det bemærkes, at de mellemfristede fremskrivninger foretages
med nationalregnskabstal, hvorfor tallene i
tabel 1
ikke er direkte sammenlignelige
med tal i efterfølgende tabeller, der tager udgangspunkt i budgettal.
Udmøntning af rammen til offentlige investeringer i bygninger og anlæg sker årligt
inden for rammerne af den nye styringsmodel for de offentlige investeringer, hvor
der tages afsæt i en tværgående prioritering af midlerne inden for den samlede
ramme til offentlige investeringer,
jf. Vækst og velstand 2025,
maj 2017. Der sker
således en år-til-år udmøntning i forbindelse med de årlige finanslove samt øko-
nomiforhandlinger med kommuner og regioner mv. Dette indebærer, at der knyt-
ter sig væsentlig usikkerhed til udgiftsprofilerne i de enkelte år, herunder særligt
budgetoverslagsårene (2019 og frem), hvorfor der er usikkerhed om udgiftsprofi-
ler mv. i de kommende år.
Stat
De budgetterede anlægsbevillinger på finanslovforslaget for 2018 fordelt på ho-
vedkonti fremgår af
tabel 2.
Tabel 2
Oversigt over budgetterede investeringer i anlægsaktiver på FFL18
Mia. kr., 2018-pl
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
- heraf anlæg af hovedlandeveje mv.
- heraf vedligeholdelse og mindre anlægsprojekter
- heraf Banedanmark - puljeprojekter
- heraf Banedanmark - fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet
- heraf anlægsprojekter på jernbanen
Forsvarsministeriet
- heraf materielanskaffelser
- heraf bygge- og anlægsarbejder
- heraf NATO-investeringsprogram
Miljø- og Fødevareministeriet
- heraf anlægsprogrammer
- heraf arealforvaltning, kystbeskyttelse mv.
Kulturministeriet
I alt
2017
7,4
1,7
0,6
0,2
1,0
3,9
2,7
2,3
0,3
0,1
0,4
0,2
0,2
0,1
10,6
2018
7,1
1,4
0,7
0,1
1,7
3,2
2,7
2,4
0,3
0,0
0,4
0,2
0,2
0,2
10,4
2019
7,4
1,8
0,6
0,1
2,0
2,9
3,1
2,7
0,4
0,1
0,3
0,2
0,1
0,2
11,0
2020
5,9
1,0
0,6
0,1
1,7
2,5
4,2
3,7
0,4
0,1
0,3
0,2
0,1
0,0
10,4
2021
4,8
0,6
0,6
0,0
1,7
2,0
4,9
4,4
0,4
0,1
0,3
0,2
0,1
0,0
10,0
Anm.: Tabellen indeholder budgetterede udgifter på standardkonto 51 (materielle anlægsaktiver). Dermed indgår reserve på
§ 28.63.20. Togfonden DK ikke i tabellen. Det bemærkes, at tal for budgetoverslagsårene 2019-2021 skal tages med
forbehold, da udmøntningen af rammen til offentlige investeringer sker med et ét-årigt planlægsningsfokus.
Kilde: Forslag til finanslov 2018.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om ministeren vil redegøre for udviklingen i igangsatte og planlagte offentlige investeringer i mia. kr. for samtlige år frem til 2025, til finansministeren
1964218_0003.png
Side 3 af 4
Det fremgår, at størstedelen af de indbudgetterede udgifter til anlægsprojekter i
staten frem mod 2021 ligger hos Transport-, Bygnings- og Boligministeriet og
Forsvarsministeriet. Hos Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er de tunge
investeringsposter anlæg af veje, fornyelse og vedligeholdelse af jernbanenettet
samt anlægsprojekter på jernbaneområdet. Hos Forsvarsministeriet er der primært
tale om materielanskaffelser, herunder udgifter til investeringer ifm. indkøb af
kampfly mv.
Udover FFL18 opgøres der også skøn over udgifterne til offentlige investeringer
ifm. indkøb af kampfly længere frem end 2021. I årene 2021-2026 anslås de
samlede investeringsudgifter til indkøb af kampfly at være 14 mia. kr. i 2017-pl,
jf.
tabel 3.
Det skal bemærkes, at der også er driftsudgifter i indfasningsperioden
forbundet med indkøb af kampfly, som ikke indgår i opgørelsen i
tabel 3, jf. Aftale
om anskaffelse af nye kampfly, juni 2016.
Tabel 3
Investeringer i kampfly
Mia. kr., 2017-pl
Nye kampfly
Investering
14,0
Periode
2021-2026
Anm.: I tabellen indgår anskaffelsen på bevillingstidspunktet (bevillingen til kampfly ligger i perioden 2016-2026).
Kilde: Aftale om anskaffelse af nye kampfly, juni 2016.
Kommuner
I forbindelse med de årlige økonomiaftaler med KL bliver der aftalt et anlægsni-
veau for det følgende år for kommunerne under ét. Anlægsniveauet fastsættes for
kommunerne under ét, hvorefter kommunerne prioriterer midlerne til konkrete
projekter som led i de enkelte kommuners budgetlægning.
Eftersom økonomiaftalerne er 1-årige, er der ikke aftalt anlægsniveauer længere
frem end 2018. De aftalte anlægsudgifter for kommunerne for 2017 og 2018 er
hhv. 17,1 og 17,0 mia. kr., når der tages højde for løftet afsat i forbindelse med
finanslovsaftalen for 2017,
jf. tabel 4.
Tabel 4
Aftalte bruttoanlægsudgifter for kommuner
Mia. kr., 2018-pl
Kommuner
2017
17,1*
2018
17,0
Anm.: *) Der er korrigeret for ansøgningspuljen på 0,4 mia. kr. i 2017 til at renovere og etablere køkkener på landets
plejehjem, som følger af finanslovsaftalen for 2017. Der er endvidere korrigeret for ændrede pris- og
lønforudsætninger.
Kilde: Kommunerrnes økonomiaftale for 2017 og 2018 samt egne beregninger.
TRU, Alm.del - 2018-19 (1. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 22: Spm. om ministeren vil redegøre for udviklingen i igangsatte og planlagte offentlige investeringer i mia. kr. for samtlige år frem til 2025, til finansministeren
1964218_0004.png
Side 4 af 4
Regioner
For regionerne bliver der i forbindelse med de årlige økonomiaftaler med Danske
Regioner aftalt et anlægsniveau for det følgende år for regionerne under ét. Her-
udover aftales en forventet ramme for investeringer i en ny sygehusstruktur med
statslig kvalitetsfondsstøtte. På denne baggrund fastlægges den samlede ramme for
anlægsinvesteringer i regionerne. Eftersom økonomiaftalerne er 1-årige, er der
ikke aftalt anlægsniveauer længere frem end 2018. De aftalte anlægsudgifter for
regionerne er 7,0 mia. kr. i 2018-pl i hhv. 2017 og 2018
jf. tabel 5.
Tabel 5
Aftalte bruttoanlægsudgifter for regioner
Mia. kr., 2018-pl
Regionerne
- heraf kvalitetsfond
- heraf øvrigt anlæg i alt
2017
7,0
5,0
2,0*
2018
7,0
4,8
2,2*
Anm.: *) Hertil kommer afløb fra puljer med statsligt projekttilskud herunder Kræftplan IV mv.
Kilde: Regionernes økonomiaftale for 2017 hhv. 2018.
Udover den årlige planlægning af anlægsudgifter i forlængelse af økonomiaftalerne
foreligger der skøn for de samlede udgifter til anlægsinvesteringer under Kvalitets-
fonden til supersygehuse for perioden 2019-2025. Her anslås de samlede udgifter
til anlægsinvesteringer at være godt 22 mia. kr. i 2018-pl.,
jf. tabel 6.
Tabel 6
Investeringer finansieret af Kvalitetsfonden
Mia. kr., 2018-pl
En ny sygehusstruktur
Investering
22,2
Periode
2019-2025
Anm.: Forudsat investeringsafløb baseret på regionale indberetninger
Kilde: Regionale indberetninger og egne beregninger.
Med venlig hilsen
Kristian Jensen
Finansminister